Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Med 0.1 på högskoleprovet, är man ens funktionellt läskunnig?
Det är svårt att ens beskriva hur låg standard det är bland dagens lärarstudenter, människor man pratar med tror helt enkelt inte att det kan vara så illa. Att själva utbildningen till stor del är ett riktigt skämt gör inte saken bättre. Den är tydligen busenkel och det läggs mer fokus på genus och att indoktrinera de blivande lärarna än att lära ut pedagogik.
Har själv en bror som pluggar till ämneslärare i samhällskunskap för gymnasieskolan och känner många lärarstudenter. Genomgående är att dessa är väldigt medelmåttiga akademiskt, om ens det, och kanske snarare skulle arbetat praktiskt än studerat vidare efter gymnasiet. Att de dessutom ska ansvara för att fostra en ny generation svenskar är skrämmande...
En tjej som jag har på Facebook är precis klar med sin lärarutbildning och ska nu bli
svensklärare för mellanstadieelever. Hon är oerhört medelmåttig och
särskriver i ungefär vartannat inlägg... Varje dag blir jag lika frustrerad när jag läser det och jag undrar varför ingen rättar henne och hur hon kan ha gått igenom en hel lärarutbildning, i svenska dessutom, utan att lära sig det vanligaste misstaget i svenskan idag.
Lösningen på problemet med lärarna måste komma så fort som möjligt för att minimera antalet inkompetenta lärarstudenter som nu väller in på utbildningarna runtom i landet.