2013-03-27, 09:20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Hela lärarkåren har ockuperats av flummiga människor med idelogiska åsikter.

Precis detta. Det är mässa hipsters, vänsterpartister och annat flum som ser det som sitt livs kall att undervisa ungdomar idag. Sen när dom är färdiga med utbildningen märker dom att lönen är för låg och börjar klaga på att den ska höjas, samtidigt som deras utbildningsnivå och kunskaper inte motiverar samma höjning.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Jag betraktar mig själv som både kreativ, kunnig och en välfungerande människokännare.

Dessa talanger värderas högre på annat håll, men hade lärare erbjudits en högre lön (vi talar om en ökning på 50%) så hade jag absolut inte varit främmande till att undervisa elever.

Håller helt med. Hade funderingar kring att bli lärare själv för något år sedan, men nu sitter jag med en liknande tjänst inom IT med alla fördelar det innebär. Drömmen om att bli lärare finns fortfarande där, men samtidigt tänker jag inte jobba med massa svindryga ungdomar för en skitpenning.
Citera
2013-03-27, 09:22
Bannlyst
Smått häpnadsväckande att folk blir förvånade i slutändan. Man har sopat problemen under mattan en längre tid och nu när de uppdagas reagerar alla med "vad är det som hänt?!"

Utvecklingen i skolan har för fan hur länge som helst visat på att undervisningen går åt helvete.
Jag hade inte vissa behöriga lärare ens under mellanstadiet.

En jävla massa orsaker bakom, får de sätta en minigräns för att bli antagen?
Detta borde givetvis ha gjorts tidigare... Så dåligt skött!
Citera
2013-03-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Jag betraktar mig själv som både kreativ, kunnig och en välfungerande människokännare.

Dessa talanger värderas högre på annat håll, men hade lärare erbjudits en högre lön (vi talar om en ökning på 50%) så hade jag absolut inte varit främmande till att undervisa elever.
Läs till civilingenjör inriktning lärare, då pratar vi i regel en helt annan lön och du har dessutom möjligheten att skaffa ett vanligt jobb som är riktigt bra betaltom du tröttnar. Då det är samma längd på utbildningen ser jag inte varför någon egentligen skulle utbilda sig till mattelärare?

Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Med 0.1 på högskoleprovet, är man ens funktionellt läskunnig?
Valde du C som svarsalternativ på alla frågor på senaste provet fick du 0.4 enligt tidningsartikeln i DN i morse.
Citera
2013-03-27, 10:07
Medlem
Går också i tankarna att plugga till lärare. 5.5 år med kass lön känns sådär, sedan att ungarna blir drygare samt betygsinflationen gör väl att man tvekar lite:/ Plus att det verkar som politisk korrekthet är dagens ledord inom lärarprogrammet
Citera
2013-03-27, 10:13
Medlem
Idiocracys avatar
Tyckte dom sa att du får 0.3 om du kryssar i alternativ 3 på samtliga frågor
Citera
2013-03-27, 10:13
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Med 0.1 på högskoleprovet, är man ens funktionellt läskunnig?

Det är svårt att ens beskriva hur låg standard det är bland dagens lärarstudenter, människor man pratar med tror helt enkelt inte att det kan vara så illa. Att själva utbildningen till stor del är ett riktigt skämt gör inte saken bättre. Den är tydligen busenkel och det läggs mer fokus på genus och att indoktrinera de blivande lärarna än att lära ut pedagogik.

Har själv en bror som pluggar till ämneslärare i samhällskunskap för gymnasieskolan och känner många lärarstudenter. Genomgående är att dessa är väldigt medelmåttiga akademiskt, om ens det, och kanske snarare skulle arbetat praktiskt än studerat vidare efter gymnasiet. Att de dessutom ska ansvara för att fostra en ny generation svenskar är skrämmande...

En tjej som jag har på Facebook är precis klar med sin lärarutbildning och ska nu bli svensklärare för mellanstadieelever. Hon är oerhört medelmåttig och särskriver i ungefär vartannat inlägg... Varje dag blir jag lika frustrerad när jag läser det och jag undrar varför ingen rättar henne och hur hon kan ha gått igenom en hel lärarutbildning, i svenska dessutom, utan att lära sig det vanligaste misstaget i svenskan idag.

Lösningen på problemet med lärarna måste komma så fort som möjligt för att minimera antalet inkompetenta lärarstudenter som nu väller in på utbildningarna runtom i landet.
Citera
2013-03-27, 10:24
Medlem
Formidees avatar
Angående 0,1 på HP, kan det inte vara så att en del bara gick dit och gjorde första delen eller dylikt och sedan gick hem? Som ni säger själva så får man 0,4 om du bara kryssar i på måfå. Så någon har inte kryssat i alls.
Citera
2013-03-27, 10:26
Medlem
Det här är så jävla illa så det är inte sant. Visst, jag är inte förvånad egentligen, men nu minns jag plötsligt de många långa åren av ständig frustration och människor med tomma ögon vid tavlan som inte ens verkar intresserade av sina ämnesinriktningar. Att dagens nyfikna skolungdomar sannolikt har det ännu värre gör mig mycket illa till mods.
Citera
2013-03-27, 10:45
Medlem
Det vore intressant att veta hur många som antas, hur stor andel som tar examen och hur snittbetyg (både betyg från gymnasiet och betyg i universitetskurser, efter tagen examen)/HP-resultat ser ut för den andelen.
Citera
2013-03-27, 11:01
Medlem
Repos avatar
Inte bra. Men de flesta av er skriker om något ni inte har en aning om. Flum säger ni. Osäkra och dåliga villkor säger jag. Lärarutbildningarna har alldeles för många utbildningsplatser därav att de låga poängen. Så dra inte alla dessa studenter över samma kam. Kvaliteten på utbildningarna hade behövt höjas. Bättre lärare som utbildar lärarna hade behövts. Det hade behövts en fast skolpolitik som inte får stryka på foten så fort det ska sparas ute i landet. Samtidigt som extremer skriker om längre tid i skolan för att förbättra resultaten så får vi ständiga vittnesmål om att lärarna går på knäna då de inte hinner med allt de enligt planerna måste göra. Otaliga timmar övertidsarbete. Då har vi inte ens pratat om den dåliga lönen och arbetsförhållanden i övrigt. Och så vidare. Att någon ens söker sig till utbildningarna med tanke på dessa dåliga och osäkra villkor är ett mirakel. Ryktet gör verkligen sig gällande.
Senast redigerad av Repo 2013-03-27 kl. 11:40. Anledning: stavfel
Citera
2013-03-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Angående 0,1 på HP, kan det inte vara så att en del bara gick dit och gjorde första delen eller dylikt och sedan gick hem? Som ni säger själva så får man 0,4 om du bara kryssar i på måfå. Så någon har inte kryssat i alls.
Nej, man får i snitt 0,2 om man kryssar i på måfå inte 0,4. Att man får 0,4 av att sätta alla till C är en statistisk anomalitet. Däremot är det stor risk att man får 0,1 om man bara gissar.
Citera
2013-03-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Det här är fan inte bra för Sverige!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bottenresultat-rackte-for-lararlinje_8034504.svd

Att ungarna tillåts härja helt fritt i dagens skola är självklart bidragande till det låga intresset för lärarutbildningen.

Det stämmer inte svarar man slumpvist får man 0.0 poäng med största sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in