2013-03-27, 02:57
Medlem
Citat:
Bottenresultat räckte för lärarlinje
123 personer kom i höstas in på utbildningen med bara 0,1 poäng på högskoleprovet. Så lågt resultat får man inte ens genom att svara slumpvis på frågorna, skriver Dagens Nyheter.

Det här är fan inte bra för Sverige!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bottenresultat-rackte-for-lararlinje_8034504.svd

Att ungarna tillåts härja helt fritt i dagens skola är självklart bidragande till det låga intresset för lärarutbildningen.
Senast redigerad av flemur 2013-03-27 kl. 03:03.
Citera
2013-03-27, 03:09
Medlem
FirstAidss avatar
Huvudproblemet är den låga lönen vilket omedelbart leder till låg status.
Citera
2013-03-27, 06:06
Bannlyst
Kan de inte skola om yrkesofficerare till lärare? Behöver mer disciplin i skolan och det finns för många officerare sedan de bantat ner försvaret.

Jag gissar att en officer med 3 - 6 månaders lärarutbildning kan utklassa många lärare i framför allt humanioraämnen.
Citera
2013-03-27, 06:16
Medlem
Hela lärarkåren har ockuperats av flummiga människor med idelogiska åsikter.
För övrigt tror jag att en mer militäriskt lärarkår skulle hjälpa.
Citera
2013-03-27, 06:19
Medlem
Rätt extrema siffror. Det enda som är positivt är att det snart inte kan bli sämre.

Citat:
Höstterminen 2008 låg snittbetyget på högskoleprovet för grundlärare på 0,7. Höstterminen 2012 låg det på 0,5. Få utbildningar i Sverige kommer ens i närheten av så låga snittbetyg. Som jämförelse hade den elev på sjuksköterskeprogrammet med sämst betyg 0,6.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nastan-vem-som-helst-kan-bli-larare
Citera
2013-03-27, 07:06
Medlem
JBugsters avatar
Jag betraktar mig själv som både kreativ, kunnig och en välfungerande människokännare.

Dessa talanger värderas högre på annat håll, men hade lärare erbjudits en högre lön (vi talar om en ökning på 50%) så hade jag absolut inte varit främmande till att undervisa elever.
Citera
2013-03-27, 07:41
Moderator
Diagorass avatar
Varför har Sverige blivit så här? Det är så deprimerande att se hur en nation som en gång hade ett av världens bästa och jämlika skolsystem har blivit en flumverkstad
Hur kan man tro att vi ska kunna klara av att vara en forskar- och innovationsnation när vi inte klarar av att utbilda delar utav vår befolkning. Om det är något som indikerar att Sverige är på väg att bli ett U-land så är det vårt ruttnande utbildningssystem.
Citera
2013-03-27, 08:16
Medlem
Min erfarenhet är att de framförallt är de äldre och/eller utländska lärarna som är dumma i huvudet, de utländska vet jag inget om men de äldre har väl kommit in på lärarlinjen då det fordrades höga betyg?
Men det är synd om ambitiösa elever som drabbas av flummiga lärare som helt enkelt inte begriper hur viktiga betygen är. "Betygen är inte så viktiga du behöver inte ha MVG i allt" Jo! Många åtrovärda utbildningar fordrar MVG i allt, bara för att läraren var nöjd med att bli lärare så behöver inte jag vara det. Blev till att plugga Hp.
Citera
2013-03-27, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Varför har Sverige blivit så här? Det är så deprimerande att se hur en nation som en gång hade ett av världens bästa och jämlika skolsystem har blivit en flumverkstad
Hur kan man tro att vi ska kunna klara av att vara en forskar- och innovationsnation när vi inte klarar av att utbilda delar utav vår befolkning. Om det är något som indikerar att Sverige är på väg att bli ett U-land så är det vårt ruttnande utbildningssystem.

Göran Persson kommunaliserade skolväsendet när han var utbildningsminister för S, som då var statligt styrd med en mängd positiva effekter som hög lön exempelvis.

Sen gick det som det gick. Det finns ju en del rika kommuner med ett fungerade skolväsen fortfarande, men där ökar hus/lägenhets-priserna till fantasinivåer för tilllfället. Samtidigt som vissa förortskolor knappt kan rekrytera lärare.

Att ha forskarambitioner för landet i framtiden är att ta i. Jag är nöjd om vi kan behålla lite tillverkningsindustri åtminstone, och inte enbart behöver förlita oss på jordbruk som subventioneras av EU.
Citera
2013-03-27, 08:46
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
Huvudproblemet är den låga lönen vilket omedelbart leder till låg status.

Framför allt får man inga pengar att leva på med denna låga lön. Pratade med en lärare som hade en ingångslön på 22 000 kr efter 5 år studier med studielån. Klart ingen vill bli lärare då. Jag kan få högre lön på min gymnasieutbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
Kan de inte skola om yrkesofficerare till lärare? Behöver mer disciplin i skolan och det finns för många officerare sedan de bantat ner försvaret.

Jag gissar att en officer med 3 - 6 månaders lärarutbildning kan utklassa många lärare i framför allt humanioraämnen.

Militärer är hjärntvättade. Vi skall inte ha in dessa i skolan. När jag gick i högstadiet hade jag en gammal yrkesofficer. Var en av de sämsta lärare jag haft.
Citera
2013-03-27, 09:18
Medlem
sp3tts avatar
Med 0.1 på högskoleprovet, är man ens funktionellt läskunnig?
Citera
2013-03-27, 09:19
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillesnutt
Att ha forskarambitioner för landet i framtiden är att ta i. Jag är nöjd om vi kan behålla lite tillverkningsindustri åtminstone, och inte enbart behöver förlita oss på jordbruk som subventioneras av EU.

I början av 1900-talet klarade Sverige av att gå från att vara ett jordbrukssamhälle till att bli en framgångsrik industrination med fokus på tekniskt kunnande, framstående innovatörer och vetenskapsmän. Varför vi har valt att avskaffa denna tradition är fullständigt obegripligt. När vi är på väg att utbilda fler genusvetare än ingenjörer är det bara en tidsfråga innan det är dags att stänga butiken.

Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Med 0.1 på högskoleprovet, är man ens funktionellt läskunnig?

Förmodligen inte. Om man låter en apa slumpmässigt kryssa i svaren på provet går det nog att få ett högre resultat än 0,1.
Senast redigerad av Diagoras 2013-03-27 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in