Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-27, 01:01
  #1
Medlem
Masterprogrammet i Datavetenskap på UU kräver minst 90hp datavetenskap och 30hp matematik. Kommer jag in där efter att ha läst Kandidatprogrammet i Datavetenskap på DSV (SU) och har mer än 30hp matematik inbakat i examen? Linjen heter Datavetenskap men titeln blir Fil Kand i Data & Systemvetenskap.

För övrigt: Hur vet man hur pass eftertraktad den mastern är? Jag har sökt på VHS sökningsstatistik men förstår inte riktigt antagningspoängen eftersom den inte är baserad på varken gymnasiebetyg eller högskoleprovet.

Den info som finns från HT2012 är:

MASTERHT12 Program Masterprogram i datavetenskap UU-P1320 Uppsala universitet AU 300 8 0
MASTERHT12 Program Masterprogram i datavetenskap UU-P1320 Uppsala universitet DA 999 26 0
MASTERHT12 Program Masterprogram i datavetenskap UU-P1320 Uppsala universitet SA 984 5 0


Säger det er nåt?
Citera
2013-03-27, 07:30
  #2
Medlem
Om du kommer in eller inte beror ju på hur många som söker och vilka som söker.
Har alla som söker bättre meriter än dig så är det ett lottospel att komma in.
Du vet först efteråt om du kom in eller hamnade som reserv.
Sök fler linjer/skolor än bara en.
Citera
2013-03-27, 08:50
  #3
Medlem
Nu frågade han ju inte om han kommer att komma in, utan om han kommer att kunna söka.

Om du i din fil. kand har minst 90 hp som är klassade som datakurser borde det inte vara ett problem. Normalt har en fil. kand minst 90 hp i sitt huvudämne, så om du har den examen ska det vara okej, men vill du vara riktigt säker så kolla igenom kursplanerna för de kurser du har i din examen, där står det vilket ämnesområde de tillhör.

AU står för annat urval, DA för direkt antagning, SA är sent anmälda. Siffrorna i andra kolumnen borde vara hur många som antagits inom respektive antagningsgrupp.
Citera
2013-03-27, 09:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Nu frågade han ju inte om han kommer att komma in, utan om han kommer att kunna söka.

Om du i din fil. kand har minst 90 hp som är klassade som datakurser borde det inte vara ett problem. Normalt har en fil. kand minst 90 hp i sitt huvudämne, så om du har den examen ska det vara okej, men vill du vara riktigt säker så kolla igenom kursplanerna för de kurser du har i din examen, där står det vilket ämnesområde de tillhör.

AU står för annat urval, DA för direkt antagning, SA är sent anmälda. Siffrorna i andra kolumnen borde vara hur många som antagits inom respektive antagningsgrupp.

Men siffrorna säger inte dig någonting om hur svårt det är att komma in?
__________________
Senast redigerad av Janejja 2013-03-27 kl. 09:41.
Citera
2013-03-27, 10:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Men siffrorna säger inte dig någonting om hur svårt det är att komma in?

Nej, bara om hur många som har antagits. Men det borde gå att hitta sökstatistik på VHS hemsida och i kombination med antagningssiffrorna lista ut det.
Citera
2013-03-27, 12:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Nej, bara om hur många som har antagits. Men det borde gå att hitta sökstatistik på VHS hemsida och i kombination med antagningssiffrorna lista ut det.

Det jag la in här i tråden var det jag hittade i statistikväg på VHS hemsida.
Citera
2013-03-27, 13:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Det jag la in här i tråden var det jag hittade i statistikväg på VHS hemsida.

Jag hittade denna rad:
Uppsala universitet UU-P1310 Masterprogram i datavetenskap 21 50

Den första siffran är antal sökande i första hand, den andra antal sökande totalt.
Citera
2013-03-27, 13:59
  #8
Medlem
Alla (behöriga) sökande verkar ha kommit in enligt det du skriver. Inget urval alltså.

Avancerade utbildningar söker man aldrig på gymnasiebetyg eller högskoleprov, för övrigt. AU kan dock innebära att man måste skicka in t.ex. rekommendationsbrev eller dylikt. Du hittar all info om hur man söker (alltså vad som krävs utöver anmälan) och vilka som antas på skolans egen hemsida. Då får du också ett bättre hum om vad som faktiskt kan behövas för antagning, utöver behörighet.
__________________
Senast redigerad av EG 2013-03-27 kl. 14:02.
Citera
2013-03-27, 14:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Alla (behöriga) sökande verkar ha kommit in enligt det du skriver. Inget urval alltså.

Avancerade utbildningar söker man aldrig på gymnasiebetyg eller högskoleprov, för övrigt. AU kan dock innebära att man måste skicka in t.ex. rekommendationsbrev eller dylikt. Du hittar all info om hur man söker (alltså vad som krävs utöver anmälan) och vilka som antas på skolans egen hemsida. Då får du också ett bättre hum om vad som faktiskt kan behövas för antagning, utöver behörighet.

Eftersom det i detta fall är en internationell masterutbildning kan jag sätta en kroppsdel på att det är särskild antagning av utländska ansökningar som inte följer samma mall som för svenska studenter.
Citera
2013-03-28, 20:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Nu frågade han ju inte om han kommer att komma in, utan om han kommer att kunna söka.

Han frågade både ifall han skulle komma in och om han kunde söka

Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Kommer jag in där efter att ha läst Kandidatprogrammet i Datavetenskap på DSV (SU) och har mer än 30hp matematik inbakat i examen?

Söka kan man alltid göra, även om man inte uppfyller alla krav. Vem vet, det kanske är lågt antal sökande just det år man själv vill plugga.
Citera
2013-04-02, 13:46
  #11
Medlem
http://postimg.org/image/pvzetda6d/

http://s18.postimg.org/ewe7hrjrd/image.jpg


Så här ser ut det ut för antagningen till Datavetenskapsmastern hösten 2012. Dessa siffror säger mig absolut nada Någon som kan förklara vad alla siffror betyder och hur de relaterar till mina betyg från min kandidatutbildning?

Ringde för övrigt UU om detta, men fick svaret att personen inte visste hur det låg till, utan jag blev istället omdirigerad att maila direkt till den institutionen på UU som håller i programmet, vilket jag gjort. Jag har dock inte fått svar än
__________________
Senast redigerad av Janejja 2013-04-02 kl. 13:50.
Citera
2013-04-02, 14:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
http://postimg.org/image/pvzetda6d/

http://s18.postimg.org/ewe7hrjrd/image.jpg


Så här ser ut det ut för antagningen till Datavetenskapsmastern hösten 2012. Dessa siffror säger mig absolut nada Någon som kan förklara vad alla siffror betyder och hur de relaterar till mina betyg från min kandidatutbildning?

Jag har ju redan förklarat vad siffrorna betyder. Det står inget där som du kan relatera till din kandidatutbildnings betyg, bara hur många som tagits in. Detta eftersom majoriteten av studenterna har granskats individuellt av institutionen då de kommer med internationella betyg.

Vill du gå programmet, så sök!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback