• 1
  • 2
2013-03-25, 19:35
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Flera hundra ungdomar utreds just nu av polisen i Lund som håller på att nysta upp en stor narkotikahärva.

De misstänks för försäljning av dels cannabis, och dels den syntetiska drogen spice som ger ett cannabisliknande rus.

Hundra av de ungdomar som ingår i utredningen är helt okända av polisen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5485079

Vet inte om tråden borde ligga här eller i Cannabis i media. "Flera hundra"? Det är ganska många det...
Citera
2013-03-25, 19:53
Medlem
Roadrages avatar
Oj vad polisen i Lund måste känna sig duktiga nu. Flera hundra uppklarade brott till statistiken bara så där helt plötsligt. Förutsatt att alla de hundratals ungdomarna blir dömda för t.ex ringa urinbrott.
Citera
2013-03-25, 19:54
Medlem
Geirahods avatar
Det är ganska mycket cannabis som går upp i rök i Lund. Får se hur många kursare som blir plockade.
Citera
2013-03-25, 20:38
Medlem
Sen dubbla brottet x2 eller 3 för att få upp siffrorna lite mer, ett ringa kommer sällan ensamt, ofta åker dom på både ringa innehav, samt eget bruk.. har dom otur är det överlåtelse ifall dom passat spliffen åt nått håll.
Citera
2013-03-25, 20:39
Medlem
Nido6s avatar
Och där kastade vi ytterligare ett par skattemiljoner rakt åt helvete.
Hur skulle det vara om föräldrarna gjorde sitt jobb istället för att "skicka snuten på ungar"?
Vansinne.
Citera
2013-03-25, 22:20
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geirahod
Det är ganska mycket cannabis som går upp i rök i Lund. Får se hur många kursare som blir plockade.

När jag läser ungdomar så tror jag det hänvisar till icke universitets studerande då jag antar att du själv refererar till universitet när du säger kursare.
Citera
2013-03-25, 23:46
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
När jag läser ungdomar så tror jag det hänvisar till icke universitets studerande då jag antar att du själv refererar till universitet när du säger kursare.

Inte för att vara den, men är det polisen, media eller någon annan som gör skillnaden ungdomar - studenter?

Som jag läser detta handlar det om ett hundratal unga personer (studenter och vanliga skåningar), tidigare ostraffade som nu riskerar att dömas för ringa eller något liknande.
Citera
2013-03-26, 20:03
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
En 20-årig man sitter häktad som huvudman i den stora narkotikahärvan i Lund.
Genom massutskick via sms har han meddelat kundkretsen när han haft narkotika till försäljning. Det skriver Lundapolisen på sin Facebooksida.
Enligt polisen är köparna mellan 15-52 år, flertalet av dem män.

Citat:
Det var i höstas förra året som polisen började inleda sin spaning mot de inblandade i narkotikahandeln i Lund och dess kranskommuner. Spaningarna koncentrerades till stor del mot två män, den häktade 20-åringen och en 25-årig kamrat till honom.

Citat:
Medhjälparen har i huvudsak kört runt huvudmannen i bil och sålt spice, marijuana samt hasch från bilen. Försäljningen har företrädesvis skett vid Linero centrum i Lund.
Polisen har varit i kontakt med personer som är under 18 år och som har haft telefonkontakt med huvudmannen.
Tillsammans med sina föräldrar har ungdomarna kallats till orossamtal hos polisen där man informerat föräldrar om utredningen och barnen haft kontakt med den 20-årige huvudmannen.

http://www.sydsvenskan.se/lund/knark...jning-via-sms/
Citera
2013-03-26, 21:21
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nido6
Och där kastade vi ytterligare ett par skattemiljoner rakt åt helvete.
Hur skulle det vara om föräldrarna gjorde sitt jobb istället för att "skicka snuten på ungar"?
Vansinne.
I de flesta fall skulle jag hålla med dig till 100%, men om detta har drabbat Lundastudenter så tycker jag nog ändå att det varit väl spenderade skattepengar.
Citera
2013-03-27, 14:01
Medlem
Greenballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
I de flesta fall skulle jag hålla med dig till 100%, men om detta har drabbat Lundastudenter så tycker jag nog ändå att det varit väl spenderade skattepengar.

why? det är inte direkt så att dom löst en våldtäcktshärva eller något vidare hemskt. Då hade jag stått och applådera nu sitter jag mest och gråter över statistikspolistik Alla som har sett serien The Wire förstår vad jag syftar på. Det ser bra ut på pappret men inte fan gör dom världen bättre.
Senast redigerad av Greenball 2013-03-27 kl. 14:03.
Citera
2013-03-27, 14:12
Moderator
Diagorass avatar
Jag har hört att Lundastudenter gillar att röka gräs. Närheten till Köpenhamn spelar nog en stor roll för tillgängligheten av cannabis.
Citera
2013-03-27, 14:19
Medlem
Lund är en väldigt drogliberal stad och det är mycket studenter som röker på. Även de som är uppvuxna i Lund brukar ha en väldigt liberal syn på droger och lite gräs är inte ovanligt. Tyngre grejor förekommer också men som jag upplever är det då mest de inhemska lundensarna som tycker det är okej med tyngre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in