2013-03-25, 16:45
Bannlyst
Om jag skriver ett inlägg här, vem äger då rättigheterna till det? Är det jag själv, Flashback eller någon annan eller ingen alls? Om man skulle trycka upp en bok med de bästa citaten och/el diskussionerna på Flashback. Är det då de enskilda användarna som ska kontaktas, eller är det Flashback själva eller behöver man inte kontakta någon alls och be om lov?

Mvh
Citera
2013-03-25, 16:51
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Om jag skriver ett inlägg här, vem äger då rättigheterna till det? Är det jag själv, Flashback eller någon annan eller ingen alls? Om man skulle trycka upp en bok med de bästa citaten och/el diskussionerna på Flashback. Är det då de enskilda användarna som ska kontaktas, eller är det Flashback själva eller behöver man inte kontakta någon alls och be om lov?

Mvh
Det har redan gjorts - jag tror det slogs fast att användaren äger citaten, och attdet därför måste finnas en källa vid varje citat.
Citera
2013-03-25, 16:55
Medlem
b0gfettos avatar
Ärligt Talat har gjort detta, tror att det diskuterades vilka som äger inläggen där också https://www.flashback.org/t174883

admin svarar i inlägg #9, men nu har copyleftsymbolen försvunnit från Flashback så jag vet inte hur det är nu.

EDIT: En gammal tråd i Juridik pga boken https://www.flashback.org/showthread.php?p=1721501
Senast redigerad av b0gfetto 2013-03-25 kl. 17:09.
Citera
2013-03-25, 18:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Mvh

Du själv och du har även upphovsrätten.
Citera
2013-03-25, 18:34
Medlem
nedboys avatar
Jag får känslan att om man gör en bok som inte svartmålar användare/flashback på något "felaktigt" sätt och/eller gör det för att tjäna enorma summor pengar på det, så ser flashback lite mellan fingrarna.

Om det är lagligt eller inte får vi nog inte veta förs någon provar det fullt ut.

Ska du skriva en politisk propagandabok där du hänvisar till vad du anser idiotiska användare/inlägg så kan jag tänka mig att flashback reagerar. Dock så kan jag tycka att användarna borde ta ansvar för vad de tycker och kräva av läsaren till din bok att vara källkritiska.

Att tänka på när man skriver en sån bok är väl att om man framhåller en användare och dess inlägg så kommer kritiker till boken att framhålla idiotiska framtida inlägg som användaren gör efter boksläppet.

Jag vet ju vad du är intresserad av och förstår vad en möjlig bok skulle kunna handla om. Kanske skulle boken kunna skapa en tråd här på flashback som blir lite mer nyanserad och kräver mer av dina motståndare, om de nu lägger tid och/eller anser det viktigt att motsäga dig här?

Skulle vara intressant att höra vad en liten admin har att säga om det här år 2013.
Citera
2013-03-29, 04:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du själv och du har även upphovsrätten.

Inte i praktiken, då man i så fall skulle ha rätt att redigera eller i alla fall ta bort redan postade inlägg - åtminstone om de når verkshöjd. Och det är det som bekant blankt nej till.
Citera
2013-03-29, 15:48
Medlem
Jag har mycket svårt att se att man uppnår verkshöjd här inne. Den enda användaren som tangerar detta är väl dödochåterfödds enorma tråd (som sedan slogs ihop med en annan och tårar spilldes).

Att Flashback skulle inneha upphovsrätt på postade inlägg är uteslutet. Det finns ingen regel som talar för detta.
Citera
2013-03-29, 17:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte i praktiken, då man i så fall skulle ha rätt att redigera eller i alla fall ta bort redan postade inlägg - åtminstone om de når verkshöjd. Och det är det som bekant blankt nej till.

Det är den uppfattningen jag har fått, och jag tror nog att det ligger till så eftersom jag har varit inne på den frågan i andra sammanhang. Upphovsrätten är ganska klar i det fallet om inlägg på forumet.
Inte vilka inlägg som helst givetvis det får finns lite värde i dom för att falla under upphovsrätt.-

Om ingen äger dom ska det stå fritt att använda osv.

Skyddet gäller helt oberoende av i vilket medium (papper, diskett, ”på nätet”) verket återfinns i. Det innebär att det inte är fritt att använda material bara för att det ”finns på nätet”. Någon har skapat dem och har anspråk på att det upphovsrättsliga skyddet respekteras.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-03-29 kl. 17:19.
Citera
2013-03-29, 17:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
Jag har mycket svårt att se att man uppnår verkshöjd här inne. Den enda användaren som tangerar detta är väl dödochåterfödds enorma tråd (som sedan slogs ihop med en annan och tårar spilldes).

Att Flashback skulle inneha upphovsrätt på postade inlägg är uteslutet. Det finns ingen regel som talar för detta.
Mycket av det som skrivs på Flashback når absolut verkshöjd. Du måste inte knåpa ihop en halv roman för att lyckas med det.
Citera
2013-03-29, 20:29
Bannlyst
Så vad är svaret på min frågeställning? Om jag skulle vilja släppa en bok med "Best of Flashback", vems tillåtelse måste jag ha? ÅnkelGunnar, din gamle räv, jag vet nog att du kan regelverket både utan och innan som pastorn kan sin bibel. Hur ligger det till egentligen?
Citera
2013-03-29, 20:58
Medlem
Citat:
Så vad är svaret på min frågeställning? Om jag skulle vilja släppa en bok med "Best of Flashback", vems tillåtelse måste jag ha?

För citaten ska du ha tillåtelse från den som skrivit det, och då gäller detsamma för vad som ska publiceras (Namn/Smeknamn, Citatet, Datum för originalpostandet ska allt isf godkännas av postaren innan du publicerar det.)

Ska den kallas för "Best of Flashback" eller på annat sätt marknadsföras som en association till Flashback så ska du ha tillåtelse från Flashback. Om du däremot kallar den för "Best of Internet" eller liknande och uppger att du samlat inlägg från flera olika forum så behöver du inte ha tillstånd för den biten. Dock gäller isf ändå tillstånd från de du citerar som ovan.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2013-03-29 kl. 21:00.
Citera
2013-03-29, 22:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
För citaten ska du ha tillåtelse från den som skrivit det, och då gäller detsamma för vad som ska publiceras (Namn/Smeknamn, Citatet, Datum för originalpostandet ska allt isf godkännas av postaren innan du publicerar det.)

Ska den kallas för "Best of Flashback" eller på annat sätt marknadsföras som en association till Flashback så ska du ha tillåtelse från Flashback. Om du däremot kallar den för "Best of Internet" eller liknande och uppger att du samlat inlägg från flera olika forum så behöver du inte ha tillstånd för den biten. Dock gäller isf ändå tillstånd från de du citerar som ovan.
Dock är det som så att det är upphovsrättsinnehavaren själv som får föra fram sitt ärende - det går inte att lägga fram en grupptalan och generellt hävda att den som ger ut samlingen bryter mot upphovsrätten, vilket innebär att den som vill vara anonym kan få det lite knivigt att göra något åt saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in