Efter inspriation av tråden: http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=174883
Flera av oss flashbackare har fått detta PM:
Admin säger att det olagligt:
Medan författaren till boken slår tillbaka med (efter ett mail från Caine777):
Vad gäller engentligen? Ta gärna med relevant lagrum som styrker er tes.
Flera av oss flashbackare har fått detta PM:
Citat:
Bäste skribent
Nu har det kommit ut en bok med inlägg från olika debattforum på Internet. Flashback är ett forum som ofta genererar tänkvärda åsikter och många inlägg är därför hämtade härifrån.
Ämnen som boken behandlar är bl.a.
Feminism
Irakkriget
Michael Moore
Rasismen i Sverige
Manshat
Kubafången
Muren mellan Israel och Palestina
Kärnkraft
Globalisering
Kungahuset
Guantanamobasen
Boken heter Ärligt Talat och skulle några av dina inlägg vara med så tackar jag för bidraget och hoppas att du fortsätter leverera fler åsikter som andra finner intressanta, tänkvärda och roliga.
Mer information om boken finns på:
http://www.books-on-demand.com/shopint/BookDetail.asp?id=713
Mvh
Robert Ekström
Bäste skribent
Nu har det kommit ut en bok med inlägg från olika debattforum på Internet. Flashback är ett forum som ofta genererar tänkvärda åsikter och många inlägg är därför hämtade härifrån.
Ämnen som boken behandlar är bl.a.
Feminism
Irakkriget
Michael Moore
Rasismen i Sverige
Manshat
Kubafången
Muren mellan Israel och Palestina
Kärnkraft
Globalisering
Kungahuset
Guantanamobasen
Boken heter Ärligt Talat och skulle några av dina inlägg vara med så tackar jag för bidraget och hoppas att du fortsätter leverera fler åsikter som andra finner intressanta, tänkvärda och roliga.
Mer information om boken finns på:
http://www.books-on-demand.com/shopint/BookDetail.asp?id=713
Mvh
Robert Ekström
Admin säger att det olagligt:
Citat:
Det är ett klart brott mot upphovsrätten, och direkt åtalbart.
Något kontrakt mellan Flashback och författaren finns inte.
Och att citera får man bara göra, så länge man just citerar.
Att återpublicera en hel artikel eller ett helt inlägg klassas inte av lagen som citat, utan som stöld.
Flashback förespråkar Copyleft, vilket betyder att vem som helst får hämta vad de vill, och använda det hur de vill, så länge de inte tjänar pengar på det.
Detta faller ju platt här troligtvis, eftersom boken kostar pengar.
Så långt det lagliga.
Jag tycker det är kul att någon gör något, och har Flashbacks forum tillfört något så är det bara att säga grattis.
Vad det gäller det juridiska så låter jag den diskussionen ske mellan författaren och artikelförfattarna. Flashback har inga planer på att bråka med honom. Tvärtom! Vi tycker att lite olagligheter bara friskar upp ibland.
admin
Ursprungligen postat av Admin
Det är ett klart brott mot upphovsrätten, och direkt åtalbart.
Något kontrakt mellan Flashback och författaren finns inte.
Och att citera får man bara göra, så länge man just citerar.
Att återpublicera en hel artikel eller ett helt inlägg klassas inte av lagen som citat, utan som stöld.
Flashback förespråkar Copyleft, vilket betyder att vem som helst får hämta vad de vill, och använda det hur de vill, så länge de inte tjänar pengar på det.
Detta faller ju platt här troligtvis, eftersom boken kostar pengar.
Så långt det lagliga.
Jag tycker det är kul att någon gör något, och har Flashbacks forum tillfört något så är det bara att säga grattis.
Vad det gäller det juridiska så låter jag den diskussionen ske mellan författaren och artikelförfattarna. Flashback har inga planer på att bråka med honom. Tvärtom! Vi tycker att lite olagligheter bara friskar upp ibland.
admin
Medan författaren till boken slår tillbaka med (efter ett mail från Caine777):
Citat:
Hej Caine 777
Enligt författarförbundets jurister så är det helt i sin ordning att publicera inlägg som dessa. Även ansvariga på andra debattforum har godkänt publiceringen.
Om du vill så kan jag dock ta bort eventuella inlägg från dig i nästa tryckning. Medverkande skribenter bör känna stolthet men gör de inte det så respekterar jag självklart det.
Mvh
Robert Ekström
Ursprungligen postat av Robert Ekström
Hej Caine 777
Enligt författarförbundets jurister så är det helt i sin ordning att publicera inlägg som dessa. Även ansvariga på andra debattforum har godkänt publiceringen.
Om du vill så kan jag dock ta bort eventuella inlägg från dig i nästa tryckning. Medverkande skribenter bör känna stolthet men gör de inte det så respekterar jag självklart det.
Mvh
Robert Ekström
Vad gäller engentligen? Ta gärna med relevant lagrum som styrker er tes.