• 31 063 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 585 918 inlägg
2005-01-13, 10:59
Medlem
L0darens avatar

Bäste skribent

Nu har det kommit ut en bok med inlägg från olika debattforum på Internet. Flashback är ett forum som ofta genererar tänkvärda åsikter och många inlägg är därför hämtade härifrån.

Ämnen som boken behandlar är bl.a.
Feminism
Irakkriget
Michael Moore
Rasismen i Sverige
Manshat
Kubafången
Muren mellan Israel och Palestina
Kärnkraft
Globalisering
Kungahuset
Guantanamobasen

Boken heter Ärligt Talat och skulle några av dina inlägg vara med så tackar jag för bidraget och hoppas att du fortsätter leverera fler åsikter som andra finner intressanta, tänkvärda och roliga.

Mer information om boken finns på:
http://www.books-on-demand.com/shopi...ail.asp?id=713

Mvh
Robert Ekström

Fick detta nyss. Någon mer som fått samma mess?
Citera
2005-01-13, 11:03
Medlem
Det var som fan fast mina inlägg är nog för ointressanta för att publiceras...hoppas jag.
Citera
2005-01-13, 11:11
Medlem
Profaxs avatar
.och skulle några av dina inlägg vara med så tackar jag för bidraget.

Betyder det att han redan tagit med vissa inlägg från flashback, utan att fråga först? Är det verkligen lagligt?
Citera
2005-01-13, 11:15
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
[b]

Ämnen som boken behandlar är bl.a.
Feminism
Irakkriget
Michael Moore
Rasismen i Sverige
Manshat
Kubafången
Muren mellan Israel och Palestina
Kärnkraft
Globalisering
Kungahuset

Undrar om någon köper en bok som avhandlar dessa otroligt tråkiga
jävla ämnen! .. Tur att man har hållit sig borta från dessa diskussioner..
Citera
2005-01-13, 11:45
Medlem
Perriss avatar
Hmm, ja det var väl kul. Trist bara att han snodde MIN idé! :-(

/perris
Citera
2005-01-13, 11:50
Medlem
miklons avatar
Jag skulle vilja ha en officiell kommentar från Admin huruvida han har fått eller behöver tillstånd att ta inlägg härifrån.

Edit: Finns det nåt användaravtal man förbinder sig till när man registrerar sig här, utöver att man möjligen lovar att följa reglerna? Om det inte finns, eller om det finns men inte reglerar upphovsrätten så borde väl varje skribent ha rätt till sina egna inlägg. Vilket rimligen alltså borde innebära att det inte är ok att göra sådär.
Citera
2005-01-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag skulle vilja ha en officiell kommentar från Admin huruvida han har fått eller behöver tillstånd att ta inlägg härifrån.

Edit: Finns det nåt användaravtal man förbinder sig till när man registrerar sig här, utöver att man möjligen lovar att följa reglerna? Om det inte finns, eller om det finns men inte reglerar upphovsrätten så borde väl varje skribent ha rätt till sina egna inlägg. Vilket rimligen alltså borde innebära att det inte är ok att göra sådär.
Det är säkert okej. Det finns ju något som heter citaträtt. Annars skulle man ju inte i en bok kunna hänvisa till en annan text med exempel utan att be om lov, ingen på Flashback skulle få skriva film- eller låtcitat utan att bryta mot upphovsrättslagen etc. Om det däremot är lagligt att bygga upp en hel bok på bara citat låter jag vara osagt.
Citera
2005-01-13, 12:11
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det är säkert okej. Det finns ju något som heter citaträtt. Annars skulle man ju inte i en bok kunna hänvisa till en annan text med exempel utan att be om lov, ingen på Flashback skulle få skriva film- eller låtcitat utan att bryta mot upphovsrättslagen etc. Om det däremot är lagligt att bygga upp en hel bok på bara citat låter jag vara osagt.
Men boken verkar vara en sammanställning av hela inlägg, inte citat från inlägg. Man har inte rätt att återge hela låttexter utan tillstånd från upphovsmannen. Om inläggen här uppnår verkshöjd, så borde det vara intrång på upphovsrätten att återge hela inlägg.
Citera
2005-01-13, 12:20
Administrator
admins avatar
Det är ett klart brott mot upphovsrätten, och direkt åtalbart.
Något kontrakt mellan Flashback och författaren finns inte.
Och att citera får man bara göra, så länge man just citerar.
Att återpublicera en hel artikel eller ett helt inlägg klassas inte av lagen som citat, utan som stöld.
Flashback förespråkar Copyleft, vilket betyder att vem som helst får hämta vad de vill, och använda det hur de vill, så länge de inte tjänar pengar på det.
Detta faller ju platt här troligtvis, eftersom boken kostar pengar.

Så långt det lagliga.

Jag tycker det är kul att någon gör något, och har Flashbacks forum tillfört något så är det bara att säga grattis.

Vad det gäller det juridiska så låter jag den diskussionen ske mellan författaren och artikelförfattarna. Flashback har inga planer på att bråka med honom. Tvärtom! Vi tycker att lite olagligheter bara friskar upp ibland.

admin
Citera
2005-01-13, 13:18
Medlem
BigDukes avatar
Smart idé att ta andras alster och ta betalt för dem.
En annan bra grej är ju att vanligt folks åsikter i tiden kommer på papper.
Citera
2005-01-13, 13:22
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Kan inte författaren (Lodaren?) sammanställa vilka FB:are som citerats/publicerats i boken. Det vore väl det hederligaste att göra, till att börja med.

Jag känner mig safe eftersom jag inte ahandlat något av dessa ämnen.
Citera
2005-01-13, 13:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Så vi som INTE har fått det tvivelaktiga nöjet att få våra åsikter rippade av den här mannen - vi har alltså inte producerat inlägg som är "intressanta, tänkvärda och roliga."

Citera