Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-24, 18:40
  #1
Medlem
Neakahs avatar
Jag satt och pratade med en kompis om just de här med attityd och sånt och då kom jag på ett citat som jag läst för länge sedan
Citat:
Don't mix between my personality and my attitude because my personality is ME and my attitude depends on YOU.
och så pratade vi mer om att om två personer säger/gör samma sak så reagerar man olika på vad den gör för att det är olika personer?
Jag kan störa mig på vissa personer och det är inte för vad den gör egentligen utan de är för att den är den. förstår ni vart jag försöker komma?

så vad jag liksom vill diskutera i denna tråd är
Varför reagerar man olika även fast det är samma händelse?
Det borde ju egentligen vara det personen gör som gör vad man tycker om den, fast det är ju inte alltid så även fast personen gör nått bra osv så stör man sig på de bara för att det är den personen som gör de.
Citera
2013-03-24, 18:49
  #2
Medlem
A.Wickfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neakah
så vad jag liksom vill diskutera i denna tråd är
Varför reagerar man olika även fast det är samma händelse?

Om jag skall tala för mig själv så reagerar jag naturligtvis olika beroende på vem det gäller hellre än vad det gäller (ibland). Förväntningar är nyckelordet för mig. Jag förväntar mig vissa saker av vissa personer och ser kanske gärna förmildrande omständigheter i de fall där personen är någon jag tycker om - eller tvärtom, att jag ställer högre krav eftersom individen ifråga betyder mer för mig än andra.
Citera
2013-03-24, 18:59
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
Det är ju personens historik som man reagerar inför. Den jobbiga typen kanske har en lång historia av att vara gnällig, otrevlig och allmänt påfrestande vilket gör att man reagerar ogeneröst eller kritiskt när hon gör eller säger något. Den trevliga typen kanske säger något dumt men eftersom hon överlag är trevlig och sansad så har man överseende med övertrampet.
Citera
2013-03-24, 19:05
  #4
Medlem
Neakahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det är ju personens historik som man reagerar inför. Den jobbiga typen kanske har en lång historia av att vara gnällig, otrevlig och allmänt påfrestande vilket gör att man reagerar ogeneröst eller kritiskt när hon gör eller säger något. Den trevliga typen kanske säger något dumt men eftersom hon överlag är trevlig och sansad så har man överseende med övertrampet.

Men det kan även vara efter bara ett första intryck!
Om jag träffar en person som gör ett sisådär intryck på mig som första intryck så sitter de ju kvar länge även fast personen inte gör något fel i sig?
Citera
2013-03-24, 19:09
  #5
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neakah
Men det kan även vara efter bara ett första intryck!
Om jag träffar en person som gör ett sisådär intryck på mig som första intryck så sitter de ju kvar länge även fast personen inte gör något fel i sig?

När en person som man tycker om säger eller gör något mot en, så finns det en viss godmodighet eller "försonande egenskaper" hos den personen. Hos en annan person kan detta saknas.
Citera
2013-03-24, 19:20
  #6
Medlem
reptilekings avatar
Jag gjorde ett ganska seriöst personlighetstest en gång. Myers Briggs tror jag att det heter. När man fick tillbaks det så fick man även en liten pärm som förklarade vem man själv var och hur man fungerar med andra. Egenskaper som är väldigt annorlunda än ens egna har man svårt att förstå. Om jag t ex är väldigt tävlingsinriktad stör jag mig på folk som tycker att det inte är så noga med prestation och om det är viktigt med sammanhållning i gruppen för mig så gillar jag inte enstöringar. Svaret man fick tillbaks passade kusligt bra in på vem man var, men även på vilka typer man har svårt för. Förklarar naturligtvis inte allt, men kanske en del.
Citera
2013-03-24, 19:22
  #7
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Det finns en teori som psykologer ibland talar om som går ut på att man ser sig själv i andra människor. Har du egenskaper hos dig själv som du inte tycker om och du träffar en person som besitter samma egenskaper framträder dem och vice versa.

Denna teori känns aningen vek, jag gillade aldrig osama bin laden som exempel.
Vad säger det då om mig?
Citera
2013-03-24, 19:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Det finns en teori som psykologer ibland talar om som går ut på att man ser sig själv i andra människor. Har du egenskaper hos dig själv som du inte tycker om och du träffar en person som besitter samma egenskaper framträder dem och vice versa.

Denna teori känns aningen vek, jag gillade aldrig osama bin laden som exempel.
Vad säger det då om mig?

Du hade alltså lärt känna Osama och byggt en bild av hur hans karaktär är ansikte mot ansikte? Klart teorin låter fånig om man kan säga vem som helst och sedan "vad säger det om mig", t.ex. Hitler eller Osama.
Teorin bygger väl på vardagliga möten och händelser, inte på random löst folk som har gjort någonting dumt som man ogillar dem för och som du enbart läser om och ej träffar/träffat.
Citera
2013-03-24, 21:23
  #9
Medlem
Neakahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Denna teori känns aningen vek, jag gillade aldrig osama bin laden som exempel.
Vad säger det då om mig?

får hålla med Kefftorp det var inte precis ett jätte bra exempel
Citera
2013-03-24, 22:17
  #10
Medlem
A.Wickfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neakah
får hålla med Kefftorp det var inte precis ett jätte bra exempel

Mmm, bra pucko. Ytterligare en trådstart som inte fullföljer.
Citera
2013-03-24, 23:54
  #11
Medlem
Jag tror på teorin om att man inte gillar att se sina egna negativa sidor i andra personer.

Jag skulle t.ex. aldrig kunna falla för en kvinna som besatt någon av de sidor som jag tyckte var sämst med mig själv. Handlar om komplettering.

Antingen det eller om det är någon som uppenbarligen bara agerar för att få bekräftelse, det är lite jobbigt.
Citera
2013-03-25, 00:49
  #12
Medlem
Neakahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Wickfield
Mmm, bra pucko. Ytterligare en trådstart som inte fullföljer.

Och du menar vad med det där?
Jag har frågor och jag har fått en del svar?

Citat:
Ursprungligen postat av Otippad
Jag tror på teorin om att man inte gillar att se sina egna negativa sidor i andra personer.

Jag skulle t.ex. aldrig kunna falla för en kvinna som besatt någon av de sidor som jag tyckte var sämst med mig själv. Handlar om komplettering.

Antingen det eller om det är någon som uppenbarligen bara agerar för att få bekräftelse, det är lite jobbigt.

Detta tycker jag låter väldigt rimligt och intressant att fördjupa sig inom! vad menar du med "agerar för att få bekräftelse?" typ att dom gör sig till för att vara t.ex roliga osv?
inte riktigt så jag funderat på de hela utan de är väl mer att dom är så som personer och jag bara kan störa mig på dom utan anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback