• 1
  • 2
2013-03-24, 18:09
Medlem
sowahs avatar
Först och främst vill jag bara säga att jag skiter fullständigt i vad folk tycker om att utöva bicepscurls mm. Jag tränar armar, liksom jag tränar hela kroppen, ingen discobyggare

I alla fall så får jag otroligt ont i underarmen, kanske kallas benhinnan vid bicepsövningar. Har hört folk säga, ge fan i att träna med skivstänger så löser det sig. Det konstiga är att just skivstången är skonsammast och hantlar plågar mig värst.

Har jag fel teknik eller vad gör jag för fel? Tar definitivt inte för mycket i vikt då jag klarar mina reps med nöd o näppe.
Citera
2013-03-24, 18:11
Medlem
vassjagarns avatar
Det är nog bara"the pump" i underarmen.
Citera
2013-03-24, 18:17
Medlem
Har exakt samma problem, bara vid bicepsövningar, tror det har med att symmetri att göra, att underarmen inte pallar trycket som bicepsen gör.
Vad jag gör för att lindra detta är att att göra curls med EZ-stång samt ersätta vanliga hantel-curls med hammer-curls. Funkar skitbra för mig iaf
Citera
2013-03-24, 18:21
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassjagarn
Det är nog bara"the pump" i underarmen.
Utveckla gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av Swollenmember
Har exakt samma problem, bara vid bicepsövningar, tror det har med att symmetri att göra, att underarmen inte pallar trycket som bicepsen gör.
Vad jag gör för att lindra detta är att att göra curls med EZ-stång samt ersätta vanliga hantel-curls med hammer-curls. Funkar skitbra för mig iaf

Där sa du något jag inte nämnde, hammer-curls tillsammans med skivstång är mer skonsamt.

Det här är ett problem för mig då bara att lyfta en tyngre hantel för en annan övning smärtar till som fan.
Citera
2013-03-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Utveckla gärna.

Där sa du något jag inte nämnde, hammer-curls tillsammans med skivstång är mer skonsamt.

Det här är ett problem för mig då bara att lyfta en tyngre hantel för en annan övning smärtar till som fan.

Jo absolut, det känner man verkligen av. Men det blir bara värre av biceps övningar för mig iaf, blir inte värre i andra övningar, men som du säger, man känner ju av smärtan när man tränar axlar/triceps/bröst
Citera
2013-03-24, 18:36
Medlem
MuscleSharks avatar
När jag tränade tungt med 20+kg (hantel curls) så fick jag samma problem. Man märker direkt att smärtan man känner inte är bra.
Jag vet inte hur tungt du kör, men jag slutade upp med de tyngre vikterna och då försvann problemet helt.
Citera
2013-03-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swollenmember

Tyvärr så skapar även EZ-Stång smärta i underarmarna.

Kan vara en inflammation
Citera
2013-03-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiicera
Tyvärr så skapar även EZ-Stång smärta i underarmarna.

Kan vara en inflammation
Jag skrev att det lindrar med EZ-stång, inte att problemet försvinner.
Citera
2013-03-24, 18:48
Medlem
Haft samma problem med vänster underarm. Var med både hantlar och skivstång. Ez hjälper i mitt fall. Men endast i "förebyggande" syfte. När jag hade ont gjorde det ont varesig jag använde rak lr ez.

Tog ca 4-5veckor innan det släppte, och under denna period körde jag alla övningar jag brukade förutom just bicepscurl (alla övningar som inte smärtade i underarmen).
Citera
2013-03-24, 19:11
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
När jag tränade tungt med 20+kg (hantel curls) så fick jag samma problem. Man märker direkt att smärtan man känner inte är bra.
Jag vet inte hur tungt du kör, men jag slutade upp med de tyngre vikterna och då försvann problemet helt.
Tungt för mig med hantel blir väl en sådär 12-15 kg. Vill inte öka mer pga smärtan så det blir ofta 12 kg.
Citera
2013-03-24, 19:20
Medlem
teaspoons avatar
Jag hade samma problem för ca ett år sen, underarmarna gjorde skitont och det kändes som att fingrarna drog ihop sig.

Fick först tips att jag skulle börja träna med remmar (på ryggpassen) för att avlasta underarmarna. Men jag blev inte helt bra.

Efter ett tag tröttnade jag och gick till en naprapat som sa att det var en överansträngning i en nerv som sitter i armvecket. Fick akupunktur en eller två gånger sen var problemet borta för gott.
Citera
2013-03-24, 19:43
Medlem
Vargons avatar
Hade samma problem när jag nyligen börjat träna. För mig var det inte svårare än att underarmarna behövde tränas upp lite, nu känner jag inte av någon smärta alls.
Kan väl inte skada att testa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in