• 1
  • 2
2013-03-24, 17:09
Medlem
Hittade ett recept jag skulle vela prova: http://www.nibbledish.com/people/the...s/fire-chicken

Nu är ju dock receptet på engelska, skulle vela ha det på svenska så man vet vad man ska handla.
Skulle ju kunna använda Google Translate, but i have a baaad feeling...

Så, någon som vet vilka recept det är, och eller har gjort detta som kan göra ett svenskt recept ?
Citera
2013-03-24, 17:21
Medlem
Vari ligger problemet i att översätta receptet? Måttangivelserna?
Ingredienserna var väl rätt lätta att förstå vilka de var, blir kanske värre att hitta koreansk chili, men vad vet jag, bor du nära en asiatisk livsmedelsaffär kanske du kan hitta det där.
Citera
2013-03-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Vari ligger problemet i att översätta receptet? Måttangivelserna?
Ingredienserna var väl rätt lätta att förstå vilka de var, blir kanske värre att hitta koreansk chili, men vad vet jag, bor du nära en asiatisk livsmedelsaffär kanske du kan hitta det där.
T.ex:
2 tbsp Sake or Cheong Ju
1 tbsp Kochujan
1/2 large Nashi Pear (peeled and cut into chunks)

tbsp antar jag är table spoon (tesked?)

och sen, vad är 3 cloves Onion?
Citera
2013-03-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidjolt
T.ex:
2 tbsp Sake or Cheong Ju
1 tbsp Kochujan
1/2 large Nashi Pear (peeled and cut into chunks)

tbsp antar jag är table spoon (tesked?)

och sen, vad är 3 cloves Onion?
tbsp är matsked, tsp, är tesked.
Kochujan är nog en koreansk krydda, går ej att översätta
1/2 Nashi pear är ett päron, den sorten ser man ibland i välsorterade butiker, brukar ligga i ett nät.
3 cloves onion är tre klyftor lök, där får du nog höfta, lökar är ju olika stora

Edit: det du skulle ha 2 tbsp av var sake (japanskt brännvin) eller Cheong ju som jag antar är koreanskt dito
Citera
2013-03-24, 19:21
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Kochujan är nog en koreansk krydda, går ej att översätta

Kochujang är koreansk bönpasta med chili i. Det finns i din lokala asiatbutik. Säljs i en röd plastask som ser ut som en liten smörbytta. Gör en bildsökning på google så förstår du.

Kochugaru är koreanska chili flakes som är förhållandevis milda. Använd inte cayennepeppar i samma mängd för då blir det ordentligt mycket starkare än hur det var tänkt.

När jag kollar receptet står det "3 cloves garlic" vilket är tre klyftor vitlök och på nästa rad står det "1/2 large Onion (peeled and cut into chunks)" vilket är en halv lök, skalad och grovhackad skulle jag tolka det som.

Karashi är japansk senap vilken är gul och starkare än tex slotts starka senap och inte söt, men ändå inte så stark som wasabi. Bör också finnas i din lokala asiatbutik.

Tack för receptet förresten! Det skall printas ut och testas vid tillfälle!
Citera
2013-03-24, 19:30
Medlem
Hmm har inte någon asiat butik i närheten. Undrar vad Coop Konsum kan ha för substitut?
Citera
2013-03-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Kochujang är koreansk bönpasta med chili i. Det finns i din lokala asiatbutik. Säljs i en röd plastask som ser ut som en liten smörbytta. Gör en bildsökning på google så förstår du.

Kochugaru är koreanska chili flakes som är förhållandevis milda. Använd inte cayennepeppar i samma mängd för då blir det ordentligt mycket starkare än hur det var tänkt.

När jag kollar receptet står det "3 cloves garlic" vilket är tre klyftor vitlök och på nästa rad står det "1/2 large Onion (peeled and cut into chunks)" vilket är en halv lök, skalad och grovhackad skulle jag tolka det som.

Karashi är japansk senap vilken är gul och starkare än tex slotts starka senap och inte söt, men ändå inte så stark som wasabi. Bör också finnas i din lokala asiatbutik.

Tack för receptet förresten! Det skall printas ut och testas vid tillfälle!
Karashi senap borde gå att ersätta med Dijonsenap kanske? Börjar bli nyfiken på detta receptet nu.
Citera
2013-03-24, 20:28
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Karashi senap borde gå att ersätta med Dijonsenap kanske? Börjar bli nyfiken på detta receptet nu.

Hmm, jag vet inte riktigt men vanlig stark senap (slotts eller liknande) är nog bättre. Man bör då kanske dra ner på sockret lite så det inte blir för sött. Ett alternativ skulle sannolikt vara att ta wasabi, men att ta mindre mängd.
Citera
2013-03-24, 20:30
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Hmm har inte någon asiat butik i närheten. Undrar vad Coop Konsum kan ha för substitut?

Att hitta ett substitut till kochujang på coop blir svårt. Det smakar verkligen speciellt. Har du ingen möjlighet att kanske köpa via nätet eller så?
Citera
2013-03-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Att hitta ett substitut till kochujang på coop blir svårt. Det smakar verkligen speciellt. Har du ingen möjlighet att kanske köpa via nätet eller så?
Sååå noga behöver det inte vara att jag måste köpa via nätet
Citera
2013-03-24, 20:46
Medlem
Citat:
Beställa på nätet? Receptet ser gott ut iaf.

Såg att du redan fått detta råd. Prova ändå att laga utan, kan inte bli äckligt iaf
Citera
2013-03-25, 01:53
Medlem
Citat:
Hittade ett recept jag skulle vela prova: http://www.nibbledish.com/people/the...s/fire-chicken

Nu är ju dock receptet på engelska, skulle vela ha det på svenska så man vet vad man ska handla.
Skulle ju kunna använda Google Translate, but i have a baaad feeling...

Så, någon som vet vilka recept det är, och eller har gjort detta som kan göra ett svenskt recept ?

Om du inte har gochujang och inte orkar gå till en asiatisk butik, gör inte det här receptet. Du kommer inte hitta något som liknar det på Coop forum och det kommer förövrigt inte smaka så gott utan det, trust me.

Om du däremot gillar stark mat så kan jag lova att en liten låda räcker aplänge och kan användas till nästinttill vadsomhelst. Finns även ett snabbt sätt att göra den lite mildare och mer ketchuplik i konsistensen för att blandas med andra saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in