Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-20, 19:17
  #1
Medlem
Ett flertal gånger har jag hört/läst att Morrissey under sin karriär uttalat sig om kontroversiella ämnen, både i intervjuer men även i sina låttexter. Jag är inte särskilt kunnig/inlyssnad på varken Smiths eller Morrissey, så jag undrar nu vad det är han egentligen har sagt. I vilka låtar finns de provokativa texterna och vad har han sagt i intervjuer?

Tack på förhand
Citera
2005-05-20, 19:46
  #2
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny K Ståhl
Ett flertal gånger har jag hört/läst att Morrissey under sin karriär uttalat sig om kontroversiella ämnen, både i intervjuer men även i sina låttexter. Jag är inte särskilt kunnig/inlyssnad på varken Smiths eller Morrissey, så jag undrar nu vad det är han egentligen har sagt. I vilka låtar finns de provokativa texterna och vad har han sagt i intervjuer?

Tack på förhand

NME har skrivit mycket oinformerad dynga om geniet Morrissey. Här är en bit som i varje fall innehåller lite citat:

http://motorcycleaupairboy.com/inter.../caucasian.htm
Citera
2005-05-20, 19:51
  #3
Medlem
Sun Ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny K Ståhl
Ett flertal gånger har jag hört/läst att Morrissey under sin karriär uttalat sig om kontroversiella ämnen, både i intervjuer men även i sina låttexter. Jag är inte särskilt kunnig/inlyssnad på varken Smiths eller Morrissey, så jag undrar nu vad det är han egentligen har sagt. I vilka låtar finns de provokativa texterna och vad har han sagt i intervjuer?

Tack på förhand

Du behöver inte gå längre än till hans senaste skiva, låttiteln "I have forgiven Jesus" säger det mesta...
Citera
2005-05-20, 20:45
  #4
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny K Ståhl
Ett flertal gånger har jag hört/läst att Morrissey under sin karriär uttalat sig om kontroversiella ämnen, både i intervjuer men även i sina låttexter. Jag är inte särskilt kunnig/inlyssnad på varken Smiths eller Morrissey, så jag undrar nu vad det är han egentligen har sagt. I vilka låtar finns de provokativa texterna och vad har han sagt i intervjuer?

Tack på förhand

Det var väl framför allt vid en konsert där han spelade National Front Disco
och viftade med den engelska flaggan som han blev ordentligt uppmärksammad som lite opolitiskt korrekt.

Edit. Vilket var precis det länken som General Nogi postade handlade om.
Citera
2005-05-20, 21:54
  #5
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny K Ståhl
I vilka låtar finns de provokativa texterna?

"Bengali in platforms är väl ett sådant exempel".
Citera
2012-07-17, 10:26
  #6
Medlem
swimmingpools avatar
Inte för att detta är kontroversiellt men jag undrar lite över denna textrad och ville inte skapa en ny tråd.

"I was bored in a Fjord and I curse the heart and soul of Scandinavia,
Let the people burn, let their children cry and and die in blind asylums"


Nån som vet varför han hatar skandinavien?
Citera
2012-07-17, 14:12
  #7
Medlem
På 80-talet var det nog lite kontroversiellt att hävda att MEAT IS MURDER. Det är inte särskilt provokativt att säga idag.
Citera
2012-07-17, 19:40
  #8
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Inte för att detta är kontroversiellt men jag undrar lite över denna textrad och ville inte skapa en ny tråd.

"I was bored in a Fjord and I curse the heart and soul of Scandinavia,
Let the people burn, let their children cry and and die in blind asylums"


Nån som vet varför han hatar skandinavien?

Texten fortsätter å andra sidan:
Citat:
But then you came along
And you held out your hand
And I fell in love with you and Scandinavia

Kände inte alls igen dessa rader, vilket beror på att det tydligen rör sig om en outgiven låt som heter just "Scandinavia". Står att texten är nedskriven efter en konsert i Krakow, Polen!
Källa: http://www.worldofmorrissey.com/template.asp?id=297
Citera
2018-06-07, 08:37
  #9
Avstängd
Oilkinks avatar
Morrissey är öppen i en ny intervju med att han sympatiserar med och kommer att rösta på det högerextrema partiet For Britain:

https://www.tremr.com/Fiona-Dodwell/...y-an-interview

Citat:
I have been following a new party called For Britain which is led by Anne Marie Waters. It is the first time in my life that I will vote for a political party. Finally I have hope. I find the Tory-Labour-Tory-Labour constant switching to be pointless. For Britain has received no media support and have even been dismissed with the usual childish 'racist' accusation. I don't think the word 'racist' has any meaning any more, other than to say "you don't agree with me, so you're a racist." People can be utterly, utterly stupid.

Anne Marie Waters seeks open discussion about all aspects of modern Britain, whereas other parties will not allow diverse opinion. She is like a humane version of Thatcher ... if such a concept could be. She is absolute leadership, she doesn't read from a script, she believes in British heritage, freedom of speech, and she wants everyone in the UK to live under the same law. I find this compelling, now, because it's very obvious that Labour or the Tories do not believe in free speech... I mean, look at the shocking treatment of Tommy Robinson...

I know the media don't want Anne Marie Waters and they try to smear her, but they are wrong and they should give her a chance, and they should stop accusing people who want open debate as being 'racist'. As I said previously, the left has become right-wing and the right-wing has become left - a complete switch, and this is a very unhappy modern Britain.
Citera
2018-06-19, 19:53
  #10
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
http://www.gp.se/kultur/morrissey-sk...umult-1.613112

Breivik borde få ett friskott på honom.
Citera
2018-06-19, 20:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenad-af-Ogras
http://www.gp.se/kultur/morrissey-sk...umult-1.613112

Breivik borde få ett friskott på honom.

Var inte så negativ, mannen är bara off-PK, mer av hans sort!
Lyssna o läs vad han har sagt genom åren så kanske myntet trillar ner ;-).... eller så är allt bara olika åsikter.

#freeTommy
Citera
2018-06-20, 10:44
  #12
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenad-af-Ogras
http://www.gp.se/kultur/morrissey-sk...umult-1.613112

Breivik borde få ett friskott på honom.

Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Var inte så negativ, mannen är bara off-PK, mer av hans sort!
Lyssna o läs vad han har sagt genom åren så kanske myntet trillar ner ;-).... eller så är allt bara olika åsikter.

#freeTommy

Ni båda kommenterar en väldigt gammal artikel. Han är nu i sin Ukip-fas. Hans politik är idiotisk, men det är ändå lite kul att se hans fans svettas över hans uttalanden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback