2013-03-24, 00:52
Medlem
rrpipers avatar
Jag vet att det finns en annan tråd om Bitcoin men jag är mer intresserad av fenomenets hållbarhet ur ett teoretiskt perspektiv. Är elektroniska pengar som ges ut med hjälp av kryptering hållbara?

Det som talar för att det är hållbart är att det är en hittills helt unik valuta som nu redan funnits ett tag och vuxit sig relativt stor. Den är inte uppbackad av någonting och en bitcoin har extremt litet, om något, värde i sig. Dess värde baseras i stort sett helt av att den fungerar bra för att användas som valuta, man kan kalla det för att den har ett stort likviditetspremium. Det slår både guld, papper och elektroniska krediter som betalningmedel i flera aspekter. Det är lättlagrat, lättförflyttat och det behövs ingen tredjepart som roffar åt sig av transaktioner eller som inflationerar penningmängden. Den är dessutom svårreglerad och svårkonfiskerad.

Det som talar emot är att det kanske trots allt går att reglera bort användandet till stor del. Det som talar emot mer att den just inte bygger på vare sig ett värde utanför användningen som pengar eller har någon backning, dvs koppling till annat värde. Konkurerande valutor skulle kunna poppa upp och göra precis samma sak. Istället för att betala dyrt för Bitcoins och på så sätt sponsra tidiga användare kanske nya konsumenter diversifierar sig i konkurerande valutor och på så sätt urholkas värdet av varje enskild digital valuta. Synpunkter?
Citera
2013-03-24, 01:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Den är inte uppbackad av någonting och en bitcoin har extremt litet, om något, värde i sig.

Den meningen skrämmer mig!

Jag ser ingen anledning till att ha denna och anser personligen att det är en ren hype över konceptet. Det finns idag redan gångbara valutor/betalningssätt såsom Paypal för småskuttare - vad ska vi med fler till?

För mig känns konceptet som "Kejsaren utan kläder", har jag missuppfattat det hela? Jag får känslan av luftslott och kan inte skaka den av mig.

Edit:
Jag kan se en anledning faktiskt, att ta ifrån centralbankerna deras makt att trycka pengar, men bortsett från det? De kommer aldrig att gå med på detta!
Senast redigerad av revodneb 2013-03-24 kl. 01:34.
Citera
2013-03-24, 01:37
Medlem
USA förbjuder alla att växla in bc till riktiga pengar och då är det slut på valutan.
Citera
2013-03-24, 01:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den meningen skrämmer mig!

Jag ser ingen anledning till att ha denna och anser personligen att det är en ren hype över konceptet. Det finns idag redan gångbara valutor/betalningssätt såsom Paypal för småskuttare - vad ska vi med fler till?

För mig känns konceptet som "Kejsaren utan kläder", har jag missuppfattat det hela? Jag får känslan av luftslott och kan inte skaka den av mig.

Edit:
Jag kan se en anledning faktiskt, att ta ifrån centralbankerna deras makt att trycka pengar, men bortsett från det? De kommer aldrig att gå med på detta!

Det som är intressant är att dess svaghet också är dess styrka. Det finns inget bakomliggande värde som kan felrepresenteras. Det är bara varuvalutor som guld som haft denna egenskap tidigare. Och Bitcoin är överlägset fysiskt guld för att genomföra transaktioner.

Staten vill nog förhindra detta om det växer sig större men p2p teknik har visat sig vara svårt att stoppa hittils. Folk laddar fortfarande ner olaglig film fastän det är förbjudet.
Citera
2013-03-24, 02:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det som är intressant är att dess svaghet också är dess styrka. Det finns inget bakomliggande värde som kan felrepresenteras. Det är bara varuvalutor som guld som haft denna egenskap tidigare. Och Bitcoin är överlägset fysiskt guld för att genomföra transaktioner.

Staten vill nog förhindra detta om det växer sig större men p2p teknik har visat sig vara svårt att stoppa hittils. Folk laddar fortfarande ner olaglig film fastän det är förbjudet.

Men fungerar inte bitcoin så att den fluktuerar gentemot "riktiga" valutor?

Edit:
Jag anser guld vara i princip värdelöst som transaktionsbärare (otympligt), däremot värdefull som värdebevarande.
Citera
2013-03-24, 02:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Men fungerar inte bitcoin så att den fluktuerar gentemot "riktiga" valutor?

Edit:
Jag anser guld vara i princip värdelöst som transaktionsbärare (otympligt), däremot värdefull som värdebevarande.

Jo visst, eftersom den inte är kopplad till nånting.

Bitcoins har fördelar mot guld som värdebevarare också rent funktionellt eftersom bitcoins inte har någon fysisk form.
Citera
2013-03-24, 02:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo visst, eftersom den inte är kopplad till nånting.

Bitcoins har fördelar mot guld som värdebevarare också rent funktionellt eftersom bitcoins inte har någon fysisk form.

"Luftslott" är min första och sista tanke.
Citera
2013-03-24, 04:01
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:

Kan bara instämma tänkte samma sak efter läst på lite.

På kort sikt går det att plussa som med allt annat, tror dock inte det kommer hålla.
Citera
2013-03-24, 05:05
Medlem
nedboys avatar
Att sitta och aktivt hålla koll på dina B-coins och göra små affärer kan vara ett sätt att tjäna lite pengar. Men om du tjänar ihop dina första 100-miljoner så tycker jag inte att du ska växla in det till B-coins. Det finns så mycket annat att tjäna pengar på så varför inte bara glömma skiten och gör något annat? Eller har du hittat någonting som ger en bra och enkel avkastning när det gäller B-coins?
Citera
2013-03-24, 09:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Att sitta och aktivt hålla koll på dina B-coins och göra små affärer kan vara ett sätt att tjäna lite pengar. Men om du tjänar ihop dina första 100-miljoner så tycker jag inte att du ska växla in det till B-coins. Det finns så mycket annat att tjäna pengar på så varför inte bara glömma skiten och gör något annat? Eller har du hittat någonting som ger en bra och enkel avkastning när det gäller B-coins?

Det handlar inte om mig eller om Bitcon som investering utan är en diskussion om Bitcoins hållbarhet som system. Vad är det som gör att folk värderar Bitcoins tror du och vad är det som kan göra att detta ändras i framtiden?
Citera
2013-03-24, 09:35
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Visst men varför? Vi är ju ändå i Nationalekonomi forumet. Anser du att SEK är en uppbackad valuta?
Citera
2013-03-24, 09:49
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Visst men varför? Vi är ju ändå i Nationalekonomi forumet. Anser du att SEK är en uppbackad valuta?
Skillnaden mellan svenska kronor och bitcoins är att staten tvingar folk att godta svenska kronor som betalning. Det i sig ger valutan värde, även om den inte är uppbackad av något. Huruvida bitcoins är hållbara som valuta är helt beroende av om folk väljer att fortsätta använda dem. Bitcoins kan säkert vara ett smidigt sätt att handla med varandra, men jag skulle aldrig våga hålla i en mängd som värdebevarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in