Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-20, 17:22
  #1
Medlem
Amoss avatar
Jag är inte säker på om detta hör hemma i det här forumet, men det borde finnas nån här som kan hjälpa mig.

Jag har inte gått på nån indiepop tidigare, men ikväll tänkte jag testa "Suburban Kids With Biblical Names" när de spelar i Göteborg.
Det jag funderar på är: Vad har man på sig när man går på en sån spelning?

Citera
2005-05-20, 17:25
  #2
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amos
Jag är inte säker på om detta hör hemma i det här forumet, men det borde finnas nån här som kan hjälpa mig.

Jag har inte gått på nån indiepop tidigare, men ikväll tänkte jag testa "Suburban Kids With Biblical Names" när de spelar i Göteborg.
Det jag funderar på är: Vad har man på sig när man går på en sån spelning?

En stilren gimp suit är aldrig fel i indiepopsvängen.
Här finns en stickad: http://www.popdizzy.com/archives/pop...tted-gimp-suit
Citera
2005-05-20, 17:29
  #3
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
En stilren gimp suit är aldrig fel i indiepopsvängen.
Här finns en stickad: http://www.popdizzy.com/archives/pop...tted-gimp-suit

Ha ha, tack.
Ska se om jag hittar nån sån i garderoben
Citera
2005-05-20, 17:29
  #4
Medlem
Makehastes avatar
Eftersom jag antar att du är seriös kan du ju kika på www.metropolis.se/bilder/, oavsett vad man tycker om stället går det inte att förneka att det är "indiepop".
Citera
2005-05-20, 17:30
  #5
Banned
GodAftons avatar
Kläd dig i brunt.
Citera
2005-05-20, 17:35
  #6
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Eftersom jag antar att du är seriös kan du ju kika på www.metropolis.se/bilder/, oavsett vad man tycker om stället går det inte att förneka att det är "indiepop".

Ja, även om det kan låta lite konstigt är jag faktiskt seriös.
Tack
Citera
2005-05-20, 17:35
  #7
Medlem
Un Perros avatar
Hehe, nej, inte är det här seriöst?
Citera
2005-05-20, 17:47
  #8
Avstängd
njurpajs avatar
Ni kallade på mig?

Är det nån klädstil jag kan så är det indiepoparnas. Nu kör vi:

Huvud En välkammad snedbena ligger aldrig fel, men de flesta frisyrer utom de brattiga funkar. En snygg hatt är aldrig fel, kolla in HM för att förstå vad för typ av hattar jag menar.

Överkropp
T-shirt med tryck är ett måste. Gärna med ett bandnamn, dock inte BKWSN eftersom du ska se just dem, blir för mycket då. Undvik randigt, det är för mycket pop tillochmed för njurpaj, även om det kan funka på rätt person. Dock finns riskern att du ser för klyschig ut med det. Om det är kallt tar du gärna en hoodie över, helst enfärgad ett med ett snyggt tryck. Jackan är fylld av valmöjligheter, egentligen funkar allt från kavaj till läderjacka, även om en midjekort fjällräven är helt rätt, på gränsen till det stereotypa. En kritstrecksrandig kostym är dock alltid stiligt. Passformen ska vara slimmad, på alla plagg. Kompletteras gärna med en färgstark halsduk, eller en mönstrad sjal.

Byxor
Den enda godkända modellen på jeans är stuprör, och ju tightare desto bättre. Mörka jeans är att föredra, gärna med nån snygg detalj.

Skor
Det finns i princip två stora märken inom poparnas skovärd, Converse och Vans. Ett par schyssta Converse är aldrig fel, och rekommenderas starkt.

Övrigt
Märkesfacismen är hög inom indiepopkulturen, och märken såsom Nudie, J.L, WE, Acne eller Tiger som funkar på andra ställen är förbjuda på en schysst popspelning. Kan tipsa om märken såsom HM, Piraten, Urban Warefare och Cheap Monday. En grundregel är att ju färre som har märket, desto bättre (med undantag för HM, Converse och Fjällräven).

Indiepop världen är en värld i ständig förändring, och det gäller hela tiden att ligga ett steg före. Märken som blir populära växer sig ofta "för stora" och dissas således totalt. Exempel på det är Acne som länge var en riktig hit, men sen snabbt försvann iom att Stureplankillar började ha dem på sig. Samma sak med Nudie.

Får se vad perris och Scotty har att fylla i...
Citera
2005-05-20, 17:55
  #9
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Ni kallade på mig?

Är det nån klädstil jag kan så är det indiepoparnas. Nu kör vi:

Huvud En välkammad snedbena ligger aldrig fel, men de flesta frisyrer utom de brattiga funkar. En snygg hatt är aldrig fel, kolla in HM för att förstå vad för typ av hattar jag menar.

Överkropp
T-shirt med tryck är ett måste. Gärna med ett bandnamn, dock inte BKWSN eftersom du ska se just dem, blir för mycket då. Undvik randigt, det är för mycket pop tillochmed för njurpaj, även om det kan funka på rätt person. Dock finns riskern att du ser för klyschig ut med det. Om det är kallt tar du gärna en hoodie över, helst enfärgad ett med ett snyggt tryck. Jackan är fylld av valmöjligheter, egentligen funkar allt från kavaj till läderjacka, även om en midjekort fjällräven är helt rätt, på gränsen till det stereotypa. En kritstrecksrandig kostym är dock alltid stiligt. Passformen ska vara slimmad, på alla plagg. Kompletteras gärna med en färgstark halsduk, eller en mönstrad sjal.

Byxor
Den enda godkända modellen på jeans är stuprör, och ju tightare desto bättre. Mörka jeans är att föredra, gärna med nån snygg detalj.

Skor
Det finns i princip två stora märken inom poparnas skovärd, Converse och Vans. Ett par schyssta Converse är aldrig fel, och rekommenderas starkt.

Övrigt
Märkesfacismen är hög inom indiepopkulturen, och märken såsom Nudie, J.L, WE, Acne eller Tiger som funkar på andra ställen är förbjuda på en schysst popspelning. Kan tipsa om märken såsom HM, Piraten, Urban Warefare och Cheap Monday. En grundregel är att ju färre som har märket, desto bättre (med undantag för HM, Converse och Fjällräven).

Indiepop världen är en värld i ständig förändring, och det gäller hela tiden att ligga ett steg före. Märken som blir populära växer sig ofta "för stora" och dissas således totalt. Exempel på det är Acne som länge var en riktig hit, men sen snabbt försvann iom att Stureplankillar började ha dem på sig. Samma sak med Nudie.

Får se vad perris och Scotty har att fylla i...

Wow!
Det är ju strålande njurpaj, nu kommer jag att kunna röra mig som en inföding bland indiepoparna om jag vill.
Tack!
Citera
2005-05-20, 17:55
  #10
Medlem
Flus avatar
Från susning.nu, uppslagsord Indieklädstil.
Glöm inte att du måste röra dig i en flock av storleksordningen 4-5 personer!.
Personligen skulle jag rekommendera dig att studera Woody Allen-filmer och försöka efterlikna Woodys stil. Brun manchesterkostym och tjocka glasögon ör ldrig fel.



Indieklädstil bärs av så kallade indiekids (från engelskan). De rör sig vanligtvis i skaror på fyra till fem personer. Alla ser snarlika ut, och det är nästan inga skillnader på pojkar och flickor. Målen är att vara fristående och att se så väna och veka ut som möjligt.

Kännetecken:

* Svart, rufsigt hår
* Lugg
* Page
* Hårklämmor
* Randiga, rutiga och prickiga kläder och accessoarer
* Mycket svartvitt
* Randiga strumbyxor
* Converse eller små skor
* Kort kjol / tajta brallor
* Små väskor
* Manchesterbyxor och manchesterkavajer
* Pins
* Screentryckta t-shirts
* Diy
* Fanzines
* Second hand
Citera
2005-05-20, 18:04
  #11
Medlem
Njurpaj: mycket bra summerat.
Är gubb/gumm looken, dvs kofta, farfarsbyxor, stora handväskor, blommig kjolar helt ute?

Amos: ta inte i för mycket det brukar synas när man inte känner sig bekväm i sina kläder. Man kan nästan direkt se på begravningar och bröllop vilka som inte brukar ha kostym på sig. Brukar vara ganska blandat med folk på Pustervik så jag tror inte någon blir sur för att du har Acne Jeans. Läs sambasadeur recensionen på http://www.thecricket.se/ så hamnar du nog i rätt stämning.
Citera
2005-05-20, 18:08
  #12
Medlem
Un Perros avatar
Liten vinkling: Är Indiepopen den enda genre där man tjänar på att vara så preteniös som möjligt? Eftersom den ursprungligen är från hooden menar jag och nu blivit så totalt kommersiell och vanligare klädstil än exv. hiphopare bland gymnasieelverna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback