Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-23, 20:06
  #121
Medlem
Ja, skuldfälla vet jag inte, jag har läst flera gånger här om det läskiga straffavgiften om man bryter leasingavtalet men ingen som kan sätta en siffra, jag har läst någonstans att man får betala mellan 10-15tsek (kontantinsats för ett bilköp på 200tsek är 30tsek) men det beror på förstås men jag tycker det är helt rimligt. Som man läser här är det lätt att sälja en bil! Lättaste att sälja till bilhandlaren som kommer ge dig din 60% av värdet bara för att det är ett rimligt värde och rättvist(!).

Gulsippan, bilhandlaren vill att du gör affärer med dem. Vissa bilmärken har olika fokus helt enkelt, vissa rikta in sig på leasing eftersom de hittar kunderna som tar deras bilar men bara om det är leasing och leasing är deras levebröd annars gör de inga affärer.
Citera
2015-10-23, 20:26
  #122
Medlem
Och så har jag hittat at nästan 40% av SEATs nyregistreringar är privatleasingbilar så det är i deras intresse att ha så förmånligt leasing som möjligt http://www.bilpriser.se/leasing-okar-kraftigt
Citera
2015-10-24, 20:43
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Gulsippan, bilhandlaren vill att du gör affärer med dem. Vissa bilmärken har olika fokus helt enkelt, vissa rikta in sig på leasing eftersom de hittar kunderna som tar deras bilar men bara om det är leasing och leasing är deras levebröd annars gör de inga affärer.

Fick handlarna bestämma skulle 100% av nybilsköpen vara leasing. Handlare tjänar pengar på att sälja bilar och med leasing vet man att man kommer få en 36 månader gammal begbil i hallen.
Man kan t.o.m. ha köpare standby på bilar man kommer få tillbaka.
Sen byter ju leasingkunder bil var tredje år medans en privatkund i regel behåller bilen längre om köpt ny.
Citera
2015-10-25, 08:41
  #124
Medlem
Och fick banken bestämma skulle de har att man köpa bilen 100% av tiden. Ge ut ett lån på en vara som garanterat kommer att tappa värdet och ha säkerhet på den vara dessutom så om du hamnar i problem efter 3 år kan de ha "din" bil och rätt till ersättning för lånet som du har kvar....
Citera
2015-10-25, 08:50
  #125
Medlem
Om man skulle köpa ett hus och hade en tidsmaskin och reste sig 3 år framåt och såg att det var värt 50% av värdet på dag 1... skulle man köpa huset eller hyra det om det kostade lika mycket? (hyra mot räntebetalning+amortering)
Citera
2015-10-25, 10:40
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Om man skulle köpa ett hus och hade en tidsmaskin och reste sig 3 år framåt och såg att det var värt 50% av värdet på dag 1... skulle man köpa huset eller hyra det om det kostade lika mycket? (hyra mot räntebetalning+amortering)
Dålig liknelse.
Ett lån på en vara är alltid en risk.
Köper du ett hus som minskar i värde kan du höja värdet genom renovering där du gör arbetet själv. Du kan även skita i att sälja det efter 3år o göra som de flesta andra o bo kvar där i 30 år.
Ser man till prisutvecklingen genom åren så ökar hus i värde under en lång tid även om man väljer att bara underhålla det.
Sedan finns alltid en risk att allt skiter sig o man blir arbetslös samtidigt som bostadsbubblan spricker. Men det är som att kalkylera att man ska dö o hjärtattack varje morgon man går ur sängen.

Ett bilköp däremot vet alla, med ett IQ högre än en ko, att det inte spelar någon roll vad man gör. Den rasar lik förbannat i värde. Finns undantag. Köp en Ferrari i specialutgåva o ställ den 30 år i malpåse. Då har du en schysst pension.

Men nu till det du som försvarar leasing undviker.
Oavsett hur handlaren låter dig finansiera ditt bilinnehav så har en bil omkostnader.
Jag själv ska kvittera ut min nya bil i veckan o jag köper. Jag får med ett serviceavtal som är noll kr/mån då de just nu har en drive på detta. Men normalt hade det legat på en hundring i månaden o då baserat på de magiska milen 1500/år. Dvs, samma som ett standardavtal på leasing räknas på. Detta avtal följer bilen så länge jag är ägare på den o de är inte dumma. Skulle jag äga den så pass länge att kamremmen ska bytas så har de nog räknat in det med under alla år.
Så om jag hade leasat så hade min månadskostnad varit likvärdig ett köp av bil.
Fördelen med köp bli då att jag själv kan välja när jag ska byta.

2008 så köpte jag en ny Volvo V70. Den är betald sedan länge o jag fick ett inbytespris av Rejmes.
I går sålde jag den privat o vi var två mkt nöjda parter även om inbytespriset hade gjort mig nöjd i sig.
Men säg nu att jag hade valt att byta bil 2011. Då hade jag gjort det o då hade mina kostnader under åren gjort att jag betalat så pass mkt att den nya hade kostat lika mkt i månaden i tre år till. Då hade jag än en gång kunnat plocka ut en ny bil på avbetalning i 3 år, 2014.
Denna bil av årsmodell 2014 hade jag då kunnat sälja i går o då hade jag haft pengar på fickan.
Jag hade haft samma kostnader som en leasingbil o ändå ägt bil på samma premisser som en leasingbil.

Just nu har jag 110 000kr på mitt lönekonto efter att avyttrat min bil.
Hur mkt har du på fickan när du avyttrat din leasingbil?
Citera
2015-10-25, 11:12
  #127
Medlem
Precis, grattis ..... jag hänvisar till mitt inlägg där jag sa den som köper bil måste tänka äga den i minst 5 år annars är det inte nödvändigsvis en så bra affär. Man kan inte jämföra det du gjorde med leasing eftersom det händer inte över samma tid (3år mot 7år). Du har rätt att en fördel är att man kan välja när man vill byta bil men som sagt över man måste äga bilen under minst 5 år för att det ska "löna" sig. Men du har visst betalat service under den tiden speciellt mellan år 4 och 7(som kan variera mycket beroende på om du t.ex fick ett måndagsexemplar) , skatt, besiktning, ränta, en 15% kontantinsats som man kunde t.ex ha i en sverigefond och fördubblat pengarna. Så ja, jag har pengar på kontot efter leasing har utgått!
Citera
2015-10-25, 11:42
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Precis, grattis ..... jag hänvisar till mitt inlägg där jag sa den som köper bil måste tänka äga den i minst 5 år annars är det inte nödvändigsvis en så bra affär. Man kan inte jämföra det du gjorde med leasing eftersom det händer inte över samma tid (3år mot 7år). Du har rätt att en fördel är att man kan välja när man vill byta bil men som sagt över man måste äga bilen under minst 5 år för att det ska "löna" sig. Men du har visst betalat service under den tiden speciellt mellan år 4 och 7(som kan variera mycket beroende på om du t.ex fick ett måndagsexemplar) , skatt, besiktning, ränta, en 15% kontantinsats som man kunde t.ex ha i en sverigefond och fördubblat pengarna. Så ja, jag har pengar på kontot efter leasing har utgått!
Så du tror att de bjuder på skatt o service när du leasar? Du har inte funderat på att någon faktiskt tjänar på att tillverka o leverera bilar? Eller tror du att det är volontärarbete de sysslar med?
Allt jag betalar separat på min bil betalar du i en klumpsumma till leasinghandlaren.
Även om jag hade valt att byta bil var tredje år så hade jag matchat dina summor.
Det som skiljer som jag kommer förklara i en wall of text om du bemöter mig igen är att leasing gör att personer som inte har en stabil ekonomi tror att de har råd med nya, fina bilar.
Jag håller med om att det är en snabb o smart genväg till bra bilägande. Problemet är att det förr eller senare riskerar att slå tillbaka på personen som skaffade en bil den egentligen inte hade råd med.

Jag misstänker att du tillhör den kategori människor som faktiskt har en stabil ekonomi o har råd med leasing men även skulle ha råd att köpa en ny bil. Dvs att du är som mig.
Men faran med leasing gäller inte oss.
För mig är det vansinne att äga en nyare bil innan man skaffat familj, oavsett hur man införskaffar den.
Citera
2015-10-25, 12:53
  #129
Medlem
Det jag syftade på med ränta/service/skatt/besiktning var på din 7årig bil... det vill säga mellan år 4 och 7. Dessutom när du säger du skulle du ha matchat mina kostnader, ja kanske, men då måste du vara en lika duktig säljare som bilhandlare (jag vet jag är inte det så jag väljer att slippa det) och jag har också slippat en 15% kontantinsats (en av anledningar att företag tar ut leasingbilar) och en till skuld.

Bilägande för mig är om jag tänker ha en bil i minst 5-7år, (annars om det finns förmånlig leasing kör jag på det istället). Det är bara att räkna på det... som sagt alla avtal och villkor är inte detsamma dvs det finns bra villkor och dåliga
Citera
2015-10-25, 14:29
  #130
Medlem
utan.att.stannas avatar
Själv köpte jag en 4 årig volvo s60 i början av 2013. Hade gått 4000 mil, en ägare. 140 000 kr, betald för länge sen. Nu kör man bara, servar en gång om året. Försäkring och en slant till service då och då, även om jag gör det mesta plus mellanservar med oljebyten själv. Har jag kvar den i några år till anser jag det varit en bra affär. Drar väl 0.9 men generellt tycker jag inte att bilägandet är så dyrt nu. Ha i beaktning att jag studerar. Bekvämare ekonomiskt än att alltid betala en leaasavgift på 3000 i månaden.

Men visst, jag anser mig inte behöva en splitt nybil i tid och otid. Tillochmed undviker det, pga värdetappet.

Dock ja jag en kontantinsats på 40 000, men det var mer än vad som behövdes förvisso. Den hade ju varit skön att spara, men i längden sparar jag hellre pengar månadsvis som jag gör nu.
__________________
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-10-25 kl. 14:31.
Citera
2015-10-25, 15:29
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Det jag syftade på med ränta/service/skatt/besiktning var på din 7årig bil... det vill säga mellan år 4 och 7. Dessutom när du säger du skulle du ha matchat mina kostnader, ja kanske, men då måste du vara en lika duktig säljare som bilhandlare (jag vet jag är inte det så jag väljer att slippa det) och jag har också slippat en 15% kontantinsats (en av anledningar att företag tar ut leasingbilar) och en till skuld.

Bilägande för mig är om jag tänker ha en bil i minst 5-7år, (annars om det finns förmånlig leasing kör jag på det istället). Det är bara att räkna på det... som sagt alla avtal och villkor är inte detsamma dvs det finns bra villkor och dåliga
Så här.
Jag väljer att ta en kort version.
Men jag valde i unga år att köpa billiga bilar. Succesivt köpte jag upp mig. När en bil var betald så fortsatte jag att lägga undan samma kostnad på banken.
Det gjorde att jag nu har en rejäl summa efter försäljningen att lägga på nästa bil. Likaså så har jag sparat undan lite till.
O nu ska vi se om du kan matcha mina siffror.
Jag tänkte köpa en fabriksny bil igen men valde en återtagen leasingbil som någon inte hade råd med.
Den har gått 1500 mil. Extrautrustad Volvo D5. Polestartrim, tacklucka, speciellt skinklädsel utanför det man normalt kan välja, drag originalfälgar som kostar 30 000kr/set.
Jag får själv betala skatten, 18-1900kr/år samt halvförsäkring. Saker du får i priset för leasing.
I avtalet ingår service på samma sätt som leasing.
Obs detta nu. Jag pytsar in pengar jag sparat när kostnader minskat genom åren.
Jag kvitterar ut en bil som kostar 311 000kr o varje månad ska jag då betala 14-1500kr/mån inkl service o med skatt o försäkring 1900-2000kr/mån.
Vad får du betala om du leasar en bil som kostar 311 000kr? Bortse att min är ett år gammal. Jag hade haft samma kostnad om jag köpt fabriksnytt.
Citera
2015-10-25, 15:33
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Själv köpte jag en 4 årig volvo s60 i början av 2013. Hade gått 4000 mil, en ägare. 140 000 kr, betald för länge sen. Nu kör man bara, servar en gång om året. Försäkring och en slant till service då och då, även om jag gör det mesta plus mellanservar med oljebyten själv. Har jag kvar den i några år till anser jag det varit en bra affär. Drar väl 0.9 men generellt tycker jag inte att bilägandet är så dyrt nu. Ha i beaktning att jag studerar. Bekvämare ekonomiskt än att alltid betala en leaasavgift på 3000 i månaden.

Men visst, jag anser mig inte behöva en splitt nybil i tid och otid. Tillochmed undviker det, pga värdetappet.

Dock ja jag en kontantinsats på 40 000, men det var mer än vad som behövdes förvisso. Den hade ju varit skön att spara, men i längden sparar jag hellre pengar månadsvis som jag gör nu.
Lägg undan vad en leasing skulle kosta varje månad. Använd dem till driftkostnad utöver reparationer o drivmedel. Du kommer ha en rejäl summa på det kontot när du ska byta bil o där ser man skillnaden.

Finns bara en fördel med leasing. En ny bil man inte har råd med. I princip exakt samma sak som normal skuldsättning. När man i te har råd med leasing pga av olika anledningar står man med en skuld i stället för pengar att lägga i handpenning på en begagnad bil
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback