Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-25, 15:45
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Och fick banken bestämma skulle de har att man köpa bilen 100% av tiden. Ge ut ett lån på en vara som garanterat kommer att tappa värdet och ha säkerhet på den vara dessutom så om du hamnar i problem efter 3 år kan de ha "din" bil och rätt till ersättning för lånet som du har kvar....

Det finns ingen principiell skillnad mellan att köpa och leasa en bil. Du betalar som kund alla kostnader. Alltihop. Det finns inget som är gratis. Ingenting "ingår". Du kommer inte undan någonting. Man packeterar bara om kostnaderna så att det ska låta attraktivt. Det är väl allmänt känt att en månadskostnad fungerar bättre än en klumpsumma? Är man kreditvärdig för att få ta ett leasingkontrakt så är man också kreditvärdig för att köpa bilen på kredit.
Citera
2015-10-25, 16:10
  #134
Medlem
Varför ska man jämföra ett äpple (nybil med leasing) med en apelsin? (begagnad bil ett år gammal, med tillval som någon annan har beställt, som har ett år mindre med garanti). Du har glömt at du har en kontantinsats på ca 50tsek. Så lägg till ca 1500kr i månaden om du ska räkna med kontantinsatsen. Och senast jag kollade äger man inte bilen med leasing så jag vet inte vilken skuld man har, i värsta fall kan man tänka att man betalar skillnaden mellan vad bilen kan säljas för och hur mycket man har betalt in mot värdeminskningen plus en straffavgift och som jag ser det kan det garanterat inte bli mer en kontantinsatsen. Självklart ska köp av en äldre bil vara mer ekonomisk men det här var köp av en ny bil och byta in efter 3 år vs leasing av en bil under 3år.

Har man inte råd med en ny bil så ska man inte köpa eller leasa en ny bil. Köp en begagnad bil om du inte ha råd med en ny, men om du ska köpa en ny och känner dig bekväm med leasingvillkor och räknar själv, det kan vara mycket bättre än man tror med leasing
Citera
2015-10-25, 16:40
  #135
Medlem
Att sammanfatta, om man hittar en leasing som har liknande kostnader det som man "köper" med ett bilköp är helt enkelt rätten att inneha/köra/reparera den hur länge man vill och att köra den hur mycket man vill och ha ansvar för försäljning. Så om man tänker byta bil var tredje år och har ca samma kostnad, vill inte hålla på med försäljning/kontantinsats och kör inte mycket mer än 1500mil/år leasing kan vara ett bra alternativ.
Citera
2015-10-25, 20:00
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Att sammanfatta, om man hittar en leasing som har liknande kostnader det som man "köper" med ett bilköp är helt enkelt rätten att inneha/köra/reparera den hur länge man vill och att köra den hur mycket man vill och ha ansvar för försäljning. Så om man tänker byta bil var tredje år och har ca samma kostnad, vill inte hålla på med försäljning/kontantinsats och kör inte mycket mer än 1500mil/år leasing kan vara ett bra alternativ.

Naturligtvis. Men kommer man fram till att det blir billigare med leasing så har kalkylen pimpats lite. Det är som sagt samma kostnader. Ingen skillnad.
Och naturligtvis kan man inte jämföra nybilsleasing med begagnatköp även om den absolut bästa affären ofta är 1 år gammal bil som har tappat 20% av värdet. Reparationer är fortfarande långt bort med nybilsgarantier kvar samt maskinskadeförsäkring om allvarliga saker händer. Köper man rätt bil behöver man inte heller byta hela tiden.

Personer som leasar bilar tror jag även handlar andra grejor på "räntefritt" och tror att det verkligen är räntefritt...
Citera
2015-10-25, 23:20
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Varför ska man jämföra ett äpple (nybil med leasing) med en apelsin? (begagnad bil ett år gammal, med tillval som någon annan har beställt, som har ett år mindre med garanti). Du har glömt at du har en kontantinsats på ca 50tsek. Så lägg till ca 1500kr i månaden om du ska räkna med kontantinsatsen. Och senast jag kollade äger man inte bilen med leasing så jag vet inte vilken skuld man har, i värsta fall kan man tänka att man betalar skillnaden mellan vad bilen kan säljas för och hur mycket man har betalt in mot värdeminskningen plus en straffavgift och som jag ser det kan det garanterat inte bli mer en kontantinsatsen. Självklart ska köp av en äldre bil vara mer ekonomisk men det här var köp av en ny bil och byta in efter 3 år vs leasing av en bil under 3år.

Har man inte råd med en ny bil så ska man inte köpa eller leasa en ny bil. Köp en begagnad bil om du inte ha råd med en ny, men om du ska köpa en ny och känner dig bekväm med leasingvillkor och räknar själv, det kan vara mycket bättre än man tror med leasing
Nu räknar du totalt fel.
Jag betalar för en ett år gammal bil, lika mkt som en standardutrustad, ny. Därav jämförelsen. Men hade jag valt en ny för samma summa så hade kostnaden varit den samma.
Det du missar är att jag "sparat" ihop pengar genom låga omkostnader när mina bilar varit betalda.
Återigen.
Jag använder mina pengar från försäljningen av min betalda bil. Jag lägger till den summa jag sparat undan som var likvärdig med avbetalningen. Detta lägger jag in i ett bilköp för 311 000kr o den kostar då mig 1900-2000kr/mån
Detta undviker du totalt. Du missar även att jag sedan 2000 köpt enbart nya bilar. En V40 2.0t. En S60T5 som ersattes av en V70 2.0f.
Eftersom min månadskostnad för en bil på 311 000kr blir 2000kr så kanske du börjar förstå att jag KAN lägga undan lika mkt varje månad jämfört med om jag skulle leasa en bil som kostar lika mkt.

Eller får du en V60 för 300 000kr för 2000kr/mån?
Citera
2015-10-26, 06:21
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Nu räknar du totalt fel.
Jag betalar för en ett år gammal bil, lika mkt som en standardutrustad, ny. Därav jämförelsen. Men hade jag valt en ny för samma summa så hade kostnaden varit den samma.
Det du missar är att jag "sparat" ihop pengar genom låga omkostnader när mina bilar varit betalda.
Återigen.
Jag använder mina pengar från försäljningen av min betalda bil. Jag lägger till den summa jag sparat undan som var likvärdig med avbetalningen. Detta lägger jag in i ett bilköp för 311 000kr o den kostar då mig 1900-2000kr/mån
Detta undviker du totalt. Du missar även att jag sedan 2000 köpt enbart nya bilar. En V40 2.0t. En S60T5 som ersattes av en V70 2.0f.
Eftersom min månadskostnad för en bil på 311 000kr blir 2000kr så kanske du börjar förstå att jag KAN lägga undan lika mkt varje månad jämfört med om jag skulle leasa en bil som kostar lika mkt.

Eller får du en V60 för 300 000kr för 2000kr/mån?


Ok, så har du betalat en kontaninsats på ca 50tsek eller så ingår det i din 2000kr i månaden? (50tsek/36 = 1389) om det ingår så grattis till en månadskostnad på 700 spänn! Annars är det så att du gillar att spara ihop till en kontantinsats för en bil och gillar att sälja bilar medan jag värdesätta en klumpsumma så högt att jag undviker att lägga ner det på en bil som tappar värdet + jag gillar att undvika bilförsäljning.....olika vägar till samma resmål (om man byter bil vat tredje år, det är väl jämförelsen att inneha en ny bil i 3 år leasing vs billån).

Grattis till att du har sparat ihop till bilarna! Som sagt jämförelsen måste vara likvärdig
Citera
2015-10-26, 06:52
  #139
Medlem
Det måste vara en likvärdig jämförelse annars kunde jag säga att jag använde de 50tsek på en del av en kontantinsats på en bostad år 2000 och leasat bilar sedan dess.... visst har jag leasat 5 bilar och inte ägt en, men då är min bostad värd så mycket att jag kan ta ut en nybil och lägga ett "billån" på huset istället.....
Citera
2015-10-26, 08:33
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Ok, så har du betalat en kontaninsats på ca 50tsek eller så ingår det i din 2000kr i månaden? (50tsek/36 = 1389) om det ingår så grattis till en månadskostnad på 700 spänn! Annars är det så att du gillar att spara ihop till en kontantinsats för en bil och gillar att sälja bilar medan jag värdesätta en klumpsumma så högt att jag undviker att lägga ner det på en bil som tappar värdet + jag gillar att undvika bilförsäljning.....olika vägar till samma resmål (om man byter bil vat tredje år, det är väl jämförelsen att inneha en ny bil i 3 år leasing vs billån).

Grattis till att du har sparat ihop till bilarna! Som sagt jämförelsen måste vara likvärdig
Vill du inte förstå eller är du bara dum?
Jag ska knyta ihop säcken nu. Jag har medvetet skrivit lite småprovocerande o smatidigt varit än mer provocerande med att flascha med pengar.
Detta har jag gjort för att visa skillnaderna mellan leasing mot köp under en lång tid. Genom mitt bilägande så har jag sparat ihop pengar för att byta upp mig genom att benhårt hålla min månadsbudget hela tiden.
Jag lägger inte en kontantinsats på 50 000kr. Jag lägger de pengar jag satt in på bank när bilen varit betald samt de pengar jag fick när jag sålde. Med andra ord så lägger jag en kontantinsats på 220 000kr. Därför bli min månadskostnad inkl skatt, försäkring o service mindre än 2000kr.
En leasing av samma bil kostar 5-6000kr enl en plusartikel på AB i dag.

Jag började äga en Volvo 142-72 när jag tog körkort. Bytte upp mig till en Opel Rekord Berlina -79.
Sedan fortsatte jag att byta upp mig, begagnat i 15 år till jag hade råd att köpa min första nybil år 2000. En bil jag fortfarande äger. Sedan dess har jag köpt fler bilar som bytts då vi haft behov av två bilar.
Så försök se skillnaden.
Du kan leasa bilar i 25 år utan att äga ett skit medan jag byggt upp ett kapital som i praktiken gör att jag kan köpa en ny bil kontant på samma tid.
Nu väljer jag att köpa en dyrare bil med en liten del lån. Jag har lagt avbetalningen på lång tid som jag alltid gör. Det är en trygghet för mig då det ger mig en låg månadskostnad.
Men om tre år är bilen avbetald om inget oförutsätt händer då jag kommer pytsa in så mkt jag kan varje månad. Men kravet är 1400kr/mån.

Nu har jag valt att bara äga en bil så jag kommer köra mer än 1500mil/år.
Men hade jag kört max 1500mil/år o betalat av bilen på 3 år så hade bilhandlaren tagit in den i inbyte för mer än jag lägger kontant då jag har ett restvärdesavtal i köpet.

Så kontentan av mina inlägg här är att man förlorar på att leasa bil jämfört med att äga bil om man samtidigt planerar sitt bilägande. Även om man köper ny bil på lån o kör 1500mil/år så bygger man upp ett kapital. Mitt fall är väldigt extremt o inget jag planerat genom livet. Allt har bara rullat på o det var först för ett par veckor sedan jag insåg hur mkt pengar jag sparat på bilkontot.

Men leasing har faktiskt sina fördelar.
Men jag tar nackdelen först. Man slipper kontantinsatsen. Det är för jävligt o ett sätt att få yngre samt personer med dålig ekonomi att ha en ny bil.
Kontantinsats är ett relativt nytt påfund o infördes just för att många lånade mer än de hade råd med.
Leasingen uppmuntrar till en FORM av kreditköp bara att man inte äger något. O eftersom man inte har en kredit så är det lättare att få kredit på andra varor o sedan sitter man fast i skuldfällan.
Därför skulle jag vilja se, kontantinsats på allt som är kreditköp o då även leasing. Däremot är det förkastligt att kräva kontantinsats på bostadslån. Där borde det vara fritt.

Men fördelarna med leasing är att man får en ny bil med ett ägande som är smidigt så länge man följer sina åttaganden. Dvs att man är begränsad.

Enl artikeln jag nämnde förut så går det på ett ut om man köper till ett fast restvärde o bara betalar minimikostnaden/mån jämfört med leasingen.
Citera
2015-10-26, 12:17
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Vill du inte förstå eller är du bara dum?

Ja, ju mer vi diskutera desto mer bekräftar vi det jag har sagt och försöker säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Du har rätt att en fördel är att man kan välja när man vill byta bil men som sagt över man måste äga bilen under minst 5 år för att det ska "löna" sig.


Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Bilägande för mig är om jag tänker ha en bil i minst 5-7år, (annars om det finns förmånlig leasing kör jag på det istället). Det är bara att räkna på det... som sagt alla avtal och villkor är inte detsamma dvs det finns bra villkor och dåliga

Det man "tjänar" på när man köper en bil är när den är betalt, då och inte förrän den dagen kan man spara ihop pengarna och som du har bekräftat har du gjort det flera gånger med bilägandet i genomsnitt mer än 7 år från det du har sagt, Grattis till det! Du har betalat av skulden och ägt bilen tillräckligt länge att kunna spara ihop kapitalet efter du har betalat av bilen, som sagt grattis till det, du visar att om man tänker äga en bil under lång tid kan man spara ihop pengar till framtida köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Detta har jag gjort för att visa skillnaderna mellan leasing mot köp under en lång tid.


Tråden handlar om Privatleasing vs Billån och en sann jämförelse kan bara sker när man tar en ny bil med leasing vs en ny bil som finansieras med billån under 3 års tid. En sann jämförelse kan inte ske under mer än 3 år för att leasing pågår i max 3 år har jag sett. Men jag kan säga det igen, som du har visat, när man köper en bil och har den tillräckligt länge att kunna betala av skulden (och spara mer kapital än man lagt ut på kontantinsatsen) kan man börja spara ihop kapital till något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Genom mitt bilägande så har jag sparat ihop pengar för att byta upp mig genom att benhårt hålla min månadsbudget hela tiden.
Jag lägger inte en kontantinsats på 50 000kr. Jag lägger de pengar jag satt in på bank när bilen varit betald samt de pengar jag fick när jag sålde. Med andra ord så lägger jag en kontantinsats på 220 000kr. Därför bli min månadskostnad inkl skatt, försäkring o service mindre än 2000kr.
En leasing av samma bil kostar 5-6000kr enl en plusartikel på AB i dag.

Som jag sa tidigare och citera här nere ..... du uppskattar lägre månadskostnader, och jag värdesätter stort kapital. Alla leasing är inte detsamma så man kan inte bara ta vilket leasingavtal som helst, det är bäst att räkna på det själv som t.ex de 40% av nyreggade SEAT privatkunder (räkningsexemplet privatleasing vs billån på en 200tsek bil jag gjorde var med siffror från en SEAT-kampanj)

Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Annars är det så att du gillar att spara ihop till en kontantinsats för en bil och gillar att sälja bilar medan jag värdesätta en klumpsumma så högt att jag undviker att lägga ner det på en bil som tappar värdet + jag gillar att undvika bilförsäljning.....olika vägar till samma resmål (om man byter bil vat tredje år, det är väl jämförelsen att inneha en ny bil i 3 år leasing vs billån).

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Du kan leasa bilar i 25 år utan att äga ett skit medan jag byggt upp ett kapital som i praktiken gör att jag kan köpa en ny bil kontant på samma tid.

Jag citerar min förra inlägg under detta som svar på detta, då har min kontantinsats som jag har valt att spendera på min bostad gjort så jag kan faktiskt tar ut en bil på bostaden. Dvs jag vill hellre äga nåt som tendera att hålla eller öka sitt värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostrildamus
Det måste vara en likvärdig jämförelse annars kunde jag säga att jag använde de 50tsek på en del av en kontantinsats på en bostad år 2000 och leasat bilar sedan dess.... visst har jag leasat 5 bilar och inte ägt en, men då är min bostad värd så mycket att jag kan ta ut en nybil och lägga ett "billån" på huset istället.....


Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Nu har jag valt att bara äga en bil så jag kommer köra mer än 1500mil/år.
Men hade jag kört max 1500mil/år o betalat av bilen på 3 år så hade bilhandlaren tagit in den i inbyte för mer än jag lägger kontant då jag har ett restvärdesavtal i köpet.

Men som sagt du har hostat up en kontantinsats på 15% på dag 1, pengar som jag t.ex. använder på annat vars värde ökar med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Så kontentan av mina inlägg här är att man förlorar på att leasa bil jämfört med att äga bil om man samtidigt planerar sitt bilägande. Även om man köper ny bil på lån o kör 1500mil/år så bygger man upp ett kapital

Dvs man bygger upp ett kapital 3år efter man betalar en 15% kontantinsats

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Men fördelarna med leasing är att man får en ny bil med ett ägande som är smidigt så länge man följer sina åttaganden. Dvs att man är begränsad.

Man kan säga att med ett bilköp begränsar man till att inneha en bil i minst 5 år för att det ska ge möjligheten till att faktiskt spara ett kapital
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback