Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-21, 18:23
  #1
Medlem
8080s avatar
Jag dödar hellre 1 000 flugor än en panda. Är inte detta ett bevis på att alla verkligen inte är lika mycket värda?

Jag dödar gärna fästingar men skulle aldrig kunna tänka mig att döda en hundvalp. Folk som tänker tvärt om (att de gärna dödar hundvalpar) betraktas som riktiga jävla idioter.

Vem är det som bestämmer sånt?
Citera
2013-03-21, 18:26
  #2
Medlem
Eller äta griskultingar trots att grisar är intelligentare än hundar.

Insekter besitter ingen intelligens och saknar känslor. Däremot så håller resonemanget om du jämför olika däggdjur ex en panda med en hyena. Är nog både kulturellt och genetiskt (Någonslags ta hand om ton slås and när vis er ett gulligt ansikte). Är förstås en form av hyckleri. Kulturellt betingat till viss del.

På många sätt är vi kluvna, en söt råtta i bur med sågspån går ann, man kanske tom vill sova med den i armhålan. Men har man en i garaget vill man helst bränna ner hela garaget.
__________________
Senast redigerad av Kent-Herbert 2013-03-21 kl. 18:28.
Citera
2013-03-21, 18:27
  #3
Medlem
Ttoclaws avatar
Flugor är irriterande jävlar som förtjänar döden. Detsamma kan man säga om festingar som ger dig sjukdomar.
Citera
2013-03-21, 18:29
  #4
Medlem
Datseyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Jag dödar hellre 1 000 flugor än en panda. Är inte detta ett bevis på att alla verkligen inte är lika mycket värda?

Jag dödar gärna fästingar men skulle aldrig kunna tänka mig att döda en hundvalp. Folk som tänker tvärt om (att de gärna dödar hundvalpar) betraktas som riktiga jävla idioter.

Vem är det som bestämmer sånt?

Det är väl ingen som bestämmer det, det är väl den alldagliga moralen som slår in i den genomsnittliga människan. Vilket sedan leder till ens handlingar och tycken.
Citera
2013-03-21, 18:35
  #5
Medlem
8080s avatar
Jag svarar till er alla nu.

Varför är det helt okej att slakta hästar men helt absurdt att föda upp hundar som man sedan slaktar och äter upp?
Citera
2013-03-21, 18:39
  #6
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Jag dödar gärna fästingar men skulle aldrig kunna tänka mig att döda en hundvalp. Folk som tänker tvärt om (att de gärna dödar hundvalpar) betraktas som riktiga jävla idioter.
I vissa delar av världen är det inte alls speciellt ovanligt att döda hundar, och man anses inte vara psykiskt störd om man gör det. Däremot kan det t.ex. vara otroligt sjukt att döda kossor, eller flugor, eller spindlar. Det beror helt på kulturen och hur samhället man lever i ser på dessa djur.

Sen finns det säkert någon psykologisk term som beskriver att man känner empati för djur som är luddiga, har stora ögon eller beter sig på ett visst sätt.
Citera
2013-03-21, 18:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Jag svarar till er alla nu.

Varför är det helt okej att slakta hästar men helt absurdt att föda upp hundar som man sedan slaktar och äter upp?

Därför vi lever i en sjuk värld. Det är okej att mörda 10000-tals ofödda barn men absolut inte okej att smiska ett barn som slagit sönder sin pappas laptop med golfklubba.
Citera
2013-03-21, 18:44
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Jag dödar hellre 1 000 flugor än en panda. Är inte detta ett bevis på att alla verkligen inte är lika mycket värda?

Jag dödar gärna fästingar men skulle aldrig kunna tänka mig att döda en hundvalp. Folk som tänker tvärt om (att de gärna dödar hundvalpar) betraktas som riktiga jävla idioter.

Vem är det som bestämmer sånt?


Ang just pandor... som jag ser det är dom utrotningshotade och därav är det väl inte ok...

Hade det dock funnits lika många pandor som flugor... så vette fan om jag inte hade tagit kål på en och annan panda...

Hundvalpar är väl i olika länder sedda som allt från arbetsredskap till familjemedlemmar och då är det rätt logiskt att man inte tar kål på dem om man inte måste...
Citera
2013-03-21, 18:47
  #9
Medlem
Intressant frågeställning som jag tänkt på en del. Fast mer med människor i tanken, varför är ett barns liv mer värt än en pensionärs liv? Liv som liv.

Eller ännu mer intressant och högaktuellt, varför är somaliers liv mer värda än svenska pensionärers?
Citera
2013-03-21, 18:48
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukhusclown
Därför vi lever i en sjuk värld. Det är okej att mörda 10000-tals ofödda barn men absolut inte okej att smiska ett barn som slagit sönder sin pappas laptop med golfklubba.


Citat:
Det är okej att mörda 10000-tals ofödda barn men absolut inte okej att smiska ett barn som slagit sönder sin pappas laptop med golfklubba.

Gränsdragningar... vet inte vart din går...

Själv dödar jag säkert en 100 miljoner ofödda barn varannan dag eller nåt... eller när lusten faller på...
Citera
2013-03-21, 18:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Gränsdragningar... vet inte vart din går...

Själv dödar jag säkert en 100 miljoner ofödda barn varannan dag eller nåt... eller när lusten faller på...

Kan se humorn i din kommentar men det där stämmer ju inte riktigt, om jag slänger 5 paket mjölk om dagen, har jag då slängt ~100 glas oboy?
Citera
2013-03-21, 18:57
  #12
Medlem
Pandor är utrotningshotade och dom irriterar oss inte lika mycket som flugor, myggor och fästningar.
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Jag svarar till er alla nu.

Varför är det helt okej att slakta hästar men helt absurdt att föda upp hundar som man sedan slaktar och äter upp?

Folk relaterar lättare till hundar då dom är närmare relation till detta sällskapsdjur. Det är betydligt fler som har en hund än en häst, detta gör det lättare för personer att relatera och tycka synd om hundarna än hästar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback