• 1
  • 2
2013-03-21, 10:59
Medlem
Farores avatar
Hej Flashback!

Jag är av åsikten att alla bör ha rätten att bilda sig en egen uppfattning i alla olika frågor (dvs att få höra argument mot och för båda sidor och sedan bestämma själv). Jag syftar främst på barn som ofta blir indoktrinerade in i exempelvis en viss religion eller politisk åsikt. Min fråga är varför eller varför inte det är viktigt att låta barn få bilda sin egen uppfattning i olika frågor.
Citera
2013-03-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farore
Hej Flashback!

Jag är av åsikten att alla bör ha rätten att bilda sig en egen uppfattning i alla olika frågor (dvs att få höra argument mot och för båda sidor och sedan bestämma själv). Jag syftar främst på barn som ofta blir indoktrinerade in i exempelvis en viss religion eller politisk åsikt. Min fråga är varför eller varför inte det är viktigt att låta barn få bilda sin egen uppfattning i olika frågor.
Jaa du . . . det är väl bättre att vara en individ med integritet än att vara nån sorts efterapa. Ja nån som bara litar blint på andra.

Mina uppfattningar är i alla fall en stor del av min identitet. Det gäller alla slags uppfattningar - religion, filosofi, politik, musiksmak och smak för olika typer av maträtter.

Sedan kan man ju ta det ett steg till och diskutera huruvida mina uppfattningar är uppkomna av påverkan eller av fri vilja . . . . . nej visst, det har vi redan gjort, i episka trådar på forumet.
Citera
2013-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
Jag är av åsikten att alla bör ha rätten att bilda sig en egen uppfattning i alla olika frågor.
Jag antar att du med detta universella anspråk hamnar i problemet om huruvida alla har rätten att bilda sig en egen uppfattning i frågan om huruvida dom ska ha rätten att bilda sig en egen uppfattning i frågan.

- Innan vi nu börjar lära dig att tala, kära barn, vill vi fråga dig om du har några invändningar mot att vi lär dig tala?
Citera
2013-03-21, 14:17
Medlem
Farores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
- Innan vi nu börjar lära dig att tala, kära barn, vill vi fråga dig om du har några invändningar mot att vi lär dig tala?

Ni får gärna lära mig!

Skulle dock hellre vilja ha ett svar på min fråga. Om ni undrar varför jag frågar, så är det för att jag skriver ett arbete om religiösa friskolor. i religiösa friskolor förekommer ofta undervisning som går ut på att utbilda elever in i en religion. Eleverna får då ingen möjlighet att bilda sin egen uppfattning när det kommer till religion och det är det som jag ifrågasätter. Hoppas det blev tydligare...
Citera
2013-03-22, 05:30
Medlem
Citat:
Om ni undrar varför jag frågar, så är det för att jag skriver ett arbete om religiösa friskolor. i religiösa friskolor förekommer ofta undervisning som går ut på att utbilda elever in i en religion. Eleverna får då ingen möjlighet att bilda sin egen uppfattning när det kommer till religion och det är det som jag ifrågasätter.
Vad säger du då om skolor med värdegrund?
Får eleverna på sådana skolor möjlighet att bilda sin egen uppfattning när det kommer till värdegrund?
Citera
2013-03-22, 09:05
Citat:
Hej Flashback!

Kan man tänka så här att, förutsatt att indoktrineringen samtidigt matchar sanningen till 100% så är inte indoktrinering fel.
Problemet, som du förstår, är att en annans uppfattning inte nödvändigtvis matchar sanningen om den saken i fråga.

Att tillåta kritiskt tänkande hos individen är därför nödvändigt för att våran uppfattning om världens natur, smått som stort alltså, skall vara så nära sanningen om världens natur som möjligt.

Kritiskt tänkande är så pass viktigt att jag inte förstår att det inte är ett obligatoriskt inslag i grundskolan.
Citera
2013-03-22, 16:41
Medlem
Det är viktigt för att folk väldigt ofta framställer destruktiva vanföreställningar som fakta. Ett väldigt tydligt religiöst exempel är den kristna idén om helvetet.
Citera
2013-03-23, 20:21
Medlem
JBugsters avatar
Sen är det många som bildar sig uppfattningar som är åt helvete. Men skapar de egna uppfattningar så lär de åtminstone skapa många olika tokteorier, så de inte samlas i grupp iallafall.
Citera
2013-03-23, 23:14
Medlem
r4ll3s avatar
Det är viktigt för en individ att erhålla den möjlighet att kunna tänka för sig själv. Om man inte tänker för sig själv så är man bara en död fisk som följer strömmen.
Citera
2013-03-24, 18:30
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Vad säger du då om skolor med värdegrund?
Får eleverna på sådana skolor möjlighet att bilda sin egen uppfattning när det kommer till värdegrund?

Om nej, vad säger att vi har rätt att bilda våra barn i våra skolor där vissa värden, demokrati och genus och sådant, premieras?

TS, om du vill argumentera för religiösa friskolor skulle du kunna använda dig av Will Kymlickas "Mångkulturellt medborgarskap", där han argumenterar för religiösa minoriteters särrättigheter, och deras möjlighet att ha en kultur, som han anser är det som ger mening.
Citera
2013-03-25, 14:25
Medlem
Methones avatar
För att inte hindra en människas mentala och intellektuella utveckling. Vissa tankar och åskådningar hämmar ett öppet sinne och en sund skepticism. T.ex. tankar om att vissa raser är bättre än andra, oavsett vad. Eller att allt som står i [den här boken] är sant, oavsett vad andra människor säger.
Citera
2013-03-25, 18:56
Medlem
Egentligen så bildar vi alltid oss en egen uppfattning.
Det är inte kristendomen eller skolan som lär ut,
utan eleven som lär sig av det material som finns tillgängligt.

När vi upplever det vi ser, så lär vi oss lättare.
Starka upplevelser ger minnen som lagras länge och är lätta att ta in i tänkandet.

Vi kanske inte kan lära oss något, om vi inte hade haft emotionella upplevelser runt det vi studerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in