Citat:
Ursprungligen postat av Methone
En viss "indoktrinering" är nödvändig, men det som är viktigt är att man ger sina barn mentala "verktyg" - Kritiskt tänkande. Att lära barnen att vara skeptiska och kritiska. Detta är självklart inte möjligt i barnens yngre år, eftersom de kanske inte ska kritisera en förälders uppmaning till att "inte gå för nära kanten" och "inte röra elden" osv. som kan vara en fara för dennes liv. Men lär barnen att vara kritiska, så att de i framtiden har möjlighet att ens tänka i egna banor och minska risken för att bli manipulerade osv.
Precis, jag tycker också att det kritiska tänkandet är väldigt viktigt. Självklart ska man hjälpa sina barn från direkta faror, jag syftar snarare på dogmatisk och politisk indoktrinering snarare än huruvida det är farligt att gå nära kanten av ett 10m djupt stup
Är det rimligt att allt man lär ett barn, oavsett om det är i skolan eller hemma,
endast är objektiv fakta? Sedan kan man berätta att jag/många tror att det är på ett visst sätt, men att detta inte går att bevisa och därför vet man inte om det är sant. Då kan barnet själv ta ställning i frågor.
Jag tycker till exempel att det är fel att det står i läroplanen att eleverna ska bli demokratiska medborgare. Jag anser att skolan endast ska lära ut fakta och sedan får eleverna diskutera och spekulera om vilket styrelseskick som är bäst. Jag menar alltså att man ska vara tydlig med att allt som inte objektivt går att bevisa ska presenteras som saker som man får att ställning till själv. Sedan får man lära sig fördelar och nackdelar/saker som talar för eller emot att något är sant.