Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Bra frågeställningar, TS. För er som missat det: "Är jag som man värdelös?" "Skulle en kvinna riskera liv och lem för mig som man?" "Hur reagerar andra män och kvinnor när en man inte längre vill vara en del av patriarkatet och jämställer sin hälsa med en kvinnas?" Skrämmande att se hur många som sväljer det med hull och hår och argt springer till männens motsvarighet till köket: frontlinjen.
Tja, vad kan jag säga? Frontlinjen känns som en naturligare plats för mig än köket. I och för sig känns köket som en mer naturlig plats för mig än att bara se på när någon blir våldtagen.
.........
Citat:
För att besvara frågan skulle det nog vara svårt att inte göra det medmänskligt plan, men visst, det är frapperande hur lite värde vi lägger i en mans liv jämfört mot en kvinnas och hur sällan vi reflekterar över hur få krav på medmänsklighet vi omvänt ställer på det fema könet. En kvinna förväntas vara feg, egoistisk och krävande medan en man förväntas vara modig, osjälvisk och uppoffrande. Samhället förstärker dessa stereotyper genom vita riddare som tuktar andra män som ställer motkrav på kvinnor och vi har rörelser typ feminismen som odlat ett maktspråk kring mäns könsstereotyper som man använder som vapen när man vill hålla kopplet kort.
Ärligt talat tycker jag det mer stereotypa samhället var bättre än dagens feminist-Sverige. Hade svenska kvinnor klarat av att ta vuxet manligt ansvar tillsammans med alla manliga "privilegier" de har fått, så hade jag inte haft några problem med det. Men det är bara att slå på svensk TV eller slå upp en svensk tidning för att ta del av oändliga feministiska krav på att bli premierad p.g.a. sitt kön istället för meriter, d.v.s. man kräver inte att ha samma chanser som män, utan kräver dessutom att man skall erhålla en massa utan att behöva kämpa för det som män gör, kombinerat med konspiratoriska teorier om varför alla andra (vita män) än kvinnorna själva är ansvariga för kvinnliga tillkortakommanden, för kvinnornas egna val o.s.v. Det verkar fungera bättre i en del andra länder, men frågan är hur vettigt det var att ta ut svenska kvinnorna "ur köket" och ge dem rösträtt, låta dem ha tillgång till högre studier och högre beslutsfattande positioner. Uppenbarligen har de inte klarat av det utan att skada samhället, när man ser på utvecklingen för svensk forskning, svensk skola, svensk samhällsdebatt o.s.v.