Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-03-21, 06:59
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Lär inte behöva ring Sherlock Holmes för att hitta den tjuv som loggar in på någon annans Internetbank och cashar ut.

Du menar att det inte lär behövas någon SH för att lista ut vad målvakten heter?
Citera
2013-03-21, 07:08
  #38
Medlem
Är man så blåst att man lyckas slarva bort kortet och dessutom berätta sin kod för någon ska man inte ha pengar heller.
Citera
2013-03-21, 08:44
  #39
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Ledsen att behöva "burst your bubble", men det fungerar på samma sätt på Swedbank. Läs mitt tidigare inlägg (allt är verifierat med egna erfarenheter).

Till TS: Har inte min läsare med mig, men du kan alltid kontrollera i bankid programmet om du kan ändra pin. Då kan du ju byta till en helt annan kod och möjligtvis en längre. SHB har sex siffror till sina bankid:n.

Den stora risken som jag ser det är inte att man blir av med sitt bankkort och PIN, det märker man ganska snart. Den stora risken är att någon kommer över ett bankid som är knutet till en annan bank eller ID-kort. Det borde vara obligatoriskt med att skicka ut ett varningsmeddelande via brev, sms, epost varje gång man får en elegitimation utfärdad. Vem skriver till myndigheterna, riksdagen, etc och kräver en lagändring kring detta?
Okej. I mitt fall har jag åtminstone inte Bank-id på mitt kort, utan använder en annan dosa för inloggning (som jag inte sätter i kortet i)... Det bank-id som jag har på datorn (för skatteverket osv.) har jag ett helt annat lösenord till (ingen PIN-kod, utan ett vanligt lösenord). Jag hoppas att de inte skickar ut bank-id på kort till mig utan att informera mig så att jag har möjlighet att undvika det.
Citera
2013-03-21, 17:16
  #40
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Har du provat att logga in med SEB:s kort och kortläsare på SHB? Det fungerade inte sist jag provade, det omvända går dock vilket jag skrev. Du får nog skippa SEB:s Visa och ta ett maestro för att bli av med bankid på kortet.
Ja, jag gjorde det nyss.
Citera
2013-03-22, 01:41
  #41
Medlem
Copterss avatar
Om det stämmer så dumpa SEB direkt. Till och med Swedbank har bättre säkerhet. Men å andra sidan så tänker SEB höja sitt rörelseresultat med 5 miljarder de tre närmsta åren..
Citera
2013-03-23, 18:44
  #42
Medlem
Frågade SEB:s kundtjänst via internetkontoret och dom säger att man aktivt kan välja bort BankID om man säger till innan kortet produceras. Dock, så borde det ju självklart vara tvärtom, att man aktivt väljer att man vill ha tjänsten.
Citera
2013-03-24, 09:40
  #43
Medlem
2min700Ws avatar
Det kontantlösa samhället tvingar in folk lite i taget i dessa typer av system som är skapade för att underlätta brottslighet.
Citera
2014-04-23, 23:01
  #44
Medlem
Pinkoden har man förstås memorerat och inte nedskrivet.
Om någon får tag på ditt kort har de bara några få försök av totalt 10000 kombinationer att gissa innan kortet spärras. Nu är visserligen en del koder vanligare än andra så har man valt någon av de vanligaste kan man löpa större risk: http://www.svt.se/nyheter/sverige/oc...te-pinkod-ar-1
__________________
Senast redigerad av alcantario 2014-04-23 kl. 23:16.
Citera
2014-04-24, 19:44
  #45
Medlem
Jag har själv seb och har aldrig tänkt på detta säkerhetsproblem förrän du tar upp det här. Men visst fan har du rätt. Idiotiskt system.
Jag själv har bara lönekonto på seb men så kom jag att tänka på att det inte spelar någon roll för kommer nån åt min e-leg så kan de ju ta sig in på alla mina andra nätbanker ja t o m mitt skattekonto. Och korkad som man är så har man ju hållt lågt saldo på lönekontot just för att slippa bli av med för mycket om nån kommer åt kort och kod. Men det spelar ju ingen roll då. Fy fan detta måste stoppas. Bort med id på visakort.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback