Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Eftersom jag till skillnad från dig känner människor som sysslar med sånt så kan jag berätta för dig att det är inte så dom jobbar, inte dom allra flesta i alla fall. Har dom något kortverktyg så är det snarare maskiner för att läsa och skriva magnetremsor. Om någon snor ditt kort så är det främsta målet för dom allra flesta att använda det till kortköp som inte kräver vare sig pinkod eller annat.
Det är klart att det finns människor som har såna kortläsare som SEB använder men dom är få och det är liten chans att just ditt kort skulle bli stulet av någon som har en.-
Det här är inget stort problem idag men kommer bli i framtiden. SEB har inte haft ett enda sånt här fall säger dem då det är helt ny teknik.
Det stämmer att det är få som har kortläsare idag men inom några år är de lika vanliga som SEB-kort. I stort sett alla SEBs kunder kommer ha en sådan här läsare framöver. Ingen högoddsare direkt.
Egentligen spelar antalet ingen roll. Det är själva grejen. Om någon vill ta sig in på ens internetbank är det skitenkelt, jämfört med tidigare. Har man ingen läsare är det grymt lätt att skaffa en. Helt lagligt.
Blir man "pinpointad" av någon på krogen kan de relativt lätt rensa hela ens privatekonomi. Kolla kod och sno kort.
Att resonera annorlunda vore som att strunta i att låsa bilen eftersom så pass få faktiskt går o känner på dörrn. Trots att det är skitenkelt att ta sig in.
ps. att känna ett par småtjuvar gör en inte till säkerhetsexpert. Alla kan, med fakta på bordet, räkna ut hur ruggigt dålig säkerhet bankernas nya system har.
Men skit samma jag har min lösning. Jag skaffar ett annat kort från tredjepart och låter bankens kort ligga i byrålådan.