2013-03-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur många tjuvar eller kortbedragare känner du?

Inga vad jag vet. Brukar inte umgås i dem kretsarna. Vadårå?
Citera
2013-03-20, 20:01
Medlem
Civile99s avatar
Katastrofal lösning av internetbanken och hade jag haft SEB hade jag bytt bank direkt.

Folket på SEB tänker inte särskilt långt då man nyligen la ner lanseringen av sin nya internetbank som man utvecklat under ett par år, men först nu såg att den inte var kompatibel med smartphones och surfplattor. 750 miljoner kostade det projektet, helt i onödan, och det blir kunderna i SEB som får betala för det med sämre räntevillkor/högre avgifter i slutändan.

http://computersweden.idg.se/2.2683/...iljoner-i-sjon
Citera
2013-03-20, 20:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
Inga vad jag vet. Brukar inte umgås i dem kretsarna. Vadårå?
Hur vet du då vad dom har och inte har?
Citera
2013-03-20, 20:33
Medlem
Citat:
Hur vet du då vad dom har och inte har?

Du kan ju kalla det ett sjätte sinne eller nåt. Jag kallar det logik. En rånare skaffar sig nog en kniv eller pistol. En kortbedragare skaffar sig verktyg för att underlätta bedrägeriet.
Logiken säger att om någon är ute efter dina pengar och snor ditt kort så kommer de ha förberett sig genom att ha en sådan här kortläsare hemma/med sig... Om de nu snor kortet för att komma åt dina pengar... vilket rent logiskt är motivet till att stjäla ett kort.
Citera
2013-03-20, 20:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du kan ju kalla det ett sjätte sinne eller nåt. Jag kallar det logik. En rånare skaffar sig nog en kniv eller pistol. En kortbedragare skaffar sig verktyg för att underlätta bedrägeriet.
Logiken säger att om någon är ute efter dina pengar och snor ditt kort så kommer de ha förberett sig genom att ha en sådan här kortläsare hemma/med sig... Om de nu snor kortet för att komma åt dina pengar... vilket rent logiskt är motivet till att stjäla ett kort.

Eftersom jag till skillnad från dig känner människor som sysslar med sånt så kan jag berätta för dig att det är inte så dom jobbar, inte dom allra flesta i alla fall. Har dom något kortverktyg så är det snarare maskiner för att läsa och skriva magnetremsor. Om någon snor ditt kort så är det främsta målet för dom allra flesta att använda det till kortköp som inte kräver vare sig pinkod eller annat.

Det är klart att det finns människor som har såna kortläsare som SEB använder men dom är få och det är liten chans att just ditt kort skulle bli stulet av någon som har en.-
Citera
2013-03-20, 21:10
Medlem
Citat:
Eftersom jag till skillnad från dig känner människor som sysslar med sånt så kan jag berätta för dig att det är inte så dom jobbar, inte dom allra flesta i alla fall. Har dom något kortverktyg så är det snarare maskiner för att läsa och skriva magnetremsor. Om någon snor ditt kort så är det främsta målet för dom allra flesta att använda det till kortköp som inte kräver vare sig pinkod eller annat.

Det är klart att det finns människor som har såna kortläsare som SEB använder men dom är få och det är liten chans att just ditt kort skulle bli stulet av någon som har en.-

Det här är inget stort problem idag men kommer bli i framtiden. SEB har inte haft ett enda sånt här fall säger dem då det är helt ny teknik.

Det stämmer att det är få som har kortläsare idag men inom några år är de lika vanliga som SEB-kort. I stort sett alla SEBs kunder kommer ha en sådan här läsare framöver. Ingen högoddsare direkt.

Egentligen spelar antalet ingen roll. Det är själva grejen. Om någon vill ta sig in på ens internetbank är det skitenkelt, jämfört med tidigare. Har man ingen läsare är det grymt lätt att skaffa en. Helt lagligt.
Blir man "pinpointad" av någon på krogen kan de relativt lätt rensa hela ens privatekonomi. Kolla kod och sno kort.

Att resonera annorlunda vore som att strunta i att låsa bilen eftersom så pass få faktiskt går o känner på dörrn. Trots att det är skitenkelt att ta sig in.

ps. att känna ett par småtjuvar gör en inte till säkerhetsexpert. Alla kan, med fakta på bordet, räkna ut hur ruggigt dålig säkerhet bankernas nya system har.

Men skit samma jag har min lösning. Jag skaffar ett annat kort från tredjepart och låter bankens kort ligga i byrålådan.
Senast redigerad av Renovatio 2013-03-20 kl. 21:21.
Citera
2013-03-20, 21:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det här är inget stort problem idag men kommer bli i framtiden. SEB har inte haft ett enda sånt här fall säger dem då det är helt ny teknik.

Det stämmer att det är få som har kortläsare idag men inom några år är de lika vanliga som SEB-kort. I stort sett alla SEBs kunder kommer ha en sådan här läsare framöver. Ingen högoddsare direkt.

Egentligen spelar antalet ingen roll. Det är själva grejen. Om någon vill ta sig in på ens internetbank är det skitenkelt, jämfört med tidigare. Har man ingen läsare är det grymt lätt att skaffa en. Helt lagligt.
Blir man "pinpointad" av någon på krogen kan de relativt lätt rensa hela ens privatekonomi. Kolla kod och sno kort.

Att resonera annorlunda vore som att strunta i att låsa bilen eftersom så pass få faktiskt går o känner på dörrn. Trots att det är skitenkelt att ta sig in.

ps. att känna ett par småtjuvar gör en inte till säkerhetsexpert. Alla kan, med fakta på bordet, räkna ut hur ruggigt dålig säkerhet bankernas nya system har.
Det är ju viss skillnad på att vara försiktig och på att vara paranoid. Det enklaste för dig är ju att helt enkelt byta bank.

P.S.
Jag känner seriösa kortbedragare över hela världen, för att inte pyssla med det själv så har jag förvånansvärt stor insyn i den branschen. Men tack för att du försöker läxa upp mig.
Citera
2013-03-20, 22:29
Medlem
y.ys avatar
Lär inte behöva ring Sherlock Holmes för att hitta den tjuv som loggar in på någon annans Internetbank och cashar ut.
Citera
2013-03-21, 01:22
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Hur vet jag ifall de kopplat Bankid på befintligt VISA-kort?

Jag kan inte påminna mig något personligt brev om detta från SEB mer än något allmänt luddigt på hemsidan vid något tillfälle att deras befintliga lösning med ID i samarbete kring e-legitimation med Telia skulle upphöra.
Det är ett bank ID märke på kortet.
Citera
2013-03-21, 01:27
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Handelsbanken använder ett liknande system, men där får man ett separat inloggningskort med BankID på, dessutom är koden inte samma som den till bankkortet utan en längre kod med sex siffror. För att logga in på internetbanken måste man använda en handelsbanken kortläsare (det går inte med den snarlika från Nordea som görs av samma tillverkare). Det går inte heller att använda bankid som är utfärdat av någon annan.
.

FEL!

Man kan använda en och samma bank ID överallt. Man kan logga in med SEBs ID på handelsbanken och man kan logga in med handelsbankens på SEB.

Samma sak med skattekonto och CSN osv..

Man borde väl kunna be dom skicka ett nytt kort utan bank ID så kan jag bara fortsätta använda handelsbanken kortet?
Senast redigerad av k4d9 2013-03-21 kl. 01:31.
Citera
2013-03-21, 01:38
Medlem
FBMinchias avatar
Jag som inte har några miljarder på kontot eller är särskilt paranoid, eftersom jag vet att jag blir ersatt om någon snor mitt kort, är jättenöjd med SEB:s smidiga lösning.
Trevligt att kunna logga in lite enkelt både här och där med en och samma pinkod. Jag hatar olika pinkoder.
Citera
2013-03-21, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
FEL!

Man kan använda en och samma bank ID överallt. Man kan logga in med SEBs ID på handelsbanken och man kan logga in med handelsbankens på SEB.

Samma sak med skattekonto och CSN osv..

Man borde väl kunna be dom skicka ett nytt kort utan bank ID så kan jag bara fortsätta använda handelsbanken kortet?

Har du provat att logga in med SEB:s kort och kortläsare på SHB? Det fungerade inte sist jag provade, det omvända går dock vilket jag skrev. Du får nog skippa SEB:s Visa och ta ett maestro för att bli av med bankid på kortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in