Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-05, 17:07
  #9997
Medlem
kekelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Jag sitter och funderar på att köpa mig ett par oxfords då jag saknar ett ordentligt par i min ägo.
Har kollat en hel del på herringshoes och fastnade för dessa: http://www.herringshoes.co.uk/herrin...ord/black-calf

Min prisklass är max 2500 och preferenserna är ett par svarta toe-cap oxfords.

Frågor:
Någon som köpt från herring tidigare och vet hur kvalitén är?
Har ni några rekommendationer på andra skor i samma stil och prisklass?

För en hundralapp mer kan du köpa ett par Yanko från Skolyx här. Yanko ska vara väldigt mycket bang for the buck så det kanske är ett alternativ. Dock som vanligt så rekommenderas att du prövar skon innan du köper och då är det lättare med Loake som finns hos flera återförsäljare, såvida du inte bor i Götet och kan boka en provning hos Skolyx.
Skulle för den delen också rekommendera Loakes Aldwych serie över Herring.
Citera
2017-09-05, 20:14
  #9998
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Jag sitter och funderar på att köpa mig ett par oxfords då jag saknar ett ordentligt par i min ägo.
Har kollat en hel del på herringshoes och fastnade för dessa: http://www.herringshoes.co.uk/herrin...ord/black-calf

Min prisklass är max 2500 och preferenserna är ett par svarta toe-cap oxfords.

Frågor:
Någon som köpt från herring tidigare och vet hur kvalitén är?
Har ni några rekommendationer på andra skor i samma stil och prisklass?

Herrstil har nyligen släppt en skokollektion. Randsydda skor för 1999:-
Citera
2017-09-05, 21:03
  #9999
Medlem
pocahontas väns avatar
Hösten är här och jag är på jakt efter ett par liknande skor (http://www.church-footwear.com/it/en...ETC0059VEF0AAD) men till ett humanare pris. Jag vet att Tricker's har ett par liknande men de var inte speciellt snygga.
Citera
2017-09-06, 20:31
  #10000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekela
För en hundralapp mer kan du köpa ett par Yanko från Skolyx här. Yanko ska vara väldigt mycket bang for the buck så det kanske är ett alternativ. Dock som vanligt så rekommenderas att du prövar skon innan du köper och då är det lättare med Loake som finns hos flera återförsäljare, såvida du inte bor i Götet och kan boka en provning hos Skolyx.
Skulle för den delen också rekommendera Loakes Aldwych serie över Herring.

Jag har haft både Loake Aldwych och Herring Knightsbridge (Som är motsvarande de länkade). Upplevde ingen direkt kvalitetsskillnad. I övrigt instämmer jag.
Citera
2017-09-11, 14:46
  #10001
Medlem
tenebriss avatar
Jag har blivit förtjust i två Tricker's country-modeller (Bourton och Burford) och funderar på huruvida de klarar svenskt väder året runt om man kör med dainite-sula. Är det någon som har erfarenhet?
Citera
2017-09-12, 11:28
  #10002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jag har blivit förtjust i två Tricker's country-modeller (Bourton och Burford) och funderar på huruvida de klarar svenskt väder året runt om man kör med dainite-sula. Är det någon som har erfarenhet?
Dainite fungerar bra i väta och slask men sämre i minusgrader, de kan bli jävligt hala på fel underlag i kalla temperaturer.
Citera
2017-09-12, 13:18
  #10003
Medlem
Finns det någon direkt fördel med helsulning kontra halvsulning, förutom det estetiska? Gäller lädersula på ett par handrandsydda Bonafé. Att skicka till fabrik är dessvärre inte ett alternativ då det skulle ta cirka 3 månader just nu, och så lång tid kan jag tyvärr inte vänta. Dessutom gillar jag inte Bonafés lädersula, den är rätt så tunn. Senast jag pratade med dem, vid en trunkshow, kunde de inte erbjuda exempelvis JR eller likvärdig.
Citera
2017-09-15, 08:18
  #10004
Medlem
Axbrinks avatar
Hej!
Jag har gjort en liten malör, ska iväg över helgen och har glömt både skoblock och extra skor. De jag har på mig nu kommer jag alltså att behöva bära till måndag kväll, dessutom finns det risk att det regnar en del. Inser att detta inte alls är optimalt och att skor egentligen behöver vila med skoblock minst ett dygn eller sådär, men nu finns alltså inte den möjligheten. Hur illa kommer detta att slita på skorna?
Finns det något jag kan göra för att de ska klara sig bättre?
Har läst lite, vissa verkar stoppa dem med tidningspapper, andra med smutstvätten men jag ville gärna fråga er som har fördjupad kunskap.
Är ett par Loake cannon i Polomocka med slitsula i gummi om det nu är av intresse.

Tacksam för svar!
Citera
2017-09-16, 17:26
  #10005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axbrink
Hej!
Jag har gjort en liten malör, ska iväg över helgen och har glömt både skoblock och extra skor. De jag har på mig nu kommer jag alltså att behöva bära till måndag kväll, dessutom finns det risk att det regnar en del. Inser att detta inte alls är optimalt och att skor egentligen behöver vila med skoblock minst ett dygn eller sådär, men nu finns alltså inte den möjligheten. Hur illa kommer detta att slita på skorna?
Finns det något jag kan göra för att de ska klara sig bättre?
Har läst lite, vissa verkar stoppa dem med tidningspapper, andra med smutstvätten men jag ville gärna fråga er som har fördjupad kunskap.
Är ett par Loake cannon i Polomocka med slitsula i gummi om det nu är av intresse.

Tacksam för svar!

Nåja, det är nog inte skornas undergång. De tål trots allt en del. Är de blöta hade jag satsat på tidningspapper, smutstvätt kan däremot säkert fungera bra för att hålla formen när de är torra (Dessutom i allmänhet ett mycket bra sätt att spara väskplats när man reser). Försök borsta av dem lite så att inte smutsen sitter i för länge. Optimalt vore väl en mockaborste, men det lär gå okej med en trasa.

När du väl kommer hem kanske det är läge för lite tvätt och återinpregnering, däremot.
Citera
2017-09-17, 20:25
  #10006
Medlem
Axbrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Nåja, det är nog inte skornas undergång. De tål trots allt en del. Är de blöta hade jag satsat på tidningspapper, smutstvätt kan däremot säkert fungera bra för att hålla formen när de är torra (Dessutom i allmänhet ett mycket bra sätt att spara väskplats när man reser). Försök borsta av dem lite så att inte smutsen sitter i för länge. Optimalt vore väl en mockaborste, men det lär gå okej med en trasa.

När du väl kommer hem kanske det är läge för lite tvätt och återinpregnering, däremot.

Tack så mycket, var lite i de banorna jag tänkte också!
Citera
2017-09-24, 13:09
  #10007
Medlem
Axbrinks avatar
Hej, här kommer novisen igen!

Ska börja bygga en skogarderob och har lite funderingar som jag gärna vill dryfta på detta utmärkta forum.
Min tanke är att jag, till en början, ska ha:
En svart captoe i skinn, en mörkbrun quarter brogue i skinn, en ljusbrun quarter brogue i mocka, en mörkbrun tassel i mocka, en chukka i mocka eller skinn och en balmoral i mörkbrunt skinn. Tänker köra skinnsula på allihop utom chukka och balmoral, där får det bli dainite då jag tänkte ha dem under vinterhalvåret. I garderoben finns redan en dubbelmunk i polomocka, svarta och bruna chelseas av lite halvtråkig kvalité, även dessa i mock,a samt lite bilskor och nån hittepå-pennyloafer.
Märken som är intressanta är väl främst C&J, Carmina och Yanko, då de har ett formspråk som jag uppskattar, de passar också min budget.
Vad får ni för tankar? Har ni några några åsikter kring färg- och materialval?

De första paret jag kommer köpa är antingen ett par balmorals, typ:
https://www.skolyx.se/sv/skor/244-balmoral-boot.html
Eller ett par chukkas, typ:
https://www.crockettandjones.com/tet...rkbrown-suede/
Behöver ett par vinterskor som fungerar till kostym och kanske främst kavaj och uddabyxor, vad tror ni blir bäst där? Mycket mörkbrunt, har funderat på att chukkan skulle vara i typ snuff eller polo men inte riktigt hittat några i den färgen med ett formspråk jag uppskattar.
Kommer inte att använda skorna så mycket i jobbet utan främst på fritiden.

Tack så hjärtligt på förhand!
Citera
2017-09-25, 10:42
  #10008
Medlem
Trillat över ett par italienska pjucks på rea, och undrar om någon maestro här kan identifiera konstruktionstypen. Skulle tippa blake/rapid? Tyvärr ganska fattigt med både information och bilder på sidan i fråga.

https://images.imgbox.com/0c/47/EufihA7q_o.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback