2017-08-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Vad bör man satsa på för kängor till vintern?
Äger redan chukkas och chelsea boots men vill bredda rotationen och valmöjligheterna.

Funderar på balmoral eller jumper/derby boots?
Kommando-sula eller dainite-sula?

Vad fungerar bra till udda byxor (bär ej kostym dagligen)?
Väldigt ofta är det värdelösa sulor på vinterskor. Norden har ju inte direkt ett överskott av kvalitetsmärken, och tillverkare som Carmina och Cheaney verkar tro att det räcker med grovt mönster för att få bra grepp på vintern. Det de missar är att gummit ska vara mjukt. Jag köpte ett par med danitesula men gick till en skomakare och slängde på en vintersula under. Greppet är betydligt bättre.

Lite förenklat kan man säga att en bra vintersula sliter man sönder på nolltid om man använder den när det inte är kallt.
Citera
2017-08-18, 23:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Väldigt ofta är det värdelösa sulor på vinterskor. Norden har ju inte direkt ett överskott av kvalitetsmärken, och tillverkare som Carmina och Cheaney verkar tro att det räcker med grovt mönster för att få bra grepp på vintern. Det de missar är att gummit ska vara mjukt. Jag köpte ett par med danitesula men gick till en skomakare och slängde på en vintersula under. Greppet är betydligt bättre.

Lite förenklat kan man säga att en bra vintersula sliter man sönder på nolltid om man använder den när det inte är kallt.

Precis så är det! Det är samma principer som för bildäck, Dainitesulan är ett sommardäck men på vintern vill man ha ett dubbfritt vinterdäck som har bra grepp på is och snö!
Citera
2017-08-19, 16:24
Medlem
Tänkte jag skulle slå till på ett par Loake 1880 Chelsea Boots. Har inte hittat några att prova i närheten av där jag bor, så min fråga är egentligen om man vågar köpa ett par oprovade skor online? Vad bör man tänka på, och finns det några mått man bör ta för att hitta en så exakt storlek det bara går? Det finns kanske något vettigt inlägg i denna tråden som behandlar det?
Citera
2017-08-19, 22:10
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintervilan
Tänkte jag skulle slå till på ett par Loake 1880 Chelsea Boots. Har inte hittat några att prova i närheten av där jag bor, så min fråga är egentligen om man vågar köpa ett par oprovade skor online? Vad bör man tänka på, och finns det några mått man bör ta för att hitta en så exakt storlek det bara går? Det finns kanske något vettigt inlägg i denna tråden som behandlar det?
Kanske finns en support hos Loake att maila och fråga hur andra storlekar/läster matchar deras?
Citera
2017-08-20, 08:12
Medlem
Citat:
Just chelseas är luriga eftersom det inte går att justera dem överhuvudtaget, passar de inte så passar de inte.

Det sagt så har du inget att förlora på att prova, många av de större svenska nätbutikerna har ju både fri frakt och fri retur så passar de inte är det bara att skicka tillbaka dem. Du kan tom köpa några olika storlekar samtidigt och prova.
Citera
2017-08-20, 15:17
Medlem
Citat:

Hemsidan kan ge en hel del svar.
Citera
2017-08-28, 18:51
Medlem
Är Herrstils skovårdspaket prisvärt enligt er? https://herrstil.com/collections/shoe-care-kits/products/shoe-care-kit-starter?variant=24448825159
Citera
2017-08-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Är Herrstils skovårdspaket prisvärt enligt er? https://herrstil.com/collections/shoe-care-kits/products/shoe-care-kit-starter?variant=24448825159

Om man tänker använda grejerna, särkerligen. Jag tycker deras stora borste är för stor, och föredrar dukar framför appliceringsborstar, så jag hade kanske inte köpt det själv.
Citera
2017-08-29, 20:53
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om man tänker använda grejerna, särkerligen. Jag tycker deras stora borste är för stor, och föredrar dukar framför appliceringsborstar, så jag hade kanske inte köpt det själv.
Kan bara instämma.
Kör med liten borste och bitar av ett gammalt lakan för applicering. Funkar utmärkt.

Testade att applicera med borste en gång i tiden men blev så irriterad på det så jag tror jag slängde borsten. Kletigt och jävligt var det.
Citera
2017-09-04, 12:16
Medlem
Norlins avatar
Jag sitter och funderar på att köpa mig ett par oxfords då jag saknar ett ordentligt par i min ägo.
Har kollat en hel del på herringshoes och fastnade för dessa: http://www.herringshoes.co.uk/herring/mayfair_oxford/black-calf

Min prisklass är max 2500 och preferenserna är ett par svarta toe-cap oxfords.

Frågor:
Någon som köpt från herring tidigare och vet hur kvalitén är?
Har ni några rekommendationer på andra skor i samma stil och prisklass?
Citera
2017-09-04, 17:11
Medlem
Köpte ett par Fred&Matt nyligen och idag kom de till användning för första gången.

Det enda jag kan säga är att antingen fick jag världens måndagsexemplar eller så är konstruktionen/kvalitetskontrollen riktigt rutten.

Initialt köpte jag ett par som jag dagen efter bytte då sömnader var rejält ojämna på flera ställen och limningen hade släppt lite på vissa ställen. Jag tänkte att hela sulan säkert limmats på ovandelen, inte bara kanterna, så att det släppt i limningen på några ställen kanske inte var hela världen, men bättre säkra före det osäkra.

Det nya paret inspekterades och såg bättre ut, fortfarande ojämna sömnader men det kan man väl leva med. Allt frid och fröjd, tills dem användes. Hela frontpartiet har släppt på ena galoschen och inuti galoschen är det dyngblött. Skons tåparti är således helt blött också. På den andra har det släppt på samma ställe men inte lika mycket, så den skon blev lite mindre blöt. Lustigt nog är det på exakt samma ställe, framtill och på sidan som vetter utåt. Skorna har mest blivit blöta på den sidan som pekar just utåt.

Att sömnader inte ens kan vara raka på ett par galoscher som kostar så pass mycket som Fred&Matt gör är rätt bedrövligt men något man kanske kan leva med. Men att limmet totalt släpper och insidan blir dyngsur efter en enda dag är förkastligt. Galoscherna användes till och från jobbet. Restid cirka 30 minuter dörr till dörr och majoriteten av den tiden spenderas sittandes på tunnelbana.

Blir NK och reklamation imorgon.
Citera
2017-09-05, 10:04
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Jag sitter och funderar på att köpa mig ett par oxfords då jag saknar ett ordentligt par i min ägo.
Har kollat en hel del på herringshoes och fastnade för dessa: http://www.herringshoes.co.uk/herring/mayfair_oxford/black-calf

Min prisklass är max 2500 och preferenserna är ett par svarta toe-cap oxfords.

Frågor:
Någon som köpt från herring tidigare och vet hur kvalitén är?
Har ni några rekommendationer på andra skor i samma stil och prisklass?
På samma hemsida hittar du 1880-kollektionen från Loake som åtminstone jag betraktar som överlägsen Herrings egen linje, till samma pris dessutom. En Loake Aldwych Oxford är att rekommendera givet dina preferenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in