2016-02-22, 20:39
Medlem
Irbes avatar
Jag hade tänkt att köpa mina första kvalitetsskor, hade siktet inställt på Loake 1880 men passade inte min typ av fötter.
Är skorna i länken nedan av liknande kvalité?

http://eu.suitsupply.com/sv/shoes/derbys-brun/FW142121.html?cgid=Shoes
Citera
2016-02-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Jag hade tänkt att köpa mina första kvalitetsskor, hade siktet inställt på Loake 1880 men passade inte min typ av fötter.
Är skorna i länken nedan av liknande kvalité?

http://eu.suitsupply.com/sv/shoes/derbys-brun/FW142121.html?cgid=Shoes

Mycket hos suitsupply är bra kvalité sett till priset, skorna är IMO tyvärr ett undantag.
Citera
2016-02-22, 22:44
Medlem
Martin-Daniels avatar
Av nyfikenhet - hur började ni er skogarderob med kvalitetsskor? Det finns ju så många olika användningsområden, läste på Davidsons skomakaris hemsida att minst 12 par skor behövs för att täcka det mesta och det känns verkligen som något som måste byggas upp under lång tid.
Citera
2016-02-22, 23:06
Medlem
Funkar det att smörja sina RM Williams comfort craftsman i färgen rum med deras egna rmw saddle dressing som avser gardener greasy kip skinnet? Om inte, vad ska jag köpa?

mvh
Citera
2016-02-22, 23:18
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Av nyfikenhet - hur började ni er skogarderob med kvalitetsskor? Det finns ju så många olika användningsområden, läste på Davidsons skomakaris hemsida att minst 12 par skor behövs för att täcka det mesta och det känns verkligen som något som måste byggas upp under lång tid.

Alltid roligt med lite guider eftersom det kan göra att man får en inblick i vilka typer av skor som finns och när det rent formellt är rätt eller fel att använda dessa. Det viktiga är att man inte ta dessa guider eller vad andra säger som någon sanning, utan som förslag.

En bra start är att fundera över vilken/vilka typer av skor man använder mest i sin vardag och det beror på vilken klädstil man har och var man jobbar. På de flesta jobb kan man vara kläd som man vill (om det inte sticker ut för mkt) och det gör att man således kan ha vilka skor man vill.

När man kommit fram till vilken typ av skor man har störst nytta av och bestämt sig för prisklass är mitt förslag att gå till en/flera fysiska butiker och prova olika läster och storlekar för att hitta något som sitter bra och sen köper man den skon. Använd den ett tag för att få en referens på passform och hur du tycker att den kommer till användning. Den erfarenheten tar du med dig när du köper nästa par.

Skynda långsamt är ett bra råd...samt att inte köpa skor för att folk på ett forum sa att "man måste ha den modellen", dvs köp det du kommer att använda :-)
Citera
2016-02-22, 23:21
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Funkar det att smörja sina RM Williams comfort craftsman i färgen rum med deras egna rmw saddle dressing som avser gardener greasy kip skinnet? Om inte, vad ska jag köpa?

mvh
För det första, varför skulle du göra det? Gå och köp en vanlig burk skokräm från Saphir eller Burgol? För det andra, skorna kommer inte explodera direkt. Det är dock troligt att de inte kommer se speciellt blanka ut om saddle dressingen är väldigt fet. Långvarit användande av för feta produkter kan dock innebära att skorna tappar sin ursprungliga form..
Citera
2016-02-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
För det första, varför skulle du göra det? Gå och köp en vanlig burk skokräm från Saphir eller Burgol? För det andra, skorna kommer inte explodera direkt. Det är dock troligt att de inte kommer se speciellt blanka ut om saddle dressingen är väldigt fet. Långvarit användande av för feta produkter kan dock innebära att skorna tappar sin ursprungliga form..
tack, skall inhandlas! Ska jag satsa på en kräm som är ofärgad om jag gillar färgen skon redan har nu?
Senast redigerad av Jaegarn1337 2016-02-23 kl. 01:18.
Citera
2016-02-23, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin

Saddle dressingen är en utmärkt produkt i allmänhet och till boots i synnerhet. Skorna ser fantastiskt trevliga ut efteråt, blir utomordentligt tåliga för vatten och det står dessutom uttryckligen på burken att produkten inte gör skinnet för mjukt och sladdrigt.
Citera
2016-02-23, 19:39
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Alltid roligt med lite guider eftersom det kan göra att man får en inblick i vilka typer av skor som finns och när det rent formellt är rätt eller fel att använda dessa. Det viktiga är att man inte ta dessa guider eller vad andra säger som någon sanning, utan som förslag.

En bra start är att fundera över vilken/vilka typer av skor man använder mest i sin vardag och det beror på vilken klädstil man har och var man jobbar. På de flesta jobb kan man vara kläd som man vill (om det inte sticker ut för mkt) och det gör att man således kan ha vilka skor man vill.

När man kommit fram till vilken typ av skor man har störst nytta av och bestämt sig för prisklass är mitt förslag att gå till en/flera fysiska butiker och prova olika läster och storlekar för att hitta något som sitter bra och sen köper man den skon. Använd den ett tag för att få en referens på passform och hur du tycker att den kommer till användning. Den erfarenheten tar du med dig när du köper nästa par.

Skynda långsamt är ett bra råd...samt att inte köpa skor för att folk på ett forum sa att "man måste ha den modellen", dvs köp det du kommer att använda :-)

Tack för svaret. Jo precis det är onekligen orimligt att lyssna till alla guider och bloggar men det ger onekligen en bra fingervisning. För min del är jag universitetsstudent för tillfället men snart utexaminerad då jag kommer att börja arbeta på en arbetsplats där man just kan klä sig lite som man vill (ingenjörsyrke), förutom vissa viktigare möten då.

I med att jag tänker använda mina framtida skor till allt möjligt vardagligt krävs ju:
  • Att de gifter sig bra med majoriteten av min utstyrsel vilket oftast är skjorta+ ev. pullover samt jeans eller chinos.
  • Att de tål vardagligt bruk, både inomhus och utomhus.
Detta får mig att initialt vilja köpa två par skor, båda bruna - ett par Brogues, kanske semi-brogues, och ett par derbys. Tanken är att jag skall alternera mellan de här skona varannan dag. Men sedan kommer valet till sula, är det verkligen värt att köpa lädersula i det här stadiet eller klarar jag mig lika bra med gummisula? Efter detta kommer nog nästa par skor vara ett par svarta oxfords med lädersula för att även täcka in formellare tillfällen.
Citera
2016-02-23, 20:49
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Tack för svaret. Jo precis det är onekligen orimligt att lyssna till alla guider och bloggar men det ger onekligen en bra fingervisning. För min del är jag universitetsstudent för tillfället men snart utexaminerad då jag kommer att börja arbeta på en arbetsplats där man just kan klä sig lite som man vill (ingenjörsyrke), förutom vissa viktigare möten då.

I med att jag tänker använda mina framtida skor till allt möjligt vardagligt krävs ju:
  • Att de gifter sig bra med majoriteten av min utstyrsel vilket oftast är skjorta+ ev. pullover samt jeans eller chinos.
  • Att de tål vardagligt bruk, både inomhus och utomhus.
Detta får mig att initialt vilja köpa två par skor, båda bruna - ett par Brogues, kanske semi-brogues, och ett par derbys. Tanken är att jag skall alternera mellan de här skona varannan dag. Men sedan kommer valet till sula, är det verkligen värt att köpa lädersula i det här stadiet eller klarar jag mig lika bra med gummisula? Efter detta kommer nog nästa par skor vara ett par svarta oxfords med lädersula för att även täcka in formellare tillfällen.

Låter som två bra val med tanke på din klädsel. Det där med sula är ju alltid en diskussion och även där anser jag att man ska vara praktisk i sina första köp.
Jobbar du så att du alltid är inne och inte går längre sträckor för att ta dig till jobbet är ju lädersulade skor alltid skönast men om du växlar mellan inne och utemiljö samt rör dig ute mycket med skorna skulle jag köpa med gummisula. Det gör dessutom att skorna kan användas 3 av 4 kvartal.

Senaste åren har det kommit många nya typer av gummisulor som är lika smäckra som lädersulor så det är inte en begränsande faktor ens på de mest formella skorna idag.

Hittar du inget du söker har ju Yanko (skolyx.se) bra priser på MTO och då kan du ju få vilken sula du vill på vilken sko du vill.
Citera
2016-02-23, 22:11
Medlem
Citat:
Tolv par tycker jag är överdrivet. Självfallet varierar det från person till person, men jag skulle känna mig komplett med färre om jag väljer dem smart.

Davidsson resonerar som så att man behöver tre par per säsong. Det i sig är rimligt, men många par går att använda över flera säsonger. De skor man har tidig vår är ungefär samma som under hösten. För senvåren går sommarskorna bra.

Svarta oxford plain capt toe.
Tre varierade lågskor med gummisula. Exempelvis mellanbruna oxford semibrouge, mörkbruna derby och svarta brouges.
Chukka eller chelsea och ett par snörkängor. Ett par bör vara svarta.
Fodrade vinterkängor
Pennyloafers

Där har du åtta par, och jag kan inte direkt säga att det känns nödvändigt med fyra par till.
Citera
2016-02-23, 22:15
Medlem
Citat:
Inte för att vara den som är den, men det finns derbybrogues. Derby/oxford handlar om snörningen och har inget med brogues att göra.

Börja med gummisula. Vi bor i ett skitland, och det är bäst att börja med gummi. Lädersula skaffar du när du har en bas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in