2015-10-22, 11:29
Medlem
knullklassons avatar
Märkligt. Jag halkar runt som fan vintertid på Dainite-sulor.
Citera
2015-10-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är ett par rejäla kängor med grova gummisulor. Det duger fint på vintern. Jag tror man gör sig själv en otjänst om man "snöar in" för mycket på detaljer som den absolut optimala sulan för en viss temperatur.
De duger säkerligen fint när det är tjock och oplogad snö där mönstret i sulorna får lite grepp, men när det blir riktigt kallt gör gummitypen stor skillnad på plogad snö och is. Varför tror du man har annat gummi i vinterdäck? Så länge man går på ordentligt sandade vägar är skillnaden försumbar, men när man börjar röra sig på osandade vägar och till och med blankis blir skillnaden påtaglig.

Personligen känner jag inte något jättestort behov av ett par dedikerade vinterskor. Om man är lite försiktig fungerar danitesulor bra under de flesta förhållanden, men det vore lögn att påstå att de är lika eller nästan lika bra som ordentliga vintersulor då de varken har bra mönster eller rätt gummi för detta. Skillnaden är rätt stor.

Så som svar till PlaceToBe säger jag att jag inte kan uttala mig om skillnaden mot exempelvis C&J, men att jag personligen upplever dessa som rätt hala. Tycker man att C&J:s vanliga danitesula inte är speciellt hal finns ingen större anledning att tro att Meermins skulle vara som ett par skridskor i jämförelse.
Citera
2015-10-22, 20:27
Medlem
Kopparstadens avatar
Jag har inte tänkt på att vissa sulor skulle vara halare än andra men har inte prövat så många. Jag springer rätt mycket året runt och kör en hel del i vanliga löparskor även vintertid och har vad jag minns aldrig halkat. Det som gör störst skillnad är hur man har kroppens tyngdpunkt när man sätter i foten och hur man sätter i foten. Med fel belastning kan man halka för nästan ingenting.
Citera
2015-10-23, 07:42
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Senaste numret av livsstilsmagasinet Connoisseur har en artikel som heter "Skräddarsydda skor - kännarspecial" och artikeln berör skomärkena Edward Green, John Lobb (Paris), Foster & Sons, Crocket & Jones och Churh's. Och de skriver att ett par skor kan kosta 30.000 kronor.

Artikeln handlar mer om måttbeställda skor än bespoke och är väl inte allt för välskriven och initierad.

Hur kan det tex missa att skriva om John Lobb (St James) Skomakarnas Kung och Kungarnas skomakare?
Är det connoisseurer man vänder sig till borde väl de om några få vara med och där kostar väl ett par skor närmare 60.000 än 30.000?
Citera
2015-10-23, 10:38
Medlem
Kopparstadens avatar
Det är väldigt enkelt. Oavsett inkomst så tycker folk att skor för 3-4000 är dyrt eftersom vi är helt förstörda av övriga skoindustrin som gör skor för under 1000kr.Folk har helt enkelt ingen koll.

Det värsta är väl att de som läser artikeln tror att det är en pålitlig källa och tror att de höjt sin kunskapsnivå.
Citera
2015-10-23, 13:44
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Senaste numret av livsstilsmagasinet Connoisseur har en artikel som heter "Skräddarsydda skor - kännarspecial" och artikeln berör skomärkena Edward Green, John Lobb (Paris), Foster & Sons, Crocket & Jones och Churh's. Och de skriver att ett par skor kan kosta 30.000 kronor.

Artikeln handlar mer om måttbeställda skor än bespoke och är väl inte allt för välskriven och initierad.

Hur kan det tex missa att skriva om John Lobb (St James) Skomakarnas Kung och Kungarnas skomakare?
Är det connoisseurer man vänder sig till borde väl de om några få vara med och där kostar väl ett par skor närmare 60.000 än 30.000?
Har du lust att fota inslaget för oss som är fattiga?
Citera
2015-10-23, 14:52
Medlem
giroufs avatar
Citat:

Hade varit riktigt kul att se, Connoisseur hörde av sig för ett par månader sedan och frågade om priser samt bildmaterial till en artikel. Dem ville då ha förslag på "the oxford, "the brogue" osv.
Citera
2015-10-23, 15:13
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Jag är intervjuad i artikeln, och de frågade mig också en hel del kring info osv. Märkte snabbt att de hade noll koll och försökte förklara saker och ting så gott jag kunde, men artikeln och bilderna som ackompanjerar är ändå hopplösa. Det som blivit rätt är typ de delarna de copy/pasteade från mina mail

Gällande John Lobb Ltd så var det länge sedan de i realiteten var skomakarnas kung, de har länge haft en nedåtgående kurva och bidrar idag mer till att försämra bespokemarknaden i England genom att ställa allt lägre och lägre krav på sina nåtlare och makers (när de märker de kommer undan med halvdana snabbguide jobb fortsätter de så, och väljer hellre jobba för dem än andra med högre krav. Nåtlare och makers jobbar ofta för flera olika hus). Lobb lever bara på sitt enormt starka varumärke. De enda i England som är sämre är Cleverley som börjat ta till riktigt fula metoder, orkar inte gå in på närmre här men det där är fult arbetande folk.

Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Har du lust att fota inslaget för oss som är fattiga?

Kan lägga upp bilder när jag har tillgång till dator nästa gång.
Senast redigerad av AlisterG 2015-10-23 kl. 15:16.
Citera
2015-10-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
De enda i England som är sämre är Cleverley som börjat ta till riktigt fula metoder, orkar inte gå in på närmre här men det där är fult arbetande folk.
Har man sagt A får man säga B. Det där lät ju riktigt intressant.
Citera
2015-10-23, 17:58
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Hej!

Helt rätt om John Lobb St James, de säljer mer på märket än kvalitén! Jag köper deras mest för märket, går garanterat att hitta lika bra eller bättre för halva priset! Och ett par Loake i kalvskinn är inte mindre slitstarka för typ 2000 spänn!

Har svårt att fota och lägga upp artikeln men den fixas visst hit snart av andra trådskribenter!
Citera
2015-10-23, 18:24
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag är intervjuad i artikeln, och de frågade mig också en hel del kring info osv. Märkte snabbt att de hade noll koll och försökte förklara saker och ting så gott jag kunde, men artikeln och bilderna som ackompanjerar är ändå hopplösa. Det som blivit rätt är typ de delarna de copy/pasteade från mina mail

Gällande John Lobb Ltd så var det länge sedan de i realiteten var skomakarnas kung, de har länge haft en nedåtgående kurva och bidrar idag mer till att försämra bespokemarknaden i England genom att ställa allt lägre och lägre krav på sina nåtlare och makers (när de märker de kommer undan med halvdana snabbguide jobb fortsätter de så, och väljer hellre jobba för dem än andra med högre krav. Nåtlare och makers jobbar ofta för flera olika hus). Lobb lever bara på sitt enormt starka varumärke. De enda i England som är sämre är Cleverley som börjat ta till riktigt fula metoder, orkar inte gå in på närmre här men det där är fult arbetande folk.

Kan lägga upp bilder när jag har tillgång till dator nästa gång.
Det vore uppskattat

Angående GC, som Brogueman skrev, om du berättar A måste du berätta B.
Förslagsvis som ett blogginlägg.
Citera
2015-10-25, 11:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Har man sagt A får man säga B. Det där lät ju riktigt intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Det vore uppskattat

Angående GC, som Brogueman skrev, om du berättar A måste du berätta B.
Förslagsvis som ett blogginlägg.

Här är Connoisseur-artikeln (utan bildsidorna): http://imgur.com/a/hMy3t

Cleverley har flera tveksamheter kring sig genom åren, som när de påstod att deras topp-RTW-linje Anthony Cleverley var handrandsydda, vilket var totalt orimligt av många anledningar, och när det sedan ifrågasattes gav de svävande svar och slutade sedan påstå det. Flera återförsäljare som avbröt samarbete med dem efter det, då de själva stått och ljugit för sina kunder enligt infon de fått från Cleverley.

Sedan nu så verkar det som att de i vissa fall, när kunderna har sämre koll, gör Goodyear-randsydda bespokeskor. Dök upp en bild på Styleforum som många reagerade över, och genom en kund utövade Cleverley påtryckningar för att bilden skulle tas bort och hade en förklaring som inte höll (de påstod var en testsko som skulle slängas sen, problemet var bara att det uppenbarligen var det riktiga ovanlädret då det var gjort av beställt läder och inte av skräpbitar, och dessutom med handsydd apron, inget man kostar på om det ska slängas), som de sedan försökte ändra. Jag blev tom erbjuden pengar för att ta bort bilden (tog bort den ändå då jag inte orkar tjafsa på SF, den hade ändå dykt upp igen).
Så verkar helt enkelt som de blev busted med att köra fabriksgjord bespoke i vissa fall, vilket skulle förklara varför de som enda brittiska bespokehus kunnat hålla kvar lägre priser de senaste åren (alla i England utom G&G använder mer eller mindre samma frilansnåtlare och makers, så priserna för jobben bör vara ungefär samma) samt varför de som jobbat mest för Cleverley fått mindre och mindre jobb från dem.

Citat:
Hej!

Helt rätt om John Lobb St James, de säljer mer på märket än kvalitén! Jag köper deras mest för märket, går garanterat att hitta lika bra eller bättre för halva priset! Och ett par Loake i kalvskinn är inte mindre slitstarka för typ 2000 spänn!

Har svårt att fota och lägga upp artikeln men den fixas visst hit snart av andra trådskribenter!

Ja tråkigt att de kör firman åt fel håll. Rent krasst ledningsproblem tror jag, tröttare människa än William Lobb har jag aldrig träffat. Och han lever gott på royalty-pengar från Hermés så för hans del spelar det inte så stor roll hur egna firman funkar.
Senast redigerad av AlisterG 2015-10-25 kl. 11:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in