2021-09-18, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Antar dock att jag har grövre vrister än du (givet din beskrivning) så det kanske inte säger så mycket.
A, jo, det är nog så pass Får kika runt lite. Tyckte EBs stövlar såg lite smalare ut i skaft så det blir väl att gå och prova. Endast ett par som inte är i cordovan hos SkoAB, trist nog.
Citera
2021-09-18, 07:39
Medlem
cerns avatar
Hejsan! Har en fråga angående storlekar på skor:

Jag ska beställa skor från utlandet och de har en vanlig size shart men jag begriper inte hur jag ska tolka den?

Jag har 43-44 i skostorlek.. Men de säger att om din fot är 26cm så bör du välja storlek 41. Wtf?
Jag har knappt 26cm från stortån till hälen. Drar jag på mig en sko i 42 så börjar jag skrika så ont det gör.

Hur fan är det rimligt? Har kollat många storleks-guider nu och det verkar som att alla säger: Har du 26cm i fotstorlek så ska du ha en sko som är 41-42 i Euro size.

Hur stora är era fötter och vad väljer ni för skostorlek?
Citera
2021-09-18, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Jag ska beställa skor från utlandet och de har en vanlig size shart men jag begriper inte hur jag ska tolka den?

Jag har 43-44 i skostorlek.. Men de säger att om din fot är 26cm så bör du välja storlek 41. Wtf?
Jag har knappt 26cm från stortån till hälen. Drar jag på mig en sko i 42 så börjar jag skrika så ont det gör.

Hur fan är det rimligt? Har kollat många storleks-guider nu och det verkar som att alla säger: Har du 26cm i fotstorlek så ska du ha en sko som är 41-42 i Euro size.

Att beställa skor är alltid ett lotteri! Min fotstorlek är 43, 27,5cm. En storlek jag i första hand provar. Är det halvnummer kanske 42,5 fungerar.

Mitt råd till dig är att försöka få till en provning av skorna innan du beställer.
Citera
2021-09-18, 09:27
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Att beställa skor är alltid ett lotteri! Min fotstorlek är 43, 27,5cm. En storlek jag i första hand provar. Är det halvnummer kanske 42,5 fungerar.

Mitt råd till dig är att försöka få till en provning av skorna innan du beställer.
Jag kör alltid 43 och de sitter klockrent på mig utan att det gör ont i stortån men jag har lite mindre fötter än dig men välja 41 känns ju inte rätt alls... Det är ju en "stor damfot".

Ja synd att de inte har skorna här bara. Det är motocross-skor så därför ingenting man hittar i en vanlig skobutik direkt. Tack för svaret!
Citera
2021-09-18, 09:34
Medlem
Citat:
Jag kör alltid 43 och de sitter klockrent på mig utan att det gör ont i stortån men jag har lite mindre fötter än dig men välja 41 känns ju inte rätt alls... Det är ju en "stor damfot".

Ja synd att de inte har skorna här bara. Det är motocross-skor så därför ingenting man hittar i en vanlig skobutik direkt. Tack för svaret!

Får intrycket att 43 är din normala storlek!

Ta kontakt med företaget som säljer skorna! "Är skorna "true to size?". Får du svaret att så är fallet, chansa och beställ din vanliga storlek. Ta också reda på vad som gäller vid byte och ev. retur.
Lycka till!
Citera
2021-09-18, 10:38
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Får intrycket att 43 är din normala storlek!

Ta kontakt med företaget som säljer skorna! "Är skorna "true to size?". Får du svaret att så är fallet, chansa och beställ din vanliga storlek. Ta också reda på vad som gäller vid byte och ev. retur.
Lycka till!
Ja exakt!

Vi mätte nyss min tjejkompis fot som har 24 cm i fotstorlek.
Enligt denna size-guiden så har hon 38 i skostorlek men hon sa att det är omöjligt för hennes skor är 41 i EU size och sitter perfekt.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/w5ENSIgxOptcxSCaA1AYt33ehZp3YQLlUwQHyJUUTSVIIJwZN1 yMof1XgsnWO9wm4UKz-lUZFhzI0GMElOeCkX1AAijk-t8d4__6 ZHndLvn_a5ZDYOIHHlg

Är det vi som mäter fel (från toppen av stortån till slutet av hälen) kanske?
Citera
2021-09-18, 16:39
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
A, jo, det är nog så pass Får kika runt lite. Tyckte EBs stövlar såg lite smalare ut i skaft så det blir väl att gå och prova. Endast ett par som inte är i cordovan hos SkoAB, trist nog.
Gissningsvis i alla fall . Jag är inget bra riktmärke eftersom mina ben är oproportionerligt biffiga jämfört med mina andra kroppsmått, men jag hjälper till så gott jag kan.

EB ska visst ha trunkshow där om 2 veckor, vilket ju brukar innebära MTO utan påslag. Visst blir det för sent för att få ett par kängor till hösten för din del om du väljer det spåret, men då får du ändå chansen att få vad du vill.
Citat:

Citat:
Ja exakt!

Vi mätte nyss min tjejkompis fot som har 24 cm i fotstorlek.
Enligt denna size-guiden så har hon 38 i skostorlek men hon sa att det är omöjligt för hennes skor är 41 i EU size och sitter perfekt.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/w5ENSIgxOptcxSCaA1AYt33ehZp3YQLlUwQHyJUUTSVIIJwZN1 yMof1XgsnWO9wm4UKz-lUZFhzI0GMElOeCkX1AAijk-t8d4__6 ZHndLvn_a5ZDYOIHHlg

Är det vi som mäter fel (från toppen av stortån till slutet av hälen) kanske?
Siffror är bara siffror. Ni har mätt fötterna korrekt. Däremot är det så att vissa aktörer inom vissa områden har en storleksangivelse som inte stämmer överens med andra aktörer inom samma eller andra områden. Mina fötter är sisådär 26,7 cm långa och jag kan ha UK 7.5 eller UK 8 i olika tillverkare och läster, när vi pratar klassiska skor/kängor. Har 42 i Novesta (sneakers) men drar minst 43 i typ Nike eller Adidas (eller Saucony som är mina löpardojor) för att de blir helt enkelt för små annars.

Det finns liksom ingen ISO-standard för skostorlek/passform så det är bara att köra på det som sitter rätt, även om du rent hypotetiskt måste köpa skor i storlekar som är mindre än vad självförtroendet godkänner.

Även strumpor spelar en rätt stor roll vid utprovning. Prova ett par oxfords med gym socks och ett par löparskor i tunna knähöga ullstrumpor så lär du nog känna att det är eller kommer gå åt helvete.
Senast redigerad av fuzzpedal 2021-09-18 kl. 16:50.
Citera
2021-09-24, 10:22
Medlem
Jag letar efter en militärinspirerad känga nu till vintern. Det skall vara kommandosula på dom. Har ni några rekommendationer??
Citera
2021-09-27, 12:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
Jag letar efter en militärinspirerad känga nu till vintern. Det skall vara kommandosula på dom. Har ni några rekommendationer??

Jag handlar ofta från www.herringshoes.co.uk
De har ett stort utbud prisvärda kängor av god kvalité!
Citera
2021-09-27, 14:53
Medlem
Myrqvist vs Löf & Tung? Står mellan dessa två då jag är ute efter en specifik modell så kommer det att få bli MTO. Löf & Tung hade en betydligt finare commandosula och har säkert något bättre kvalite överlag? Det som tog emot var väll den långa leveranstiden.

Myrqvist
3500kr
3-4 veckor leveranstid

Löf & Tung
4200kr
3-4 månader leveranstid

Om det är märkvärt större kvaliteskillnad så får jag gott ta och vänta på Löf & Tung, vad säger ni?
Senast redigerad av Aabbcc123 2021-09-27 kl. 15:53.
Citera
2021-09-27, 15:09
Bannlyst
Edward Green Greenwich tassel loafer snyggaste skon som finns.
Citera
2021-09-27, 21:17
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
Loake Sedbergh som jag nämnde ovan är en vanlig captoe-känga som ju är en modell med ursprung i det militära, komplett med commandosulor. Annars tycker jag att de här i Chromexcel från Carmina är grymma. Har en liknande modell i samma läder, de har pallat rent ohyggliga omständigheter och ser förstås ut därefter men de håller än.
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Myrqvist vs Löf & Tung? Står mellan dessa två då jag är ute efter en specifik modell så kommer det att få bli MTO. Löf & Tung hade en betydligt finare commandosula och har säkert något bättre kvalite överlag? Det som tog emot var väll den långa leveranstiden.

Myrqvist
3500kr
3-4 veckor leveranstid

Löf & Tung
4200kr
3-4 månader leveranstid

Om det är märkvärt större kvaliteskillnad så får jag gott ta och vänta på Löf & Tung, vad säger ni?
Kan tyvärr inte säga något om kvaliteten på Myrqvists dojor (har fortfarande inte provat ett par, men jag har köpt två bälten därifrån och de har jag inga klagomål på) men jag är väldigt nöjd med mina Löf & Tung. Kan du vänta 3-4 månader är Löf & Tung förmodligen en bättre deal sett till de priserna.

Vad är det för modell? Frågar av ren nyfikenhet då jag själv alltid har ögonen öppna efter schyssta kängor.
Citat:
Ursprungligen postat av La Belva
Edward Green Greenwich tassel loafer snyggaste skon som finns.
Tycker personligen att Belgravia är snyggare, med sina flätade band. Hade ett par för ett par år sedan men fick tyvärr sälja dem eftersom 184-lästen helt enkelt inte passar mig tillräckligt bra. Svider än idag (metaforiskt alltså, så mycket sabbade de inte mina fötter).
Senast redigerad av fuzzpedal 2021-09-27 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in