Citat:
Nu var det ju inte tjockleken vi pratade om utan jag sa att min duk är ganska grov. Det är alltså ingen duk med fint slätt tyg som ofta finnes i sängkläder eller tshirt utan denna är grovt vävd. Mjuk men grovt vävd. Sen om det kan orsaka små repor, det vet jag inte, men vet inte vad annars det kan vara då jag enbart använt duken, vaxet och vatten.Hur en borste kan vara för stor krävs inget snille för att lista ut, speciellt inte när vi pratar om att borsten eventuellt sabbar spegelglans på tåboxen. Om avståndet mellan snörningen och tåboxens sömnad är relativt kort kan en stor borste ställa till med problem om man vill undvik att borsta tåboxen. Men du kanske inte borstar det området?
Citat:
Det är just en bra grund jag inte har. Flera personer har sagt att äldre skor som blivit putsade ofta är lättare att få igång spegelglans på. Mina skor är bara några månader gamla.Det finns liksom ingen idé att hålla på så som du gjort nu, så lugna ner dig lite med putsandet så slipper du mardrömar. Har man en bra grund och arbetar med lite vax och små små duttar vatten är risken mycket mindre att man överapplicerar. Att sitta och putsa en och samma sko i över en timme är befängt om man inte ska ha skorna till något väldigt speciellt tillfälle där man vill imponera med en riktigt upputsad sko. Det är bara opraktiskt till vardags eftersom man nästan alltid får lite småmärken och grejer som syns direkt på en spegelblank tå (där kommer nylontrasan in, ofta kan man buffa bort småmärkena).
Jag putsade också lite skor idag inför veckan, detta tog mig alltså 20 minuter: http://i.imgur.com/Fu3wXhO.jpg. Då har jag precis strippat tåboxen och applicerat ett lager kräm innan (som syns till vänster) för att sedan lägga kanske 15 små små lager med vax (svart, för en burnish-effekt) med några droppar vatten mellan varven. Totalt alltså en timme för att strippa skorna, ett lager och sedan putsning ā 20 min per sko.
Jag putsade också lite skor idag inför veckan, detta tog mig alltså 20 minuter: http://i.imgur.com/Fu3wXhO.jpg. Då har jag precis strippat tåboxen och applicerat ett lager kräm innan (som syns till vänster) för att sedan lägga kanske 15 små små lager med vax (svart, för en burnish-effekt) med några droppar vatten mellan varven. Totalt alltså en timme för att strippa skorna, ett lager och sedan putsning ā 20 min per sko.
Alla lär vi oss på något sätt, som sagts tidigare är detta något som kommer med övning. Det är ju inte så att jag suttit alla dessa timmar för att jag gillar det utan jag har sett det som övning, som lika gärna kan ske nu när min fru är bortrest.
Att du fick till det där på 20 minuter låter bra. Värt att betänka är att kraftigt mejslade skor är jobbigare och mer tidskrävande att vaxa än rundade, sen har jag ju polerat hela tåboxen samt att du är bra mycket duktigare på detta än mig.