Citat:
Ursprungligen postat av
joonkar123
Tack för svar, jag är väldigt nöjd med denna sida som jag ej hade sett tidigare.
jag tycker egentligen att en brun oxford-modell med brogue är snyggare än de flesta derby-modellerna jag hittat. Jag har tolkat det som att båda av dessa modeller passar in till ungefär liknande casual stil (återigen typ chinos + skjorta). Skulle ni säga att det finns några generella situationer där den ena passar bättre än den andra och vice versa, om vi nu håller oss till att båda är medelbruna?
Att gå i skjortärmarna med ett par chinos är förenligt med ett par oxfordbrogues som de här
http://www.lester.se/kategorier/alla/berwick-1707-mortimer-4088-canela eller andra liknande, enligt min mening, d.v.s. jag gör det om det är för varmt för kavaj, vilket är sällan (opraktiskt att inte ha kavaj. Var gör man av telefon, plånbok et c. utan att bylsa upp byxfickorna?) Skillnaden är att derbyarna ovan är ännu mindre formella och också kan bäras med jeans. Fortfarande min praxis, andra må tycka annorlunda.
En sån där derby är inte särskilt elegant eller anslående - vilket man inte alltid eftersträvar heller. Den är prydlig, anständig och relativt mångsidig, vilket inte är fy skam.