2017-05-10, 22:03
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Hur ser ni på sommarskor?

Jag har problem nämligen. Jag gillar verkligen stilrena och klassiska svarta läderskor. I vissa fall i andra färger också. Men på sommaren blir det på tok för varmt. Kan vara knepigt att matcha med shorts också. Sneakers känns ofta för sportigt, speciellt nu när jag blivit äldre. Dessutom har de flesta en platt sula vilket är döden för mina fötter. Och helt ärligt, seglarskor är ganska fult kan jag tycka.

Vad finns det för alternativ?

http://images.menswearhouse.com/is/image/TMW/MW40_4063_02_JOHNSTON_MURPHY_BLACK_MAIN?$40Zoom$ (bara som exempel på typen av skor jag gillar, lägger inget i övrigt i exakta modellen på bilden - det är inte vad jag vill diskutera).

Vad är problemet med tan/conaque? Varför svart? Har du byxor i beige till det också?
Citera
2017-05-10, 22:22
Medlem
Jag är ute efter en mångsidig och inte så formell sko. En medelbrun derby är det jag tänker mest på.
Jag har lite svårt att veta vad som är ok till ex. chinos+skjorta och vad som kräver en kavaj och liknande så jag vågar inte riktigt köpa någonting annat utan en tydlig lista.

Jag har lite problem att hitta just derbys jag gillar i budgetklassen, säg 1800-2200. Är man rökt här om man inte ger sig ut på den begagnade marknaden?
Citera
2017-05-11, 06:14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Vad är problemet med tan/conaque? Varför svart? Har du byxor i beige till det också?

Jag tycker det är lättare att matcha med svart och att det alltid är snäppet vassare. Nej, jag äger inga byxor i beige färg. Men det är inte vad jag ville diskutera, trodde det var tydligt i mitt inlägg. Jag undrar istället vad ni använder för skor sommartid som både ser bra ut, är sköna och luftiga och inte gränsar för mycket till sport eller nuvarande casual modet med platt sula.
Citera
2017-05-12, 14:34
Medlem
Citat:
Hur ser ni på sommarskor?

Jag har problem nämligen. Jag gillar verkligen stilrena och klassiska svarta läderskor. I vissa fall i andra färger också. Men på sommaren blir det på tok för varmt. Kan vara knepigt att matcha med shorts också. Sneakers känns ofta för sportigt, speciellt nu när jag blivit äldre. Dessutom har de flesta en platt sula vilket är döden för mina fötter. Och helt ärligt, seglarskor är ganska fult kan jag tycka.

Vad finns det för alternativ?

http://images.menswearhouse.com/is/image/TMW/MW40_4063_02_JOHNSTON_MURPHY_BLACK_MAIN?$40Zoom$ (bara som exempel på typen av skor jag gillar, lägger inget i övrigt i exakta modellen på bilden - det är inte vad jag vill diskutera).

Stringloafers eller tasselloafers när man ska vara någorlunda proper. Espandriller till stranden.
Citera
2017-05-12, 18:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonkar123
Jag är ute efter en mångsidig och inte så formell sko. En medelbrun derby är det jag tänker mest på.
Jag har lite svårt att veta vad som är ok till ex. chinos+skjorta och vad som kräver en kavaj och liknande så jag vågar inte riktigt köpa någonting annat utan en tydlig lista.

Jag har lite problem att hitta just derbys jag gillar i budgetklassen, säg 1800-2200. Är man rökt här om man inte ger sig ut på den begagnade marknaden?
Här kan du kolla. Ett exempel, de har fler.
http://www.lester.se/kategorier/alla/berwick-1707-lance-4404-tobacco
Citera
2017-05-12, 20:50
Medlem
DrRockzos avatar
Jag äger i dagsläget endast en svart oxford sko med lädersula, alla andra är bruna i olika nyanser då det är lättare att matcha och kan bäras oftare utan kostym.
I höst tänkte jag skaffa ett par chelsea boots (kalvläder) men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på brun eller svart? Jag tänker med gummisula.

Fördel med svart som jag ser det är att jag kan bära dem med kostym vid slaskigt väder i stället för mina oxfords. Nackdelen är väl att det är svårare att matcha till vardags (ej kostym).

Vad hade ni satsat på?
Om jag väljer svart, funkar de till mörkblå jeans, manchesters i olika höstiga färger, grå flanell osv?
Citera
2017-05-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Här kan du kolla. Ett exempel, de har fler.
http://www.lester.se/kategorier/alla/berwick-1707-lance-4404-tobacco

Tack för svar, jag är väldigt nöjd med denna sida som jag ej hade sett tidigare.

jag tycker egentligen att en brun oxford-modell med brogue är snyggare än de flesta derby-modellerna jag hittat. Jag har tolkat det som att båda av dessa modeller passar in till ungefär liknande casual stil (återigen typ chinos + skjorta). Skulle ni säga att det finns några generella situationer där den ena passar bättre än den andra och vice versa, om vi nu håller oss till att båda är medelbruna?
Citera
2017-05-13, 00:21
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonkar123
Tack för svar, jag är väldigt nöjd med denna sida som jag ej hade sett tidigare.

jag tycker egentligen att en brun oxford-modell med brogue är snyggare än de flesta derby-modellerna jag hittat. Jag har tolkat det som att båda av dessa modeller passar in till ungefär liknande casual stil (återigen typ chinos + skjorta). Skulle ni säga att det finns några generella situationer där den ena passar bättre än den andra och vice versa, om vi nu håller oss till att båda är medelbruna?
Att gå i skjortärmarna med ett par chinos är förenligt med ett par oxfordbrogues som de här http://www.lester.se/kategorier/alla/berwick-1707-mortimer-4088-canela eller andra liknande, enligt min mening, d.v.s. jag gör det om det är för varmt för kavaj, vilket är sällan (opraktiskt att inte ha kavaj. Var gör man av telefon, plånbok et c. utan att bylsa upp byxfickorna?) Skillnaden är att derbyarna ovan är ännu mindre formella och också kan bäras med jeans. Fortfarande min praxis, andra må tycka annorlunda.

En sån där derby är inte särskilt elegant eller anslående - vilket man inte alltid eftersträvar heller. Den är prydlig, anständig och relativt mångsidig, vilket inte är fy skam.
Citera
2017-05-13, 00:56
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jag tycker det är lättare att matcha med svart och att det alltid är snäppet vassare. Nej, jag äger inga byxor i beige färg. Men det är inte vad jag ville diskutera, trodde det var tydligt i mitt inlägg. Jag undrar istället vad ni använder för skor sommartid som både ser bra ut, är sköna och luftiga och inte gränsar för mycket till sport eller nuvarande casual modet med platt sula.
Om du ska bära skorna med kortbyxor, kolla in ett par derbyskor i mocka, i blått, beige eller ljus- till mellanbrunt och gärna med gummisula. Oxfords som du länkade till som ditt stilideal har inget med kortbyxor att skaffa.

Ett stilexempel i all hast, ej nödvändigtvis idealiskt:

http://www.ctshirts.com/intl/blue-truscott-suede-derby-shoes/SHW0117BLU.html#prefn1=season&prefn2=status&curren tPageNum=1&prefv1=SS17&prefv2=new%7Ccontinuity%7Ct erminal&sz=22&start=3&cgid=shoes-derby-shoes
Citera
2017-05-17, 16:59
Medlem
En fråga..

Den lokala skomakaren har tagit in ett parti Loakes till butiken med nuvarande pris 1499:- (ursprungligen 1799). Jag blev nyfiken gällande priset varpå han svarade att det mycket riktigt är Loake men att de kommer från deras (om jag minns rätt) Japanska fabrik och därav har ett lägre pris.

Vad har ni som är mer insatta i ämnet att säga om dessa skor?
Citera
2017-05-18, 12:01
Medlem
DrRockzos avatar
Om man sliter ut en lädersula, är det möjligt för en skomakare att sätta dit en sk. york-sula då eller kan de bara ersätta med en ny lädersula alternativt full dainite-sula?
Tänkte om man har ett par lädersulade skor som man gillar men vill förlänga säsongen på dem med en york-sula så vore det trevligt då den sulan inte bygger så mycket, den är ju nästan lika elegant som lädersulan (tycker jag).
Citera
2017-05-18, 14:27
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Om man sliter ut en lädersula, är det möjligt för en skomakare att sätta dit en sk. york-sula då eller kan de bara ersätta med en ny lädersula alternativt full dainite-sula?
Tänkte om man har ett par lädersulade skor som man gillar men vill förlänga säsongen på dem med en york-sula så vore det trevligt då den sulan inte bygger så mycket, den är ju nästan lika elegant som lädersulan (tycker jag).

Japp!
Hammargruppen i Helsingborg har bytt ut läder till helsula á gummi flera gånger till mig. Tror dessvärre inte de har York i sortimentet men säkert en rad andra nättare gummi varianter, t.ex Dainite City.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in