2015-08-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Sådana problem har jag också, men jag hade starkt rekommenderat tåjärn [sic!] i gummi snarare än i stål. Dessutom hade jag gått lite till i dem först, eftersom tån liksom sulan slits mycket efter en användning men sedan avtar slitaget rätt snart.
Jag gick i mina C&J i 2 eller 3 fulla dagar innan jag satte på järnet, vilket både grafford och bäckmans rekommenderade.

Varför skulle gummi vara bättre? Järnet jag fick från bäckmans är väldigt nätt måste jag säga så det är inget som sticker ut och förstör känslan eller gångstil så att säga.
Citera
2015-08-31, 10:14
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Använder sig Antonio Meccariello av metoden som bränner in färgskiftningar?

Hur förhåller sig A.M till Bonafé kvalitetsmässigt? Är ganska sugen på att beställa ett par ljusbruna punched wholecut från A.M då priset helt klart är överkomligt och han verkar göra bra skor med support kring hålfoten, vilket jag gillar skarpt efter att ha köpt skor frön Bonafé.

Meccariello använder läderfärg (han bränner inte in färgskiftningar, jag vet inte var du fått den grejen ifrån. Antingen använder man läderfärg eller bara kräm/polish, vissa går över med järn när man målat patinering men det är inte det som får färgen sitta, det är vilken produkt man använder). Meccariellos skor är mkt prisvärda, delvis tackvare att han bara säljer direkt till kund och inte har återförsäljarpåslag. De är mer avancerade detaljmässigt än Bonafé.

Citat:
Färgen släppte direkt, från första lagret neutral polish, dock rök inte all svart färg direkt utan mer och mer gick bort för varje lager av polish. Det som förvånade mig var att det fortsatte att släppa trots att jag "låste in" det svarta under flera lager med polish.

För att jag när jag går trycker ifrån ganska kraftigt med mina tår vilket jag märkte med mina C&J då jag redan efter en dag ute på stan hade slitit tåpartiet rätt rejält med tanke på den korta tiden på asfalt. Tippen hade nästan börjat fransa lite om man kan säga så.

Färg släpper alltid. Du har inte låst in den svarta under flera lager polish, du har successivt luckrat upp ytan och fått den finishen att släppa helt.

Nu säger jag inte att du inte kan behöva tåjärn/tågummi, men att de nöts ner en del i tån snabbt och fransar sig där snabbt är fullt normalt, det bromsar ofta sedan.
Senast redigerad av AlisterG 2015-08-31 kl. 10:17.
Citera
2015-08-31, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Meccariello använder läderfärg (han bränner inte in färgskiftningar, jag vet inte var du fått den grejen ifrån. Antingen använder man läderfärg eller bara kräm/polish, vissa går över med järn när man målat patinering men det är inte det som får färgen sitta, det är vilken produkt man använder). Meccariellos skor är mkt prisvärda, delvis tackvare att han bara säljer direkt till kund och inte har återförsäljarpåslag. De är mer avancerade detaljmässigt än Bonafé.

Färg släpper alltid. Du har inte låst in den svarta under flera lager polish, du har successivt luckrat upp ytan och fått den finishen att släppa helt.

Nu säger jag inte att du inte kan behöva tåjärn/tågummi, men att de nöts ner en del i tån snabbt och fransar sig där snabbt är fullt normalt, det bromsar ofta sedan.
Ingen aning vad jag fått det ifrån, jag läser så många olika forum, guider och bloggar att jag i efterhand aldrig kommer ihåg vart informationen kommer ifrån kan mycket möjligt vara det där med järn som du nämnde och att jag då trodde att det brände färgen för att få den att sitta.

Har sneglat på Italigente Napoli Castagna då jag vill ha ett par ljusbruna skor men jag tänkte att prispåslaget på 1000-1500 kan vara värt det för handrandsytt och med stor sannolikhet även bättre kvalitét.

Jag får ha lite is i magen då helt enkelt vad gäller tåjärn.
Citera
2015-08-31, 10:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag gick i mina C&J i 2 eller 3 fulla dagar innan jag satte på järnet, vilket både grafford och bäckmans rekommenderade.

Varför skulle gummi vara bättre? Järnet jag fick från bäckmans är väldigt nätt måste jag säga så det är inget som sticker ut och förstör känslan eller gångstil så att säga.

Det är lite väl lite tid enligt mig, men så har jag ju inte heller några incitament att sälja tåjärn.

Min erfarenhet är att järnet gör tån stum och att ens egna tår ömmar efter en heldag med dem. Nu vet jag inte vad du jobbar i för miljö men för mig som har stentrappor på jobbet är de snorhala. Dessutom är det hur bra de än är monterade svårt att få dem att hålla sig på samma ställe hela tiden, vilket gör att det för eller senare uppstår vassa kanter som kan sabba golven inomhus.
Citera
2015-08-31, 10:46
Medlem
Citat:
Det är lite väl lite tid enligt mig, men så har jag ju inte heller några incitament att sälja tåjärn.

Min erfarenhet är att järnet gör tån stum och att ens egna tår ömmar efter en heldag med dem. Nu vet jag inte vad du jobbar i för miljö men för mig som har stentrappor på jobbet är de snorhala. Dessutom är det hur bra de än är monterade svårt att få dem att hålla sig på samma ställe hela tiden, vilket gör att det för eller senare uppstår vassa kanter som kan sabba golven inomhus.
Kan ju vara så, att det var kassan som pratade. Jag avvaktar med dessa par och ser hur det går.

Inte alls haft samma erfarenhet, inte ens känt av järnen överhuvudtaget, förutom att det kan klicka till lite mot vissa underlag.

Har också stentrappor på jobbet men tåjärnet är inte halare än lädersulan. Samma i tunnelbana med glättigt stengolv men glider inte runt något extra pga järnet.
Citera
2015-08-31, 10:51
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Problemet är att det inte riktigt finns en "gör så här och det blir bra"-manual, det beror mycket på hur lädret är, hur de är putsade sen innan, vilka produkter man använder osv. Jag gör lite olika mest hela tiden när jag lägger spit shine, man märker hur man behöver göra på respektive sko, även om grunden så klart är densamma på ett ungefär. Shoe snob har ett par guider, bla denna film, som kanske är lite mer genomgripane iaf: https://www.youtube.com/watch?v=yPhqQEdhtxI
jag menade tvärtom - många guider visar övergripande och säger, "gör så här så blir det bra".
jag var mer inne på: "här är 5 tekniker för ett perfekt resultat".
alltså där man verkligen gick igenom allt möjligt, olika material etc etc.

jag får till bra på mina, men det tar för lång tid, så något fel gör jag, naturligtvis är det en träningssak också.

men jag ska ta och kika på länken och på shoe snob.
Citera
2015-08-31, 10:54
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ingen aning vad jag fått det ifrån, jag läser så många olika forum, guider och bloggar att jag i efterhand aldrig kommer ihåg vart informationen kommer ifrån kan mycket möjligt vara det där med järn som du nämnde och att jag då trodde att det brände färgen för att få den att sitta.

Har sneglat på Italigente Napoli Castagna då jag vill ha ett par ljusbruna skor men jag tänkte att prispåslaget på 1000-1500 kan vara värt det för handrandsytt och med stor sannolikhet även bättre kvalitét.

Jag får ha lite is i magen då helt enkelt vad gäller tåjärn.

Citat:

Jag har ingen erfarenhet av att tårna blir stumma och ömmar efter en hel dag med tåjärn, då har jag ändå järn på två par varav ett har jag faktiskt slitit ut.

Håller absolut med om att det blir snorhalt på stentrappor och vassa kanter, rev en hel del i parkettgolvet på jobbet

Håller med dig Pörr om att det är för tidigt. Jag bor inte i Sthlm, men när brorsan svängde förbi Skomakeri framåt för tåjärn på ett par ett år gamla skor, bad de honom att återkomma om en månad eller två när han har slitit mer.

Man behöver inte tåjärn i stål såvida man inte är turistguide i gamla stan och sparkar i gatstenar alternativt har ett par skor som används nästan enbart ute och/eller på lokal. Gummi är att föredra!
Citera
2015-08-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag menade tvärtom - många guider visar övergripande och säger, "gör så här så blir det bra".
jag var mer inne på: "här är 5 tekniker för ett perfekt resultat".
alltså där man verkligen gick igenom allt möjligt, olika material etc etc.

jag får till bra på mina, men det tar för lång tid, så något fel gör jag, naturligtvis är det en träningssak också.

men jag ska ta och kika på länken och på shoe snob.
Ska du ha en riktig spit shine kan du nog få sitta där i minst en timme, det är i alla fall det svar jag fått från både skomakare och guider online. Vad jag uppfattat finns inga genvägar för detta.

Edit: igår lade jag på 4 lager av polish, tror det var 4, och jag fick visserligen en fin yta men inte alls en spit shine. Med väntetid mellan lager för att polishen ska torka tar det ju minst sagt lite tid.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-08-31 kl. 11:01.
Citera
2015-08-31, 11:00
Medlem
Point Blanks avatar
Det finns inga genvägar till den perfekta spit shinen.
Citera
2015-08-31, 11:15
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ska du ha en riktig spit shine kan du nog få sitta där i minst en timme, det är i alla fall det svar jag fått från både skomakare och guider online. Vad jag uppfattat finns inga genvägar för detta.

Edit: igår lade jag på 4 lager av polish, tror det var 4, och jag fick visserligen en fin yta men inte alls en spit shine. Med väntetid mellan lager för att polishen ska torka tar det ju minst sagt lite tid.

väntetid? 4 lager?

Jag skiter i väntetid och har nog 30 lager..
Citera
2015-08-31, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
väntetid? 4 lager?

Jag skiter i väntetid och har nog 30 lager..
Må hända att jag uppfattat allt helt fel men jag väntar 5-10 min mellan lager för att polishen ska torka, polerar sedan lite lätt med duk och sen nytt lager.

Jag testade att strunta i att låta polishen torka lite men då var det bara som att jag geggade runt polishen och ytan blev bara dassig och motsatsen till skinande.

Precis det jag menade med tidskrävande, 4 lager är ingenting om man vill ha en spit shine men det var allt jag hann med just då.
Citera
2015-08-31, 11:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank
Det finns inga genvägar till den perfekta spit shinen.

Inga genvägar!

Nu var det länge sedan jag ägnade mig åt sådana ytligheter som spit shine, men jag kan tänka mig att om jag hade ägnat tid åt detta hade jag insett att det handlar om erfarenhet till stora delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in