2014-12-23, 16:36
  #6985
Medlem
Pörrs avatar
Men hur går folk egentligen? Bara för att det är slask ute innebär det ju inte att man måste gå i slasket. I de civiliserade delarna av landet ser man enligt min erfarenhet slask på trottoarerna, och det är ju trots allt där man oftast går.
Citera
2014-12-23, 16:52
  #6986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men hur går folk egentligen? Bara för att det är slask ute innebär det ju inte att man måste gå i slasket. I de civiliserade delarna av landet ser man enligt min erfarenhet slask på trottoarerna, och det är ju trots allt där man oftast går.

I Stockholms innerstad brukar framförallt ingångar till övergångsställen ibland täckas av en vidrig brun sörja som inte går att undvika helt. Enstaka gator är svåra att korsa på grund av lutning med mera medan andra gator kan vara helt oproblematiska året runt. Problemet är inte så stort att dåligt väder i sig är ett tillräckligt argument för extrema kängor om man inte gillar att ha dem på sig.
Citera
2014-12-26, 14:04
  #6987
Medlem
Går och funderar på att köpa ett par oxfords från Meermin men är lite tveksam kring storlek. Har ett par oxfords från Loake sen innan, är de något sånär snarlika i storlekarna?

Sen kan jag väl även passa på att fråga huruvida lackskor är gångbara. Enbart till smoking/frack eller kan man ha det med exempelvis mörk kostym?
Citera
2014-12-26, 14:33
  #6988
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Det ideala när det är snö och cirka nollgradigt med massa slask borde vara att ha kängor av den här typen: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=4087 Med hög gummisula slipper man få skit från gatan på själva skon, och commandosulan borde ge bra grepp.


Riktigt stiliga med rejäl sula och lyft! Tack för tipset!
Citera
2014-12-26, 15:42
  #6989
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Går och funderar på att köpa ett par oxfords från Meermin men är lite tveksam kring storlek. Har ett par oxfords från Loake sen innan, är de något sånär snarlika i storlekarna?

Sen kan jag väl även passa på att fråga huruvida lackskor är gångbara. Enbart till smoking/frack eller kan man ha det med exempelvis mörk kostym?


Det är nog enklare att du jämför lästerna, om du har Loake med en bred läst och funderar på Meermin med en mindre läst är det svårt att säga något bara om märkena..

Lackskor är inte gångbara till kostym. Därför skulle jag inte lägga alltför mycket pengar på ett par, eftersom de används så pass sällan.
Citera
2014-12-26, 19:40
  #6990
Medlem
Vet inte riktigt vad jag tycker om chelsea boots men tänkte införskaffa ett par. Känns lite dumt att gå på rm williams direkt. Finns det andra billigare märken för att prova om man trivs med dem?

Har tänkt mig bruna i skinn. Tänker på Loakes eller ännu billigare..
Citera
2014-12-26, 20:21
  #6991
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yip_man
Vet inte riktigt vad jag tycker om chelsea boots men tänkte införskaffa ett par. Känns lite dumt att gå på rm williams direkt. Finns det andra billigare märken för att prova om man trivs med dem?

Har tänkt mig bruna i skinn. Tänker på Loakes eller ännu billigare..

Yanko från Skolyx, 3500 kr.
Herring och Shipton & Heneage har flera modeller i olika prisklasser, från 1500 och uppåt.
Carmina, 4000 kr.
Citera
2014-12-27, 16:32
  #6992
Medlem
Tramp-Popes avatar
Vad är er syn på inpregneringsspray av den här sorten? Är de helt fördärvande eller kan de användas på t.ex. ett para chelsea boots i nubuck?

http://i.imgur.com/RHkRKej.jpg
Citera
2014-12-27, 17:09
  #6993
Medlem
Rambouis avatar
Behöver lite skötselråd. Har ett par boots som jag vill räddda.

I våras applicerade vax olja när jag skulle ställa undan dem och inte använda dem på några månader. Sedan dess har jag använt Ecco skokräm på tub (jag vet, skall bättra mig). Nu är skorna täckta av ett lager av vax-olja-skokräm som allsköns skit fastnar i. Hur blir jag av med detta lager? Tvål och varmt vatten?
Citera
2014-12-27, 17:35
  #6994
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Behöver lite skötselråd. Har ett par boots som jag vill räddda.

I våras applicerade vax olja när jag skulle ställa undan dem och inte använda dem på några månader. Sedan dess har jag använt Ecco skokräm på tub (jag vet, skall bättra mig). Nu är skorna täckta av ett lager av vax-olja-skokräm som allsköns skit fastnar i. Hur blir jag av med detta lager? Tvål och varmt vatten?

Marcus hade en genomgång av skovård på SSTS, där pratar han bland annat om att tvätta bort gammalt vax. Se gärna hela klippet för lite tips om vad du kan göra.

https://shoegazing.solidtango.com/video/shoegazing-super-trunk-show-20-sep-13-54
Citera
2014-12-28, 01:35
  #6995
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Nej, jag gillar dem för att de håller hög kvalitet och är snygga. Varaktiga grejer, tillverkade med varaktigt hantverk. Äger ungefär 10 par liknande skor. Nike är limmat skit.
Vi fortsätter här.

Har du några bilder?
Citera
2014-12-28, 01:37
  #6996
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Behöver lite skötselråd. Har ett par boots som jag vill räddda.

I våras applicerade vax olja när jag skulle ställa undan dem och inte använda dem på några månader. Sedan dess har jag använt Ecco skokräm på tub (jag vet, skall bättra mig). Nu är skorna täckta av ett lager av vax-olja-skokräm som allsköns skit fastnar i. Hur blir jag av med detta lager? Tvål och varmt vatten?
Tror inte jag kan överträffa tipsen på Shoegazing, men jag skulle börja med ett läderschampoo. Om inte det fungerar hade jag gått på lite hårdare saker, som bensin. Det kanske är overkill, men nu gissar jag lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in