2014-12-18, 22:57
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Inte ett rakt svar finns med andra ord

Nä, men min erfarenhet är att skorna töjer sig runt 0,5 - 1 cm, så har du mindre än så kan de bli lite stora över insteget. Skorna kan ju passa dina fötter i övrigt och töjer de sig lite mer än önskat går det att sätta dit en plösdistans.
Citera
2014-12-22, 15:40
Medlem
Vad gar man i for skor pa vintern i Sverige?

Har satt halvsula, gummi, pa mina skinnskor, racker det mot allt grus och skit som finns i Sthlm sahar ars?
Citera
2014-12-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharperatio

Har satt halvsula, gummi, pa mina skinnskor, racker det mot allt grus och skit som finns i Sthlm sahar ars?
Hej
Det är säkerligen bra att sula om skor så de passar årstiden bättre. Dock så är det fler saker som spelar in på skons motståndskraft mot en Stockholms vinter. Bland annat typ av skinn, skons uppbyggnad som reglerar avstånd skinn/mark/slask.
Jag tycker Mäster Davidsson gjorde ett bra framförande på Superduper trunkshowen i höstas. Detta finns sparat och går att se på Shoegazing, sök på trunkshow.
Lycka till
Citera
2014-12-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyche
Hej
Det är säkerligen bra att sula om skor så de passar årstiden bättre. Dock så är det fler saker som spelar in på skons motståndskraft mot en Stockholms vinter. Bland annat typ av skinn, skons uppbyggnad som reglerar avstånd skinn/mark/slask.
Jag tycker Mäster Davidsson gjorde ett bra framförande på Superduper trunkshowen i höstas. Detta finns sparat och går att se på Shoegazing, sök på trunkshow.
Lycka till

Ok Tack!

Men vad tror du om sjalva gummisulan? ar den tillrackligt motstandskraftig mot grus och skit? sa man inte sabbar orginalsulan....
Citera
2014-12-22, 18:50
Medlem
Sir.Oxfords avatar
Citat:
Ok Tack!

Men vad tror du om sjalva gummisulan? ar den tillrackligt motstandskraftig mot grus och skit? sa man inte sabbar orginalsulan....
Svårt att säga utan att veta hur gummisulan ser ut. Men troligtvis så räcker din gummisula mot det grus och skit som du stöter på i Stockholm.
Citera
2014-12-23, 11:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Grus är ingen fara, du kan lugnt göra som jag: gå i lädersula året om. Det som är farligt för skon i dess helhet är salt, så det ska du akta dig för.

Att sätta en halvsula för att inte förstöra originalsulan förstår jag inte; vad är det för vits att vara rädd om originalsulan om du ändå aldrig kan se den?
Citera
2014-12-23, 12:00
Medlem
Sapphiruss avatar
Trevligt med någon som går i lädersulor, även om jag inte hade väntat mig något annat av herr Pörr.

Sulor kan ju även, som frågeställaren säkert känner till, bytas ut några gånger om de blir slitna. Om läder eller sparsula inte räcker till för den användningen herrn har utan den slits ned så är det ju bara att sätta på en lite grövre sula nästa gång. Kanske någon form av Wensum- eller Dainitesula. Så länge han håller lite koll på skorna och tar hand om ovanlädret och inte väntar tills sulan är helt nedsliten (eller att det går hål på den) så borde det ju vara lugnt.
Citera
2014-12-23, 14:12
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Grus är ingen fara, du kan lugnt göra som jag: gå i lädersula året om. Det som är farligt för skon i dess helhet är salt, så det ska du akta dig för.

Att sätta en halvsula för att inte förstöra originalsulan förstår jag inte; vad är det för vits att vara rädd om originalsulan om du ändå aldrig kan se den?
Just det här har jag också problem med. Nyligen köpte en god vän ett par skor av bättre kvalisort och frågade mig vart han skulle vända sig för att lägga på en slitsula. Att vara så rädd om lädersulan att man aldrig får uppleva den är poänglöst. Då kan man köpa gummisulade skor. Om man nu inte är sugen på att sula om dem hela tiden kan man åtminstone använda sulan tills dess att den börjar ta slut och man kan lägga på en slitsula utan att slipa ner sulan för mycket.
Citera
2014-12-23, 14:28
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Just det här har jag också problem med. Nyligen köpte en god vän ett par skor av bättre kvalisort och frågade mig vart han skulle vända sig för att lägga på en slitsula. Att vara så rädd om lädersulan att man aldrig får uppleva den är poänglöst. Då kan man köpa gummisulade skor. Om man nu inte är sugen på att sula om dem hela tiden kan man åtminstone använda sulan tills dess att den börjar ta slut och man kan lägga på en slitsula utan att slipa ner sulan för mycket.

Det är nog litet av ett pedagogiskt problem. Säger man sparsula eller slitsula tänker nog de flesta på något man lägger ovanpå sulan för att minska slitaget - inte att skomakaren faktiskt slipar ned lädersulan innan sparsulan läggs på..
Citera
2014-12-23, 15:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka

Jag har ett eller ett par par som jag bytt sula på, men då har jag använt dessa i de flesta väder i flera år. Uppfattningen att sulan är något som omedelbart måste bytas ut är onekligen av segartad karaktär.
Citera
2014-12-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ok Tack!

Hej
Det är inte enbart sulan som är utsatt i vinterväder. En slitsula skyddar mot slitage oavsett årstid. Vinter är en årstid av fukt och slask. Då tycker jag en ska använda skor som är av grövre läder och sula (läs dainite etc), alternativt använda galoscher till lädersulande skor. Denna utgångspunkt medför att du får nöjet att utöka din skogarderob vilket i sig är själva meningen med livet.
Hej
Citera
2014-12-23, 16:22
Medlem
Det ideala när det är snö och cirka nollgradigt med massa slask borde vara att ha kängor av den här typen: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=4087 Med hög gummisula slipper man få skit från gatan på själva skon, och commandosulan borde ge bra grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in