2014-09-30, 11:39
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag vill minnas att du var rätt kategorisk vad gäller rak tåsöm och medaljong, men jag kan ju minnas fel. Vet inte om det finns någon vedertagen metod att ta bort kräm ur hålen, men jag brukar sitta med en knappnål när det torkat och pilla ut dem en efter en.

Angående kokboken är det mycket enkelt: vi har en likadan hemma.

Ja du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Jag har inga problem med kräm i hålen, det låter jag vara bara, men det är liksom inte samma känsla och blir sällan riktigt lika bra med medaljong.
Citera
2014-09-30, 11:43
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att du var rätt kategorisk vad gäller rak tåsöm och medaljong, men jag kan ju minnas fel. Vet inte om det finns någon vedertagen metod att ta bort kräm ur hålen, men jag brukar sitta med en knappnål när det torkat och pilla ut dem en efter en.

Du kan antingen använda en bomullstops för att pilla ur skokrämen ur hålen. Själv brukar jag använda baksidan på en tändsticka.

Och det brukar jag göra innan krämen hinner torka.
Citera
2014-09-30, 11:54
Medlem
Bomullstopsen såg jag att en professionell patinerare använde på en skomakerifabrik i ett youtube-klipp.
Citera
2014-09-30, 12:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Jag trodde det var en referens till Pörrs egen ökända pretto-bild i vilken det bara "råkade" finnas en trave perfekt arrangerade Wittgenstein-böcker vända mot kameran.
Citera
2014-09-30, 14:55
Medlem
Hur gör man rent en gammal putsvante samt borste ifrån gammal intorkad skokräm? Kemiskt bensin eller är det slänga och köpa ny? De har använts på andra skor och lite osäker på vilka skokrämer som har använts.
Citera
2014-09-30, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Hur gör man rent en gammal putsvante samt borste ifrån gammal intorkad skokräm? Kemiskt bensin eller är det slänga och köpa ny? De har använts på andra skor och lite osäker på vilka skokrämer som har använts.

Borsten kan du enkelt göra ren med vanlig handtvål och vatten. Jag har endast rengjort min påstrykningsborste och det var inga problem.
Citera
2014-09-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Borsten kan du enkelt göra ren med vanlig handtvål och vatten. Jag har endast rengjort min påstrykningsborste och det var inga problem.
Perfekt!

Hämtade ut mina "riktiga" skoblock ifrån Skolyx, 1 dags leverans var en trevlig överaskning. De var ganska breda så hoppas de bara inte töjer ut mina skor eller går det ens? Förlåt för mycket frågor men är ny i ämnet och vill sköta skorna på bästa möjliga sätt.
Citera
2014-09-30, 16:56
Medlem
Citat:
Perfekt!

Hämtade ut mina "riktiga" skoblock ifrån Skolyx, 1 dags leverans var en trevlig överaskning. De var ganska breda så hoppas de bara inte töjer ut mina skor eller går det ens? Förlåt för mycket frågor men är ny i ämnet och vill sköta skorna på bästa möjliga sätt.

Är skoblocken för stora och breda så kommer de spänna ut ovanlädret på ett ogynnsamt sätt. De ska heller inte vara för små så de inte spänner ut gångvecken ordentligt när skoblocken sitter i.

Upplever du att skoblocken är för stora och breda är det bättre att du returnerar dem och väljer en mindre storlek.
Citera
2014-09-30, 17:43
Medlem
Citat:
Perfekt!

Eller så justerar du bredden på dem.
Citera
2014-09-30, 17:56
Medlem
Om skoblocken från skolyx är för stora finns det skoblock av precis samma typ fast lite mindre att köpa från sidan herrstil. http://www.herrstil.se/product.html/produkt-nummer-tva?category_id=11

Priserna är ungefär desamma också så det är bara att välja det som passar bäst.
Citera
2014-09-30, 22:36
Medlem
Om någon är sugen på billiga bruna loake wharfdale i strl 9 1/2 eller 10 så finns det för 140 pund med frakt just nu från http://www.cottons-oundle.com/loake/loake-wharfdale-2664-209-3229.php, fick hem.mina på 6 dagar.
Citera
2014-10-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lloret
Om någon är sugen på billiga bruna loake wharfdale i strl 9 1/2 eller 10 så finns det för 140 pund med frakt just nu från http://www.cottons-oundle.com/loake/loake-wharfdale-2664-209-3229.php, fick hem.mina på 6 dagar.

Hur blev det med storleken? Såg den här posten tidigare nämligen.

Men inte omöjligt att det blir ett impulsköp så här mitt i natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in