2014-04-24, 21:04
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Hej alla Proffs!

Sitter med ett par nya Chester från Loake, mina första "kvalitetskor". Saken är att skorna redan har börjat få lite antydan till gångveck, främst den ena skon, där det "bubblar" sig något.
Hur mycket gångveck kan man förvänta sig att det blir och hur mycket tål skon? Jag tycker skorna sitter mycket bra, men jag antar att det handlar om att de är för stora ändå? Räcker det med att köpa en sula för att förhindra vecken och noggrannhet med skoblock eller är det bättre att byta till en mindre sko (men kanske med bredare läst?).

Tack!

Gångveck är helt naturligt.

Vill du vara på den säkra sidan kan du posta en bild, så får sakkunskapen uttala sig.
Citera
2014-04-24, 21:09
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovsmor
Tjäna!

Nu blir det dags att köpa sig ett par Loake 1880 Aldwych http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-calf-oxford-dark-brown.html. Det jag är lite fundersam över är storleken, vilken storlek ska man ha?

Jag hade mejlkontakt med den här sidans kundservice http://www.bradshawandlloyd.com/. Jag skickade in en avritning på min fot där de uppskattade att jag har stl UK10=EU44 (i mina vanliga skor har jag EU45). Ska jag lyda deras råd och beställa stl UK10?

Kan tillägga att jag har testat en polares Meerminskor i storleken UK10 med Hirolästen och de var varken för trånga eller för stora

En vill ju att det ska bli bra vid första köpet av kvalitetsskor

Har svårt att se att stl. 10 skulle bli för liten i varje fall.
Citera
2014-04-24, 22:45
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aodimp
Innan jag ger upp helt så tänker jag ge dem två omgångar till. Håller ni med om att katastrofen har minskat lite?

http://imgur.com/67g2Ryu

I all välmening och utan att lägga några värderingar på märket så ser skorna förjävliga ut på ren svenska Följ Hoodogs tips eller ha dem när du ska supa så jorden välter.

Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Hej alla Proffs!

Sitter med ett par nya Chester från Loake, mina första "kvalitetskor". Saken är att skorna redan har börjat få lite antydan till gångveck, främst den ena skon, där det "bubblar" sig något.
Hur mycket gångveck kan man förvänta sig att det blir och hur mycket tål skon? Jag tycker skorna sitter mycket bra, men jag antar att det handlar om att de är för stora ändå? Räcker det med att köpa en sula för att förhindra vecken och noggrannhet med skoblock eller är det bättre att byta till en mindre sko (men kanske med bredare läst?).

Tack!

Som Pörr sa, det är naturligt. Det heter ju "gångveck" för att skorna veckar sig när du går och kan endast undvikas genom att inte gå i dem. Hur stora gångvecken blir beror på typ av läder, modell på skon och hur just din gångstil veckar skon. Kan ha viss påverkan om du köpt fel storlek men det är inget tecken på att du har fel storlek.

Har sagt det förr. Personligen tycker jag om gångveck, det är en del i det naturliga "slitaget" som kommer att ge dina skor en fin och unik patina efter några års användning och korrekt skötsel. Välanvända och välvårdade skinnskor (av god kvalitet) är det finaste man kan ha på fötterna
Citera
2014-04-25, 08:27
Medlem
Tänkte beställa dessa skor ikväll men tänkte för höra med er om ni vet hur deras storlekar är?

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=2033
Citera
2014-04-25, 08:49
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Är det någon som har några förslag på vilken skomakare i Göteborg som kan tänkas göra bäst installationer av infällda gummitåjärn? Sist testade jag Larssons skomakeri men blev inte helt nöjd eftersom gummit inte blev infällt trots att jag bad om detta.

Den efterfrågade skomakaren får gärna även vara bra på halvomsulningar så att jag kan sköta båda ärenden på på ett och samma ställe.
Jag bumpar min fråga. Är det ingen annan skofetischist som bor i den här avkroken av landet?
Citera
2014-04-25, 09:03
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Jag bumpar min fråga. Är det ingen annan skofetischist som bor i den här avkroken av landet?

Jag låter bassam på larssons göra alla ingrepp. Finns andra skomakare i focus-huset och bakom hagabion.
Citera
2014-04-25, 09:15
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Jag låter bassam på larssons göra alla ingrepp. Finns andra skomakare i focus-huset och bakom hagabion.

Jag bor inte i gbg, men vet att den här Bassam har det talats mycket gott om på Shoegazings forum.
Citera
2014-04-25, 10:29
Medlem
Spodes avatar
Jag bor också i Göteborg, och använder mig av Larssons. Dock har jag aldrig satt på tåjärn, varken där eller hos någon annan. Det kanske är något jag borde göra dock. Hör gärna av dig om du hittar något bra ställe!
Citera
2014-04-25, 11:02
Medlem
Pörrs avatar
Det är märkligt att Göteborg verkar vara något av en vit fläck på den klassiska kartan. Nu är Larssons på vissa ställen uppenbarligen välansedd, men jag har också läst - även om det var längesedan - folk som inte har varit nöjda med dem. Själv var jag där senast som femtonåring och köpte skosnören när jag gick på gymnasiet, så det räknas nog inte.

Vi i Lundatrakten har Bengt-Olle och i Stockholm/Uppsala finns det uppenbarligen gott om duktiga skomakare. Samma tendens verkar finns bland kläder, för medan Malmö har Olséns och Stockholm en massa har Göteborg på sin höjd Herr Karl (där det luktar mögel) eller Twins, som i vart fall tidigare hade lite över det vanliga utbudet. Annars är det Holmens, NK och Ströms, men samtliga dessa har bara det vanliga trista utbudet av Armani, Boss etc. Nu har väl NK iofs. fått in lite mer, och det är ju om inte annat på tiden.
Citera
2014-04-25, 12:23
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag bor inte i gbg, men vet att den här Bassam har det talats mycket gott om på Shoegazings forum.

Yes. Jag är väl en av dem som pratar bäst om honom. Otroligt skön och servicenivån är total. Gick förbi när sulan hade lossnat på ett par skor, han fixade det gratis medan jag väntade.
Citera
2014-04-25, 12:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Fint att du tipsar om inlägget, men länken går ju till gamla bloggsidan. Bakläxa!

Här är till rätt: http://www.shoegazing.se/2013/06/25/tipset-infallda-tajarn-i-gummi/

Den dagen jag haft tid att fixa till allabilder på nya sidan ska jag döda den gamla bloggen, men lär tyvärr dröja

De gånger jag haft skomakare att sätta dit tåjärn i gummi så har det inte gjorts i samband med omsulning, och då ska man som nämns ovan inte lägga en ny söm över den befintliga. Därför utanpåliggande. Och i de fall tåjärnen är ditsatta av tillverkaren har de i alla fall gjorts av märken som syr avlappssömmen för hand (Vass, Antonio Meccariello) och då är det bökigt att få sömmen bra i gummi, plus då att man kör ritsnedläggning och att det då inte passar sig.

Men ser gärna bilder på ditt par!

Imgur krånglade rätt mycket vid denna tid, och sedan glömde jag av det men här kommer en bild av de numera rätt slitna tåjärnen i gummi.

http://imgur.com/a/qXLC5
Citera
2014-04-25, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
I all välmening och utan att lägga några värderingar på märket så ser skorna förjävliga ut på ren svenska Följ Hoodogs tips eller ha dem när du ska supa så jorden välter.

Så blir det. När man är på kanelen så hoppas vi att det är tigermunkarna som tar smällen.

Tack alla för er hjälp o råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in