2013-10-12, 16:40
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papperskatt
Text

Jag gillar verkligen hur koncis din samling är! Som i serierna där karaktären har en garderob fylld till bredden med exakt samma klädeskomination han har på sig. T,ex Kalle Anka med sin sjömanskostym.

*Kanske är en hallam? Fel läst, men med beskrivningen "Påminner mycket om Connaught, men med lite annorlunda sömmar och en något kantigare tå." låter klockren.
Citera
2013-10-12, 16:56
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Grymma skor och bilder! Förstår att du är nöjd, att gå på magkänslan blir sällan fel

Tack! Jag tar det än mer som en komplimang när det kommer från dig, eftersom du ju inte gillar grain-versionen.
Citera
2013-10-12, 18:57
Medlem
Papperskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Jag gillar verkligen hur koncis din samling är! Som i serierna där karaktären har en garderob fylld till bredden med exakt samma klädeskomination han har på sig. T,ex Kalle Anka med sin sjömanskostym.

*Kanske är en hallam? Fel läst, men med beskrivningen "Påminner mycket om Connaught, men med lite annorlunda sömmar och en något kantigare tå." låter klockren.
Haha, ja. Det har inte i första hand varit ett medvetet val utan samlingen har formats efter utbudet på eBay och vad jag har haft råd med. Av någon anledning så verkar det till exempel vara förhållandevis vanligt med chestnut-färgade oxfords i storlek 7 vilket resulterar i att jag har tre par sådana. Jag funderar på att färga om mina Aldwych till en mörkbrun färg för att få lite mer variation men jag vet inte ifall jag vågar ge mig på det experimentet riktigt än.

Intressant det där med Hallam, jag har aldrig tänkt på det men nu när du säger det så känns det mycket troligt att den är baserad på Hallam men med en annan läst.
Senast redigerad av Papperskatt 2013-10-12 kl. 18:59.
Citera
2013-10-12, 19:59
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Haha, ja. Det har inte i första hand varit ett medvetet val utan samlingen har formats efter utbudet på eBay och vad jag har haft råd med.
Intressant strategi
Citera
2013-10-12, 22:51
Medlem
Kopparstadens avatar
Trots att värmen inte släpper taget och att iaf jag i huvudsak använder mina lädersulade skor fortfarande så är vintern inte långt borta. Jag började göra mina vinterskor redo för någon vecka sedan och tänkte att det skulle vara roligt att höra vilken uppsättning ni kör under vintern.

Min uppställning inför årets vinter ser ut dom följer:

1. Loake Pimlico, mörkbrun mocka med dubbel dainitesula. En av mina första kvalitetsskor som gör sin fjärde vinter. Användes året runt innan samlingen blev större.

2. C&J Northcote, mörkbruna med dubbel dainitesula. Också en trotjänare som gör sin tredje vinter.

3. Carmina tan grain longwings med dubbel dainitesula. Köpta förra vintern och hann inte med så jättemånga dagar innan det blev vår.

4. Carmina "jumper boot" cognac cordovan med dubbel dainitesula. MTO som landade in sen vår i år och gör sin första hela säsong nu i vinter.

5. G&G Arran i mörkbrun grain med dubbel dainitesula. Kom i mitten av september.

6. EG Galway dark oak med dubbel dainitesula. MTO som jag ännu inte fått men ska vara på g enligt återförsäljaren.

Får ta en gruppbild när laget är komplett
Citera
2013-10-12, 23:03
Medlem
doughies avatar
Citat:
Trots att värmen inte släpper taget och att iaf jag i huvudsak använder mina lädersulade skor fortfarande så är vintern inte långt borta. Jag började göra mina vinterskor redo för någon vecka sedan och tänkte att det skulle vara roligt att höra vilken uppsättning ni kör under vintern.

1. Loake Pimlico, mörkbrun mocka med dubbel dainitesula. En av mina första kvalitetsskor som gör sin fjärde vinter. Användes året runt innan samlingen blev större.

2. C&J Northcote, mörkbruna med dubbel dainitesula. Också en trotjänare som gör sin tredje vinter.

3. Carmina tan grain longwings med dubbel dainitesula. Köpta förra vintern och hann inte med så jättemånga dagar innan det blev vår.

4. Carmina "jumper boot" cognac cordovan med dubbel dainitesula. MTO som landade in sen vår i år och gör sin första hela säsong nu i vinter.

5. G&G Arran i mörkbrun grain med dubbel dainitesula. Kom i mitten av september.

6. EG Galway dark oak med dubbel dainitesula. MTO som jag ännu inte fått men ska vara på g enligt återförsäljaren.

En riktigt bra uppställning! Själv har jag bara ett par mörkbruna chelseas från Italigente och mina Bonafé-chukkas. Måste komplettera med någonting för de riktigt kalla dagarna. Blir antagligen några höga boots från Carmina.
Citera
2013-10-13, 15:58
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Jag kände mig lite hipster idag och Instagrammade därför en skocirkel med min lilla samling...

http://instagram.com/p/fXg0CdtcOS/

Från toppen och medurs: Herring Reading, Loake 201 (exakt samma sko som Reading), Loake Aldwych Chestnut, C&J för Hackett Chestnut*, C&J Connaught Chestnut, C&J Connaught Black.

Vem var det som sa att variation förnöjer? Förutom Reading så är alla skorna fyndade på eBay och var i det närmsta oanvända när jag köpte dem. Reading köpte jag som sagt ny, men fick 20% rabatt på då de hade en minimal kosmetisk defekt. Det totala snittpriset, inklusive skoblock, var 1423,5 vilket jag tycker är fullt överkomligt.

Mina "vardagsslitkängor", Bexley Enfield, fick inte vara med i bilden.

*Mitt första par och antagligen det som jag tycker bäst om. Påminner mycket om Connaught, men med lite annorlunda sömmar och en något kantigare tå. Läst 324.

Fina skor, men jag tror att du gör bort dig med det sättet du köper skor på. Att köpa tre par chestnut plain oxfords och två par Reading "för att det var vad som dök upp på Ebay och vad jag hade råd med" är något jag kan garantera dig att du kommer ångra med tiden, och du kommer med största sannolikhet ändå bara ha kvar det första paret som du gillade mest och ett par av readingsen. Spara mycket hellre några månader extra och bygg en mångsidig garderob med spilla typer av skor som du verkligen vill ha. Det är då du kommer få en relation till skorna, ha kvar de i många år, och ha en bättre utgångspunkt för användning. När jag precis börjat intressera mig för kvalitetsskor tyckte jag att mörkbruna plain cap toes var den ultimata skon och kände nästan som att jag kunde ha hur många såna som helst. Det ändras, jag lovar. Tänk långsiktigt, det är alltid bäst och mest ekonomiskt i längden.
Citera
2013-10-13, 16:20
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Grymt vinterlag! Jädrigt hög nivå på grejerna.

Min samlings vintervänliga skor är som följer:

1. Crockett & Jones Chelsea 5 antique nubuck, dubbel Dainite. Schysst boot som funkar alla dagar utom de värsta slask och snöhistorierna.

2. Italigente Stoccolma coffe suede, dubbel Dainite. Som ovan, men mockavarianten som har lite nättare läst.

3. Carmina 905 tan, enkel Dainite. Grym sko, väldigt elegant som bars mkt förra vintern som var lite mildare. Funkar året runt i princip.

4. Carmina jumper boot brown grain, commandosula. Knappt använt än, men lär gå mycket i vinter.

5. Bexley Enfield dark brown, dubbel ridgeway-sula. Robust sak som får ta värsta saltslasket och pulkabacken.

6. Meermin punched cap toe tan scotch grain, dubbel Dainite. Lågsko som funkar utmärkt tidig och sen vinter när det är lite varmare ute.

Bild får tas när jag är på hemmaplan igen.
Citera
2013-10-13, 16:42
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Fan vad rimliga och lämpliga skodon, är det enligt Socialstyrelsens rekommendationer eller? Min egen lineup: Läder, läder, läder med sparsula, Dainite studded (till salu), Dainite studded (överväger att sälja). Hrm... Får kanske flytta till sydligare breddgrader...
Citera
2013-10-13, 17:51
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Min uppställning inför årets vinter...

Citat:
Min samlings vintervänliga skor...

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fan vad rimliga och lämpliga skodon

Jag håller verkligen med JD här - sjukt mångsidiga vinterkollektioner det där! Imponerande och än får man alltså stå och skämmas i farstun i det här sammanhanget...

För egen del kommer arsenalen bestå av följande:

1. BB Peal & CO Cordovan-kängor, dubbel Dainite

2. EG Galway, enkel Dainite

3. EG Dover, dubbel lädersula med gummislitsula och -klack

4. JL William, dubbel lädersula

5. Lundhags Professional (!), närmast en commando-sula får man väl säga
Citera
2013-10-13, 19:01
Medlem
bleus avatar
Fick tillbaka två par skor från skomakaren för en tid sedan där han hade satt dit RTT, Loakesen (i mitten) fick sina RTT i somras.

http://imageshack.us/a/img9/3335/4ya9.jpg
http://imageshack.us/a/img854/7794/oe4g.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/2180/zg8k.jpg

Citera
2013-10-13, 19:41
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Tack det samma!

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fan vad rimliga och lämpliga skodon, är det enligt Socialstyrelsens rekommendationer eller? Min egen lineup: Läder, läder, läder med sparsula, Dainite studded (till salu), Dainite studded (överväger att sälja). Hrm... Får kanske flytta till sydligare breddgrader...

Haha, ingen myndighet skulle lämna så bra rekommendationer :-) Det är jag och AlisterG som snackat ihop oss om vad som borde vara en rimlig nivå Jag skulle gärna bo i ett land där det räckte med dubbel lädersula i värsta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag håller verkligen med JD här - sjukt mångsidiga vinterkollektioner det där! Imponerande och än får man alltså stå och skämmas i farstun i det här sammanhanget...

För egen del kommer arsenalen bestå av följande:

1. BB Peal & CO Cordovan-kängor, dubbel Dainite

2. EG Galway, enkel Dainite

3. EG Dover, dubbel lädersula med gummislitsula och -klack

4. JL William, dubbel lädersula

5. Lundhags Professional (!), närmast en commando-sula får man väl säga

Bra uppställning. Du behöver knappast skämmas med två par EG och ett par JL, känns som kravnivån är onödigt hög isf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in