2013-07-17, 19:26
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Det borde finnas rätt bra underlag och det finns ju en tråd där det pratades om hur en fiktiv KSoE-sko skulle se ut. Om jag inte minns fel finns det väl nån regel som gör att det är förbjudet att dra igång gruppköp här på FB.

Vad som gäller kan säkert nån moderator reda ut

Trevligt att du är tillbaka igen Kopparstaden!

Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Förstår Inte heller det...pörr kan svara?

Förresten Alister jag kikade på din mockavård guide...du skrev att man skulle köpa någon sprej med pigment...men vad jag kunde se fanns det bara pigment i andra färger än vad jag har så jag undrar: funkar det med neutral sprej?

Riktigt bra guide förövrigt! Bästa sidan om skor lätt!

Du behöver inte ha exakt rätt färgnyans, och i ex Saphirs standardserie har de mängder med färger, så någon bör funka: http://www.valmour.com/cleaning-products/renovetine-saphir-spray,10
Sedan fungerar det naturligtvis utan pigment också, och det funkar också med bara super invulnern. Fördelen med renovateur pigmentspray är ju att det dels vårdar en del och så då ger nytt liv till skons färg, och även täcker vissa svårborttagna fläckar lite. En mockasko tappar annars lätt "stunsen" i färgen efter en tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Wintersmith
Hur ska man egentligen tänka när gäller storleken när man provar sådana här riktiga skor. I och med att de är så oflexibla (jämfört med t.ex. sneakers) så känns det som att antingen sitter foten precis fast (eller lite för hårt), eller så glappar det en del. Och skillnaden mellan att använda en tunn och en tjock strumpa verkar nästan vara en storlek. Sen vet man ju att fotstorleken kan variera lite under dagen, och beroende på temperaturen. Och kommer skon att tänjas ut och kännas lite större med tiden, eller krymper den lite med tiden? Alltså, hur ska man välja storlek?

Läder töjer sig lite och formar sig efter foten, och de blir betydligt mjukareän vad de är bär du provar de nya. Både lädersulade och ovanläder mjuknar väldigt mycket när de är ingångna.
Citera
2013-07-17, 22:01
Medlem
Brojanicas avatar
Det har blivit sämre på bäckmans skoservice! Fick tillbaka mina skor efter omklackning och de såg ut som någon böjt dom och suttit på dom. Min kollega hade svart färg på ena sidan av skorna, 3x1cm. Personen bakom disken sa att det bara var att putsa bort och sätta i skoblock lite snofsigt.
Citera
2013-07-17, 23:56
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Trevligt att du är tillbaka igen Kopparstaden!

Tack! Det är trevligt att vara tillbaka efter en galen jobbperiod. Trodde inte det var så länge sedan men när jag klickade på "visa första olästa" visade det dig vara fel
Citera
2013-07-20, 15:33
Medlem
Brojanicas avatar
Hur är meermin i storlekarna jämfört med tex Loake?
Citera
2013-07-20, 17:55
Medlem
Hej! Jag behöver köpa ett par skor, tyvärr med en mycket begränsad budget. Runt 1500 kr. Jag undrar like hur olika ekonomi skor står sig mot varandra. Jag tänker främst på herrings och loake 1880.

Har någon kännedom om "ctshirts" skokvalité? Har ni några förslag ?

MVH
Mister...P
Citera
2013-07-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mister...p
Hej! Jag behöver köpa ett par skor, tyvärr med en mycket begränsad budget. Runt 1500 kr. Jag undrar like hur olika ekonomi skor står sig mot varandra. Jag tänker främst på herrings och loake 1880.

MVH
Mister...P

Vad för typ av skor dvs. vad ska de användas till?

Loake 1880 som enligt mig är bland de mest prisvärda går för mellan 1800-2000.
Meermin (http://meermin.es/catalogo2.php?id=1) är något billigare men jag kan inte säga något om kvalitén.
Citera
2013-07-20, 18:54
Medlem
Bruna brouge.
Citera
2013-07-20, 19:24
Medlem
WhiteCollarCrimes avatar
God kväll konnässörer.

Funderar på om den här forumdelen även behöver storleksreferenser. Har själv testat Sizeadvisors.com och får, som jag upplever det, rätt bra svar på varför jag upplever att jag har svårt att hitta skor som passar. Utifrån deras databas uppmäter jag värden på mina fötter som indikerar stor varians i fotvolym i förhållande till längden på mina fötter. Jag blir exempelvis rekommenderad att bära stl 8-8,5E utifrån det längdvärde jag matat in men utifrån den fotvolym jag har (dvs. låg vrist, smal häl, smala skenben) så vet jag med säkerhet att jag inte kan bära dessa storlekar. Alltså bör jag leta efter alternativa läster, men var hittar jag dessa? Är skräddasydda skor enda vägen att gå för att hitta skor som sitter bra?
Citera
2013-07-20, 21:40
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:

MVH
Mister...P

Ingen egen erfarenhet, men skorna som är tillverkade i England ska vara i klass med Loake/Barker (vissa hävdar sämre skinnkvalitet).

Citat:
Bruna brouge.

Inte särskilt specifika önskemål.. Bexley, Meermin, Loding, Markowski kan vara värda en titt. Markowski har rea för tillfället.

Dessa brukar rekommenderas till dem med en låg budget.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteCollarCrime
God kväll konnässörer.

Funderar på om den här forumdelen även behöver storleksreferenser. Har själv testat Sizeadvisors.com och får, som jag upplever det, rätt bra svar på varför jag upplever att jag har svårt att hitta skor som passar. Utifrån deras databas uppmäter jag värden på mina fötter som indikerar stor varians i fotvolym i förhållande till längden på mina fötter. Jag blir exempelvis rekommenderad att bära stl 8-8,5E utifrån det längdvärde jag matat in men utifrån den fotvolym jag har (dvs. låg vrist, smal häl, smala skenben) så vet jag med säkerhet att jag inte kan bära dessa storlekar. Alltså bör jag leta efter alternativa läster, men var hittar jag dessa? Är skräddasydda skor enda vägen att gå för att hitta skor som sitter bra?

Du har alltså prövat ett flertal skor i olika läster? Prövat med iläggssulor?

Har du ett par hemma så kan du ta med dem till din skomakare och fråga vad han kan göra åt saken. Bor du i en liten stad så får du kanske röra dig mot en större för att hitta en kompetent skomakare. Det finns alltså en uppsjö av olika ingrepp en skomakare kan göra för att få skorna att passa.
Citera
2013-07-21, 11:45
Medlem
Finns skor som jag kan pröva. Tack skall ha allt detta i åtanke!

/
P
Citera
2013-07-21, 23:24
Medlem
Nimportequis avatar
Hur ser det ut med kvalitetsskor för den kvinnliga halvan av befolkningen? Jag jobbar på att få min flickvän att köpa riktiga skodon men hittills har jag inte hittat något större utbud ens hos de större märkena i "ingångsklassen". Någon som har tips? Gärna fysisk butik i Stockholmsområdet.
Citera
2013-07-22, 05:43
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Hur ser det ut med kvalitetsskor för den kvinnliga halvan av befolkningen? Jag jobbar på att få min flickvän att köpa riktiga skodon men hittills har jag inte hittat något större utbud ens hos de större märkena i "ingångsklassen". Någon som har tips? Gärna fysisk butik i Stockholmsområdet.

Det finns en del.
Loake har en del modeller, standarden är lägre än 1880 men okej, full grain och så i de flesta iaf. Bäckmans i sthlm har dem:
https://m.facebook.com/LoakeSverige?id=123716987755305&refsrc=http%3A%2F% 2Fwww.google.se%2Fsearch&_rdr#!/photo.php?fbid=356634247796910&id=123716987755305& set=a.129236990536638.21571.123716987755305&refid= 17
Och här finns ett par:
http://www.bradshawandlloyd.com/loake/loake-shoemakers-ladies

Barker har också ett antal modeller, visas på hemsidan, här säljs ett par av dem: http://www.robinsonsshoes.com/p0/barker-ladies-collection/83.htm

Sen har Meermin flera modeller i sin butik i Madrid, går att ringa och fråga vad som
Finns. Just nu bara ett par boots på hemsidan, men det där växlar lite: http://meermin.es/catalogo2.php?id=15

Går man upp en del i pris så har ex Crockett & Jones och Vass flera fina modeller också.
Senast redigerad av AlisterG 2013-07-22 kl. 05:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in