Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Trevlig puts men har du gångveck på tåkappan?
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
So what? Det får jag (tyvärr) också på diverse skodon. Jobbigt är det, men inget jag direkt rår över. Misstänker att så är fallet även i det här fallet.
Det där är en vanlig missuppfattning, att gångveck på tåhättan skulle vara helt fel. Man måste hålla isär själva ovanlädertåhättan och den förstärkning som finns mellan innerfoder och ovanlädret, vi kan kalla den innertåhätta i detta fall. Innertåhättan behöver inte alltid vara byggd hela vägen in lika långt som ovanlädrets tåhätta, och dessutom tunnas den ju ut mot slutet av hättan för att det inte ska bli en kännbar kant. I de flesta fall är det tyvärr thermoplast innertåhättan är gjord av, i de fall där den är i läder fasas den ut genom "skiving"/skärfling. Den är alltså svagare längst in på foten och kan därför böjas där.
Man ska därför inte slaviskt titta efter om gångvecken även sker innanför ovanlädertåhättan, utan det skulle vara om det sker långt fram på tåhättan som det kan vara ett problem. Då handlar det i regel om att fotens "ball" är för långt fram, att skorna är för små.
Sen kan det förvisso se lite trist ut om det är mycket gångveck på tåhättan, men det är ingenting som behöver vara fel.
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Som nybörjare vill jag ändå fråga hur ni menar när dom är för stora? Har ganska långa fötter och i detta nu känns det som om lilltån är lite för trångt (vanligt har jag märkt) och att stortån nästan tar i längst fram.
Tänker ni på "tungan"? Såg nu att jag kanske knutit lite hårt förut, det är en liten glipa på skorna när jag nu haft dom på mig nu på förmiddagen.
Har du låga låga fötter kan de vara rätt i storlek men att insteget är för högt för dig, alltså att inte lästen passar din fot hundra. Går att lösa enkelt genom att skomakaren sätter dit en läderbit på insidan av plösen.