2013-05-16, 12:40
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Trevlig puts men har du gångveck på tåkappan?
So what? Det får jag (tyvärr) också på diverse skodon. Jobbigt är det, men inget jag direkt rår över. Misstänker att så är fallet även i det här fallet.
Citera
2013-05-16, 13:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Som nybörjare vill jag ändå fråga hur ni menar när dom är för stora? Har ganska långa fötter och i detta nu känns det som om lilltån är lite för trångt (vanligt har jag märkt) och att stortån nästan tar i längst fram.

Tänker ni på "tungan"? Såg nu att jag kanske knutit lite hårt förut, det är en liten glipa på skorna när jag nu haft dom på mig nu på förmiddagen.

Det är glipan som menas, ja. När du har knutit dem och de är nya bör de två "sidorna" (dessa heter säkert något annat på fackspråk) gå ihop, eftersom skorna sedan när de töjs kommer att bli för stora.
Citera
2013-05-16, 13:27
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Trevlig puts men har du gångveck på tåkappan?

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
So what? Det får jag (tyvärr) också på diverse skodon. Jobbigt är det, men inget jag direkt rår över. Misstänker att så är fallet även i det här fallet.

Det där är en vanlig missuppfattning, att gångveck på tåhättan skulle vara helt fel. Man måste hålla isär själva ovanlädertåhättan och den förstärkning som finns mellan innerfoder och ovanlädret, vi kan kalla den innertåhätta i detta fall. Innertåhättan behöver inte alltid vara byggd hela vägen in lika långt som ovanlädrets tåhätta, och dessutom tunnas den ju ut mot slutet av hättan för att det inte ska bli en kännbar kant. I de flesta fall är det tyvärr thermoplast innertåhättan är gjord av, i de fall där den är i läder fasas den ut genom "skiving"/skärfling. Den är alltså svagare längst in på foten och kan därför böjas där.

Man ska därför inte slaviskt titta efter om gångvecken även sker innanför ovanlädertåhättan, utan det skulle vara om det sker långt fram på tåhättan som det kan vara ett problem. Då handlar det i regel om att fotens "ball" är för långt fram, att skorna är för små.

Sen kan det förvisso se lite trist ut om det är mycket gångveck på tåhättan, men det är ingenting som behöver vara fel.

Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Som nybörjare vill jag ändå fråga hur ni menar när dom är för stora? Har ganska långa fötter och i detta nu känns det som om lilltån är lite för trångt (vanligt har jag märkt) och att stortån nästan tar i längst fram.

Tänker ni på "tungan"? Såg nu att jag kanske knutit lite hårt förut, det är en liten glipa på skorna när jag nu haft dom på mig nu på förmiddagen.

Har du låga låga fötter kan de vara rätt i storlek men att insteget är för högt för dig, alltså att inte lästen passar din fot hundra. Går att lösa enkelt genom att skomakaren sätter dit en läderbit på insidan av plösen.
Senast redigerad av AlisterG 2013-05-16 kl. 13:35.
Citera
2013-05-16, 15:40
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Är inte en käringknut en felaktigt utförd råbandsknop snarare än en halvdan rosett?
Knoptekniskt är en rosett en "råbandsknop med dubbel nyck". Med nyck avses snabblösningspart, här tamp/arna man drar i för att lösa knopen.
Citera
2013-05-16, 15:56
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det där är en vanlig missuppfattning, att gångveck på tåhättan skulle vara helt fel. Man måste hålla isär själva ovanlädertåhättan och den förstärkning som finns mellan innerfoder och ovanlädret, vi kan kalla den innertåhätta i detta fall. Innertåhättan behöver inte alltid vara byggd hela vägen in lika långt som ovanlädrets tåhätta, och dessutom tunnas den ju ut mot slutet av hättan för att det inte ska bli en kännbar kant. I de flesta fall är det tyvärr thermoplast innertåhättan är gjord av, i de fall där den är i läder fasas den ut genom "skiving"/skärfling. Den är alltså svagare längst in på foten och kan därför böjas där.

Man ska därför inte slaviskt titta efter om gångvecken även sker innanför ovanlädertåhättan, utan det skulle vara om det sker långt fram på tåhättan som det kan vara ett problem. Då handlar det i regel om att fotens "ball" är för långt fram, att skorna är för små.

Sen kan det förvisso se lite trist ut om det är mycket gångveck på tåhättan, men det är ingenting som behöver vara fel.
Nu påstår jag inte att det på något sätt är fel, däremot anser jag att det är en beklaglig "skavank". Men det gör mig skitsamma, om man undviker puts på det område som veckar sig på tåhättan (oftast precis nedanför sömmen) märker man knappt av några veck.
Citera
2013-05-16, 16:48
Medlem
JanneKs avatar
Meermin:
02/may/2013 Order introduced into the system.
08/may/2013 Order initiated.
09/may/2013 Order finished.
15/may/2013 Order paid.
16/may/2013 Order send it.

Hurra! Nu är det bara att hoppas att de passar fint.
Citera
2013-05-16, 17:08
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Meermin:
02/may/2013 Order introduced into the system.
08/may/2013 Order initiated.
09/may/2013 Order finished.
15/may/2013 Order paid.
16/may/2013 Order send it.

Hurra! Nu är det bara att hoppas att de passar fint.

Vad köptes?
Citera
2013-05-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hhheee
Give him a break. Visa istället hur det ska gå till?

http://www.ted.com/talks/terry_moore_how_to_tie_your_shoes.html

Loake 1880 är ett bra val. Bättre än Meermin classic som får så mycket skryt. Skinnkvaliten är likvärdig, men upplever inte alls samma slarv med sneda sömmar, färgskiftningar osv på Loake 1880. Meermin (hiro,rui) upplevs som klumpiga från vissa vinklar, "midjan" är väl tilltagen och ser bred ut uppifrån och framifrån. Många har haft problem med knakande oljud vid gång samt sulor som klyvs. Leveranstiden ska vi inte tala om.
Tycker du sågar Meermin alldeles för mycket. Har tre par skor från Meermin och det är absolut inget fel på dom, har inte upplevt något av det negativa du skrev.

Visst har det varit folk som har fått exemplar som inte har hållit måttet men av vad man har läst så har de hos Meermin löst detta på bra sätt (fått nya skor i de flesta fallen).
Citera
2013-05-16, 17:54
Medlem
JanneKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Vad köptes?
http://meermin.es/ficha_articulo.php?idioma=eng&id=1933

Dessa med matchande bälte. Första paret bruna skor för min del.
Citera
2013-05-16, 18:00
Medlem
Grytters avatar
Citat:

Snyggt!
Citera
2013-05-16, 18:11
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Har du låga låga fötter kan de vara rätt i storlek men att insteget är för högt för dig, alltså att inte lästen passar din fot hundra. Går att lösa enkelt genom att skomakaren sätter dit en läderbit på insidan av plösen.

Ok, ska lova att återkomma om hur det känns om typ ett par månader!

Citat:

Snygga! Riktigt snygga! Blir ett bälte för min del också, fast nästa köp, vi får se när det blir!
Citera
2013-05-16, 19:28
Medlem
GolgeJacobssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Om dina skor är "gamla" borde de väl fått en egen patina, eller tänker jag fel? Annars har jag tyvärr ingen att rekommendera.

Med patinafärgning menas sådant som exempelvis skornas rolls royce: Berluti erbjuder. Exempelvis kan man få patinafärgning på sina svarta skor så att de färgas svagt grönt. Här finns ett exempel på denna skopörr:

http://lespatinesseptiemelargeur.tumblr.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in