2013-04-17, 22:57
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Fast oavsett så förespråkar jag beaters framför galoscher. Bägge alternativ ser tråkiga ut (handen på hjärtat så är dainite-sulor klumpiga och spelar inte i samma liga som lädersula i känsla eller utseende), men jag tror inte för en sekund att skorna inte skulle klara mer slitage än 6 (motsv ett par C&J/Carmina) par Swims och i mitt tycke ser det klart trevligare ut med riktiga skor som ändå bara en finsmakare skulle ha vett att dissa pga att de är undermåligt skötta.

Samtidigt skall man inte glömma att lädersulor klarar sig mycket bättre än vad många tror på underlag som bara är fuktiga/lätt våta.

En enkel dainite-sula kan vara riktigt nätt även den. Carmina är duktiga på det, de har till och med välvd midja på sina: http://www.skoaktiebolaget.se/news/905-rain-cuero-1

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag googlade lite, men hittade inget. Jag vet inte vad beaters är. Har du en länk?
Visst är det så. C&J och motsvarande är gjorda för att användas. Där handlar det ju mest om vad du väljer att slita på. Saken är den att galoscher är bra om du exempelvis ska åka buss eller taxi till en fest där du ska vara en längre tid om det är regningt ute. Är det blött ute kommer du att blöta ner lädersulan, vilket gör att skon kommer att slitas mycket snabbare även när du är inomhus, och det krävs inte så mycket mer än att du trampar i en vattenpöl eller bara blött underlag för att fukta ner sulan.

I princip skulle två icakassar fylla samma funktion, men det är ju inte så snyggt...

Dessutom har ju Swimgaloscherna en polerande insida. Lite snobbigt, men bra om man vill att skorna ska se riktigt nyputsade ut.
Så är det. Många är alldeles för rädda för att använda sina skor. Nu köpte jag visserligen galosher idag, men jag tvekade ju inte att ta ut skorna i regn om jag skulle någonstans och inte hade lust att ta med ett extra par skor.

Swims, precis som alla galoscher, ger mindre märken på skorna vid längre användning, framför allt på ovansidan av vampen (mellan tåpartiet och snörningen, där skon böjs som mest). Att prata om att de polerar skorna är tyvärr helt fel. Än värre blir det när den sammetsliknande insidan nöts ner på sina ställen efter lite användning.
Citera
2013-04-18, 07:27
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
En enkel dainite-sula kan vara riktigt nätt även den. Carmina är duktiga på det, de har till och med välvd midja på sina: http://www.skoaktiebolaget.se/news/905-rain-cuero-1

Fint! Det hade jag missat. Känns som ett bra val där man kan få med sig det bästa av två världar.

Patwotrik: Beaters är helt enkelt ett par skor som får räkna med att ta stryk. Används även fast vädret är sämre och får således kortare livslängd och ser samtidigt antagligen ur därefter. Jag förespråkar dock inte att man skall köpa sig ett nytt par direkt med avsikten att de skall bli beaters, men vad man kan göra är att ta ett par äldre skor (vilket jag själv gjort) som kanske ändå varit misskötta av någon anledning.
Citera
2013-04-18, 08:08
Medlem
Då var olyckan framme och jag har lyckats få saltränder på tåhättan på ett par av mina skor på väg till jobbet. Jag skyller på Swimsen som är konstruerade på ett korkat sätt.

Till min fråga då; hur får jag bort eländet? Är det vatten med pressad citron jag ska försöka mig på? Eller vatten tillsammans med den vinäger man för tillfället har tillgänglig hemma? Ska jag köpa ättika? Hur ska blandningen vara, 50/50 (vatten/???)?

EDIT: Efter att ha försökt få bort det med vatten i ren desperation på jobbet ser jag nu att randen har utvecklats till en stor fläck snarare http://imageshack.us/photo/my-images/96/bildhj.jpg/
Senast redigerad av DonRaphael 2013-04-18 kl. 08:15.
Citera
2013-04-18, 08:41
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Då var olyckan framme och jag har lyckats få saltränder på tåhättan på ett par av mina skor på väg till jobbet. Jag skyller på Swimsen som är konstruerade på ett korkat sätt.

Till min fråga då; hur får jag bort eländet? Är det vatten med pressad citron jag ska försöka mig på? Eller vatten tillsammans med den vinäger man för tillfället har tillgänglig hemma? Ska jag köpa ättika? Hur ska blandningen vara, 50/50 (vatten/???)?

EDIT: Efter att ha försökt få bort det med vatten i ren desperation på jobbet ser jag nu att randen har utvecklats till en stor fläck snarare http://imageshack.us/photo/my-images/96/bildhj.jpg/

Hälften vatten, hälften ättika/ättiksprit och en skvätt citron. Gnugga hela skon med detta för att säkerställa att du inte bara flyttar runt saltet, nu när det verkar ha satt sig. Sen skulle jag skölja hela skon och köra en omgång galltvål också för att vara helt säker på att få bort det. Och så självklart lägga på ordentligt fet skokräm när de sen är torra för att återfukta skorna.

Det stora misstaget man gör ät just det där att man inte torkar av hela skon direkt. Gör man det på en gång när man kommer in på kontoret räcker oftast vanliga papperstrasor och mycket vatten, men har det satt sig och man dessutom gnuggat runt det är det värre sen.
Citera
2013-04-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Hälften vatten, hälften ättika/ättiksprit och en skvätt citron. Gnugga hela skon med detta för att säkerställa att du inte bara flyttar runt saltet, nu när det verkar ha satt sig. Sen skulle jag skölja hela skon och köra en omgång galltvål också för att vara helt säker på att få bort det. Och så självklart lägga på ordentligt fet skokräm när de sen är torra för att återfukta skorna.

Det stora misstaget man gör ät just det där att man inte torkar av hela skon direkt. Gör man det på en gång när man kommer in på kontoret räcker oftast vanliga papperstrasor och mycket vatten, men har det satt sig och man dessutom gnuggat runt det är det värre sen.
Jag råkade nog röra om det ordenligt, ja. Fläcken är ganska stor 1cm^2 ungefär och jag är rädd för att det blir väldigt svårt att få bort det.

Jag skall prova ättika/vatten och citron när jag kommer hem. Galltvål har jag inte för tillfället, men jag ska försöka skölja skon/gå över den med en fuktig trasa och sedan gnugga in skokräm.

Tack för hjälpen.

EDIT: Hur vet man när man är "klar"? Fläcken försvinner väl inte per automatik/skon återgår väl inte till sin normala färg? Eller?
Senast redigerad av DonRaphael 2013-04-18 kl. 08:50.
Citera
2013-04-18, 16:33
Medlem
Såhär ser de ut efter att jag har gnuggat i 40-60min med 50/50 vatten/ättika: http://imageshack.us/photo/my-images/803/saltrand.jpg/

Om jag drar över dem med en våt/fuktig trasa märker jag att partiet som är saltdrabbat blir vått. Jag tolkar det som att saltet inte har försvunnit? Är det korrekt?

Råd för att gå vidare?

EDIT: Nu skall bilden fungera.
Senast redigerad av DonRaphael 2013-04-18 kl. 16:42.
Citera
2013-04-18, 16:43
Medlem
Citat:
Såhär ser de ut efter att jag har gnuggat i 40-60min med 50/50 vatten/ättika: http://imageshack.us/photo/my-images/716/saltrand.jpg/

Om jag drar över dem med en våt/fuktig trasa märker jag att partiet som är saltdrabbat blir vått. Jag tolkar det som att saltet inte har försvunnit? Är det korrekt?

Råd för att gå vidare?

Om du gnott i en timme på samma fläck lär ju allt vad skokräm heter vara väck, inte konstigt att den blir blöt.

Smörj dojan och sluta noja.
Citera
2013-04-18, 17:21
Medlem
ShogunAssasins avatar
Seglarskor och seglarsko-hybrider hör inte hemma i denna tråden.

OT bortplockat.
/Moderator
Citera
2013-04-18, 17:35
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Såhär ser de ut efter att jag har gnuggat i 40-60min med 50/50 vatten/ättika: http://imageshack.us/photo/my-images/803/saltrand.jpg/

Råd för att gå vidare?

EDIT: Nu skall bilden fungera.

Jösses, så länge behöver du inte gnugga. Har du rengjort hela skon med det är den garanterat borta. Att det suger åt sig fukten vid fläcken är för att saltet frätt bort kräm plus att du sen gnuggat bort en hel del. Skölj skon nu, och se till att hela blir genomblöt så det inte bildas några vattenränder, när de är torra ser du om det dyker upp saltränder igen,. Högst sannolikt inte.
Citera
2013-04-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin

BTW: Har Crockett and Jones sänkt kvaliteten på skosnörena markant? Både snörena på skorna ovan och extrasnörena jag köpte till mina Connaughts känns väldigt annorlunda mot hur de var innan, på ett negativt sätt.

Håller med! Köpte ett par nya skosnören härom veckan och de känns betydligt "plastigare".
Citera
2013-04-18, 18:01
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip.B
Håller med! Köpte ett par nya skosnören härom veckan och de känns betydligt "plastigare".

Får man fråga var ni köpt era snören? Har själv inte märkt någon skillnad.
Citera
2013-04-18, 18:09
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Får man fråga var ni köpt era snören? Har själv inte märkt någon skillnad.
Köpte extrasnöre på Grafford och de andra är från ett par fabriksnya skor (känns likadana).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in