2013-07-13, 09:09
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Personligen tycker jag att 202:an är för rund och lite trist, men om det är någon modell där den funkar bättre så är det nog ändå Dovern, då split toen och apron-sömmen ger lite liv till lästen. Annars tror jag att jag sett Dover på 505-lästen också, som är lite grann åt det elegantare hållet, som kanske kan falla dig i smaken.

505-lästen är väl än mer bullig och "country-inspirerad" än 202-an? Det är iaf min erfarenhet. Se tex jämförelsen här. Men oavsett detta, så tror jag inte EG gör Dovern på 505:an längre, utan endast erbjuder modellen på 202, 606 och 82.
Senast redigerad av hoodog 2013-07-13 kl. 09:12.
Citera
2013-07-13, 10:39
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
505-lästen är väl än mer bullig och "country-inspirerad" än 202-an? Det är iaf min erfarenhet. Se tex jämförelsen här. Men oavsett detta, så tror jag inte EG gör Dovern på 505:an längre, utan endast erbjuder modellen på 202, 606 och 82.

Ja där ser den onekligen bulligare ut, hade sett den på ett par bilder där jag tyckte den såg nättare ut. Aldrig sett den irl.
Citera
2013-07-13, 10:47
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Med den jämförelsen tycker jag inte att det är något snack om att det är 82 eller 202 som gäller. Spontant lutar det mot 202. Skor med <Svenskt ord för Apron> gör sig bäst på spetsiga men rundade läster i mitt tycke. Det blir en fin harmoni; slankt men robust.
Citera
2013-07-13, 11:03
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Med den jämförelsen tycker jag inte att det är något snack om att det är 82 eller 202 som gäller. Spontant lutar det mot 202. Skor med <Svenskt ord för Apron> gör sig bäst på spetsiga men rundade läster i mitt tycke. Det blir en fin harmoni; slankt men robust.

Precis mina tankar. Och det var därför jag tänkte lite på att gå ned i vidd för att få bort lite av den extra "202-bulligheten" och då få ett mellanting mellan 82 och 202. Efter lite efterforskningar på nätet verkar det som att jag inte heller är den enda som resonerar på det sättet. 202 är trots allt rätt rymlig i allmänhet. Men precis som Alister säger, är det ju ändå passformen som ska vara styrande. Å andra sidan kan man ju alltid lästa ut en smalare vidd på lite strategiska platser.
Citera
2013-07-13, 12:13
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Precis mina tankar. Och det var därför jag tänkte lite på att gå ned i vidd för att få bort lite av den extra "202-bulligheten" och då få ett mellanting mellan 82 och 202. Efter lite efterforskningar på nätet verkar det som att jag inte heller är den enda som resonerar på det sättet. 202 är trots allt rätt rymlig i allmänhet. Men precis som Alister säger, är det ju ändå passformen som ska vara styrande. Å andra sidan kan man ju alltid lästa ut en smalare vidd på lite strategiska platser.
Om man vill gå en annan väg finns alltid de här:

http://abitofcolor.tumblr.com/post/55296533054/berluti
Citera
2013-07-13, 14:31
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Om man vill gå en annan väg finns alltid de här:

http://abitofcolor.tumblr.com/post/55296533054/berluti

Heh, det där är inte riktigt min kopp av te. Däremot är det lite Gurka-stil över dem!
Citera
2013-07-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Har Meermin skorna inne levereras de på ett par veckor max, så det får man maila och fråga. Ska de tillverkas är det lång väntan, ca två månader för tillfället.

Carmina har Simpson-lästen som är rätt långsmal, vilken du mao kanske kan gå ner en halv storlek i och då få att funka riktigt bra. Carmina är ungefär i nivå med C&J kvalitetsmässigt, och klart över Loake och Meermin. Kam kanske vara kul att köpa ett av paren från en lite finare tillverkare. Bor du i Stockholm är det ju bara att traska till Skoaktiebolaget och prova, de har bl.a. dessa i Simpson, om än inte plain cap toes men fortfarande rätt formella och riktigt fina:
http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-80201-simpson-black
http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-80201-simpson-brown

Den Carminan var mycket vacker, kanske får bli en vända in på Skoaktiebolaget och prova. Funderar lite när det gäller skomodell, vill ju börja bygga en bas-skogarderob för jobb som kräver kostym, därav kändes det naturligt att börja med ett par bruna och ett par svarta rena cap toes. Men det kanske inte spelar så stor roll om den är punched?
Senast redigerad av tandkramstuben 2013-07-13 kl. 16:55. Anledning: Felaktigt citat
Citera
2013-07-13, 18:24
Medlem
Är det någon som vet när Meermin kommer tillbaka med den nya och större trunk show som det ryktades om senaste gången?

Dessa kängor i blå cordovan med vibram commandosulor ser ut som om de var avsedda att klara ett nordiskt vinterväder. De finns inte för beställning på deras webbsajt, men anges inte heller som specialbeställning åt någon särskild person. Kanske en spektakulär testballong för att locka svenska kunder vid ett besök någon gång i höst?
Citera
2013-07-13, 18:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tandkramstuben
Den Carminan var mycket vacker, kanske får bli en vända in på Skoaktiebolaget och prova. Funderar lite när det gäller skomodell, vill ju börja bygga en bas-skogarderob för jobb som kräver kostym, därav kändes det naturligt att börja med ett par bruna och ett par svarta rena cap toes. Men det kanske inte spelar så stor roll om den är punched?

Om det är en bransch där man bär kostym och svarta eller bruna oxfords till det, så funkar det absolut med exempelvis det bruna paret med en punched cap.

Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Är det någon som vet när Meermin kommer tillbaka med den nya och större trunk show som det ryktades om senaste gången?

Dessa kängor i blå cordovan med vibram commandosulor ser ut som om de var avsedda att klara ett nordiskt vinterväder. De finns inte för beställning på deras webbsajt, men anges inte heller som specialbeställning åt någon särskild person. Kanske en spektakulär testballong för att locka svenska kunder vid ett besök någon gång i höst?

Om jag fattat saken rätt så är de skorna som de visat upp nu i det färgglada cordovanlädret bara provskor de tillverkar för att testa hur lädret är, arbetsmässigt och kvalitetsmässigt. Sen passar de så klart på att visa upp dem också, på bild och säkert på en ev ny trunk show här. De ska väl börja med de nya cordovanlädret i höst så då kan du säkert beställa en känga likt den blå där som MTO.
Citera
2013-07-13, 21:23
Medlem
AlisterGs avatar
Fått hem ett par Meermin punched cap toe i Tan country grain, på Hiro-lästen med dubbel Dainite-sula, som är tänkta som regnskor vår, sommar, höst. Ska recenseras på bloggen, så är gratisex. Intrycket är gott, Hiro-lästen upplever jag som true to size (har bara provat Rui förut, som var rymligare) och den hårdhet som många upplever märker jag faktiskt inte av alls. Vet inte om det är pga gummisulan, men är trots allt dubbel och de brukar vara lite småhårda i början ändå. Ovanlädret känns absolut inte hårt, gjorde inte det förra par jag hade heller, även om jag sålde de rätt snabbt och aldrig använde de så många gånger. Läderkvaliteten känns duglig, och naturligtvis en del småskavanker här och där, som det är på alla billigare bench made-skor (och de flesta dyrare också för den delen), inget anmärkningsvärt. Hade de haft en enkel Dainite hade de varit perfekta, då jag vill ha en nätt sko men ändå regnvänlig, nu blir den lite grövre med dubbla sulan, men ok ändå.

Lita bilder: http://imgur.com/a/3b3aW

Passade på att ta några lästjämförelsebilder också, med några någorlunda liknande läster, brukar ofta vara av intresse. Alla i UK10/EU44. Från vänster: Vass F-läst, Loake Capital, Meermin Hiro, Crockett & Jones 236, John Lobb 7000: http://imgur.com/a/jxmxS
Senast redigerad av AlisterG 2013-07-13 kl. 21:30.
Citera
2013-07-13, 22:33
Medlem
Okamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Det här med skoblocken är ju helt fel, vågar man fråga vem du köpte dem av?
Det är standardpriset för MTOer på standardspecifikation i Sverige.
Så ja det var rätt pris för ett skoköp i Sverige.

En impregnering innan du börjar använda dem. Borsta upp luggen regelbundet, använd gärna ett naturgummiblock på fläckar.
Köpte de i denna butiken: http://www.skomakaren.se/about_us.
Tack för infon, har beställt skoblock och impregnering nu.
Citera
2013-07-13, 22:51
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okami
Köpte de i denna butiken: http://www.skomakaren.se/about_us.
Tack för infon, har beställt skoblock och impregnering nu.

Det var verkligen extremt märkligt att någon hos Rolf Hansson påstår något så korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in