2015-02-13, 12:50
Medlem
brutefishs avatar
"Eller talar vi om etnicitet?"
fniss!

jag hade på mig mina C&J rosemoor på krogen förra helgen.

ungefär som att spara ett bra vin för ett jättespeciellt tillfälle, ÄH, tillfället blir när man dricker det och har på sig skorna. jag tycker dom är fina och vill använda dom.
Citera
2015-02-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dustof
Och att gå till krogen med finskor gör väl ingen klok människa, haha.

Man tar kanske inte sina dyraste skor, men det finns en anledning till att folk köper "fylle-broggar". Vad som helt kan man inte ha på dig. Själv kör jag i regel med mina Herring Reading.
Citera
2015-02-13, 15:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Anledningen till att jag funderade på Cordovan var pga att det ska hålla bättre ...

Att du skulle slita ut ovanlädret (i kalvskinn) är nog inget du behöver tänka på de närmaste decennierna...
Citera
2015-02-13, 15:56
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Och att gå till krogen med finskor gör väl ingen klok människa, haha.
Jag kör ett par svarta Alden oxfords som "fylleskor", men ovanlädret tar stryk av det då folk är rätt duktiga på att trampa en på skorna. Vassa klackar har satt sina spår.
Citera
2015-02-13, 20:21
Medlem
Alltså, vad jag menar är att man naturligtvis väljer ett par beaters. Att folk trampar en på fötterna, skvätter drinkar, tappar fimpar etc går ju knappast komma undan.

--

Besökte idag Carmina's butik i Paris, och servicen var fenomenal. Dessvärre hade de inga skor inne med gummipålägg, så jag lade istället en beställning hos SkoAB.

Deras priser var dessutom högre än SkoAB's, även med den s.k. "rean".
Citera
2015-02-14, 00:39
Medlem
Hur står sig Yanko jämfört med t.ex Loake, eller är det mer värt att gå på Carminas modeller istället? Vad säger ni inbitna. Vilka är mest "bang for the buck"?
Citera
2015-02-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedondo
Hur står sig Yanko jämfört med t.ex Loake, eller är det mer värt att gå på Carminas modeller istället? Vad säger ni inbitna. Vilka är mest "bang for the buck"?
http://www.shoegazing.se/2014/10/05/recension-yanko-rawley-cuero/

Citat:
Sammanfattning
Yanko gör riktigt bra skor till ett attraktivt pris, där man helt enkelt får väldigt mycket för pengarna. Att det i Sverige än så länge finns ett rätt litet utbud av modeller hos Skolyx, vägs upp av att de har en bra och billig MTO-tjänst.
Folk vill alltid att man ska jämföra mellan olika tillverkare, vilket är svårt då det finns så många olika parametrar att ta hänsyn till. Om jag ändå ska göra det lite förenklat så brukar jag säga att jag tycker att Carmina och Crockett & Jones Benchgrade är på ungefär samma nivå kvalitetsmässigt (lite olika styrkor och svagheter, grovt generaliserat har C&J lite simplare konstruktionsmässigt men kanske lite högre nivå på ovanlädret), och faktiskt är det så att jag har svårt att, i alla fall nu så här efter ganska kort användning av recensionsexen, säga att det är någon större skillnad mellan Yanko och de två nämnda tillverkarna. Särskilt nu när Skolyx har den prissättning de har, så skulle jag ranka Yanko som något av det mest prisvärda som finns på marknaden just nu.
Och det här skrev Jesper i höstas, långt innan Loake höjde sina priser. Med kronans försvagning är det inte heller speciellt stor besparing att köpa dem från England, Pediwear tar £209 GBP (2700 kr) för ett par Aldwych, de svenska näthandlarna ligger väl runt 2900 kr.
Citera
2015-02-14, 10:40
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mina nyaste dojor dök upp på Skolyx instagram för en vecka sedan, men nu kan jag erbjuda bilder på hur de egentligen borde se ut: http://imgur.com/a/W1MJf

Bakgrunden är att jag har varit i behov av en sko för utomhuslek och sandlådegrävande under vår-höst (springa-i-pulkabackekängorna är de här). Ljusbrun med gummisula var ett måste. Inte så förtjust i en massa broguing, möjligtvis en longwing, men efter att ha sett Stoker var det klart att det måste bli en sadel-sko. För att få allt jag ville ha fick det bli en Yanko MTO. Mycket nöjd med resultatet!

Fan vad nice att man fick se skissarna också.

Funderar själv på att dra en Yanko MTO i framtiden där jag skall försöka göra något liknande Crockett & Jones Westbourne mönster med dainite sula och cognac färgat läder.
Citera
2015-02-14, 12:45
Medlem
Pörrs avatar
Nike Air får ni diskutera i andra trådar.

/Moderator
Citera
2015-02-14, 17:57
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedondo

Zarkov summerade allting väldigt bra.

Jag har själv inte yanko, men var på trunken i höstas och har en vän som är jävligt nöjd med sina. Så köp yanko. Emil är en riktigt trevlig kille och enkel att ha o göra med också
Citera
2015-02-14, 20:40
Medlem
Söker tassel-loafers

Hej KSoE, söker efter tillverkare av tassel-loafers. Min prisnivå går upp till ungefär 3000 kronor. De tillverkare jag kollat på redan är Carmina, Meermin och Loake. Har ni några goda erfarenheter av andra tillverkare så tipsa gärna.

Tack på förhand.
Citera
2015-02-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makkehh
Hej KSoE, söker efter tillverkare av tassel-loafers. Min prisnivå går upp till ungefär 3000 kronor. De tillverkare jag kollat på redan är Carmina, Meermin och Loake. Har ni några goda erfarenheter av andra tillverkare så tipsa gärna.

Tack på förhand.
Finns redan en gedigen skotråd där Du lär finna en hel del matnyttigt, (FB) Tråden för oss skofascister v2.0 (diskussioner om kvalitetsskor /Mod)

jag har provat loafers från samtliga nämnda tillverkare, och min bedömning är: Carmina > Meermin > Loake. Mångt och mycket beror dock detta på hur skon passade mina fötter. Loake lyckades inte med någon storlek perfekt matcha mina normalstora fötter. Rekommenderar därför att Du provar samtliga först, i fall du hade tänkt att beställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in