Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-19, 07:54
  #1
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Vet någon om det går att få tag på originalversionerna av de numer Disneyfierade berättelserna om Snövit, Törnrosa, Lilla Rödluvan osv.. ? Antingen i bokformat, eller om det ligger ute nånstans på nätet där man kan läsa bröderna Grimms originalberättelser.

I dessa original ska t.ex Törnrosa blivit våldtagen, de sju dvärgarna ska ha varit pedofiler och drottningen ville ha Snövits hjärta så hon kunde äta det, Lilla Rödluvan ska tillsammans med vargen ha ätit upp sin farmor för att sedan själv bli uppäten av vargen osv..

Dessa berättelser låter klart mer intressanta än de Disney-anpassade versionerna.
Citera
2013-03-19, 07:57
  #2
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Vet någon om det går att få tag på originalversionerna av de numer Disneyfierade berättelserna om Snövit, Törnrosa, Lilla Rödluvan osv.. ? Antingen i bokformat, eller om det ligger ute nånstans på nätet där man kan läsa bröderna Grimms originalberättelser.

I dessa original ska t.ex Törnrosa blivit våldtagen, de sju dvärgarna ska ha varit pedofiler och drottningen ville ha Snövits hjärta så hon kunde äta det, Lilla Rödluvan ska tillsammans med vargen ha ätit upp sin farmor för att sedan själv bli uppäten av vargen osv..

Dessa berättelser låter klart mer intressanta än de Disney-anpassade versionerna.


Att törnrosa blir våldtagen har jag aldrig hört, men det med Lilla rödluvan stämmer och den versionen borde finnas på biblioteket. Även det där med snövits hjärta... Så fråga på ett bibliotek är mitt tips
Citera
2013-03-19, 08:00
  #3
Medlem
Läste så fel, trodde du sa att Snövit blev våldtagen av dvärgarna, men annars känner jag igen det du säger
Citera
2013-03-19, 08:16
  #4
Medlem
Datseyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishken
Läste så fel, trodde du sa att Snövit blev våldtagen av dvärgarna, men annars känner jag igen det du säger

Hahaha, det hade varit någonting det.
Citera
2013-03-19, 08:23
  #5
Medlem
Ördögs avatar
Här finns Perraults originalversion av Rödluvan på engelska och franska. Bon appetit, Monsieur Loup !

Historien om den sovande prinsessan som en kåt kung gör på smällen kan läsas här.

Grimms version av Snövit finns till exempel här. Den slutar med att den elaka drottningen bjuds in till Snövits och prinsens bröllop, där hon får stå för underhållningen genom att dansa i ett par rödglödgade järnskor.

Det står inte vem som gav drottningen order att dansa, men man får anta att det var brudparet. Det nyanserar bilden av Snövit en smula, inte sant?
__________________
Senast redigerad av Ördög 2013-03-19 kl. 08:45.
Citera
2013-03-21, 20:42
  #6
Medlem
Redoxreaktions avatar
Jag har en bok från 1925 med originalversionerna
Citera
2013-03-21, 21:15
  #7
Medlem
Perraults sagosamling heter Gåsmors sagor. De är versionerna är nedtecknade tidigare än Grimms och är lite brutalare. Men jag vet inte om skillnaden är så stor som du säger. Rödluvan blir till exempel inte räddad av jägaren på slutet, utan blir helt enkelt uppäten av vargen, om jag minns rätt.
Citera
2014-10-03, 08:31
  #8
Medlem
Paijters avatar
Grimms Askungen fritt översatt http://kokthansogreta.nu/?cat=433

Originalet av Hans och Greta http://kokthansogreta.nu/?p=13084
Citera
2014-10-03, 11:14
  #9
Medlem
Uncle Dukes avatar
Kila till ditt närmaste bibliotek, de borde kunna hjälpa dig.
Citera
2014-10-03, 11:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Vet någon om det går att få tag på originalversionerna

Iofs gammal tråd, me nvill klargöra att när det gäller folksagor finns inga orginalversioner. Dom har växt fram som en oral tradition, där varje berättartillfälle har återskapat dom. Fanns alltså ett otaligt antal verisoner.
Citera
2014-10-06, 19:16
  #11
Medlem
Har adrig varit med om att Rödluvan skulle ätit av sin mormor och då har jag läst bröderna Grimms sagor. Finns det flera versioner?
Citera
2014-10-06, 20:26
  #12
Medlem
Frisims avatar
Slutar inte sagan om den lilla sjöjungfrun med att hon kastar sig i havet och dör efter att prinsen nobbar henne? Lite skillnad på disneyversionen där med kan man gott säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback