• 1
  • 2
2013-03-18, 22:02
Medlem
Thickskins avatar
Egentligen vill jag inte starta en tråd på flashback om detta ämne, då läraren i fråga är en aktiv flashbackanvändare och antagligen söker på trådar med just denna titel. Men jag behöver åsikter utifrån.

Kortfattat så går jag andra året på gymnasiet och är 18 år. Ända sedan hösten i ettan så har en viss lärare(favoriserad av många elever) visat "extra" intresse för en tjej i min klass, vi kan kalla henne "Rut". Han är väldigt smart och passerat 30 års åldern, han ser helt ok ut.
I början uppfattade Rut läraren, som många av oss andra gjorde, som väldigt bra och kunnig inom sitt ämne. En intressant lärare som är nytänkande och fortfarande har en viss "ungdom" inom sig. Rut tyckte dock att det var väldigt skevt hur han visade extra intresse för henne, även om hon på något sätt gillade att kunna "luta sig" mot en vuxen. På deras ämnessamtal kunde han lätt sväva iväg från ämnet och berätta privata saker om sig själv, vilket i sin tur gjorde att hon också öppnade sig.

Sen började Rut må lite dåligt under en period och en viss mailkontakt mellan henne och läraren tog vid. Strax där efter kunde man märka en viss särbehandling bland oss elever i skolan. Rut behövde t.ex aldrig redovisa något muntligt då hon inte "gillar" det / behöver inte göra det nu heller. Men endå får Rut toppbetyg och varje mål uppfylls. Det finns dock ingen avundsjuka från min sida, utan jag vill bara ge exempel.

Sen dess har det gått ett års tid och jag bara sett det som att läraren favoriserat eleven lite extra och inget mer, Tills nyligen. Under alkoholens berusning berättade Rut en rad saker som fick mig att bli ganska förvånad och känna en viss oro.

Mailkontakten mellan Rut och läraren är tydligen fortfarande väldigt aktiv, hur ofta det skrivs framgår dock inte. Läraren har berättat att han är kär i Rut och det har gått så pass långt att hen till och med har gjort slut med sin sambo(som hen varit tillsammans med i 7-8års tid) på grund av sina känslor för Rut.
Rut blir rörd av all text läraren skriver och har därmed också blivit kär, det här är Ruts första riktiga kärlek. Rut tycker själv att allt är väldigt konstigt, han är lärare och hon elev, men hon kan inte rå för hennes känslor. Rut vet inte hur hon ska hantera situationen. Någon fysik kontakt mellan dem har troligtvis inte ägt rum, det vet jag dock ingenting om.

Enligt mig har kärlek ingen ålder och läraren är även en av de bästa på skolan, en av mina favoriter. Men det känns som han har tagit vatten över huvudet. Jag förstår inte riktigt hur han kan ha satt sig i den här situationen och att han kan ha låta det hända. Någonstans är jag också orolig för Rut och hennes framtid, hur det här kommer att sluta och vad det kommer resultera i. Kommer det här förstöra henne och är skadan redan skedd?

Rut är 17 år, fyller 18. Läraren är runt 32-34.
Jag försöker intala mig själv att jag inte har ett skit med detta att göra och att jag bara borde låta det vara, men det är oron för Rut som får mig att fundera. Ge gärna era åsikter
Edit: Jag vill också tillägga att det här är väldigt kortfattat och jag har inte sett vad som skrivs i deras mail.
Senast redigerad av Thickskin 2013-03-18 kl. 22:07.
Citera
2013-03-18, 22:09
Medlem
Det du borde vara orolig för är om han favoriserar elever i sin betygsättningen. I så fall säger du till rektor eller annan skolpersonal.

I annat fall håller du käften och sköter ditt eget liv.
Citera
2013-03-18, 22:11
Medlem
sommarlovs avatar
Tja, vad ska man säga?
Man väljer inte vem man blir kär i!

Dumt av läraren att avsluta förhållandet med sin sambo.
Dumt att fortsätta få kontakt med eleven.

Man kan vara kär på avstånd, idag tror folk att man "måste" ligga bara för att man gillar någon...
Citera
2013-03-18, 22:15
Medlem
Bladderblads avatar
Ja det är väl korkat av läraren. Om tjejen eller killen som är elev vill "umgås romantiskt" så kör hårt. Det är väl knappast så att hon eller han lär sig varken mer eller mindre än ingenting, som brukligt är i svensk skola. Eleven tar ansvar för sina val, oavsett hur "dåligt" hon mår. Framförallt i den åldern... 17-18.

De flesta numera tycker sig må dåligt för minsta lilla: Gör man slut med killen, ja då sjukar man sig t o m från jobbet! Etc. Etc.

Ergo: Mår hon "dåligt" över situationen, så ska han eller hon skita i att snuska runt med en lärare. Eleven det gäller alltså, ingen annan - jag säger i klartext: Inte ditt problem. Sluta låtsas som att du bryr dig om din kompis "Rut" när du bara är avis ;)

Läraren tar självklart eget ansvar. Han har ju mer att förlora - en etablerad karl. Vill han (det var en han, eller hur?) umgås på fritiden med en elev så är det korkat. Men det är absolut ingenting som en ointresserad rektor eller arbetsgivare ska behöva låtsas ha något intresse över. Och säkert fördöma.
Citera
2013-03-18, 22:18
Medlem
Thickskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tja, vad ska man säga?
Man väljer inte vem man blir kär i!

Dumt av läraren att avsluta förhållandet med sin sambo.
Dumt att fortsätta få kontakt med eleven.

Man kan vara kär på avstånd, idag tror folk att man "måste" ligga bara för att man gillar någon...
Klart man kan vara kär på avstånd och ja man väljer inte vem man blir kär! Det är heller inte så att jag känner någon oro över att Rut och läraren ska ligga. Det skiter jag fullständigt i. Det handlar mer och huruvida situationen har "ballat" ur eller inte. Men de svar som hittills kommit i tråden talar för att jag bara ska låta det va och det kanske är bäst så.
Citera
2013-03-18, 22:19
Medlem
Havremopedens avatar
Har du pratat med Rut om hur hon känner kring allt detta, framgick inte i texten så bra tyvärr. Bara information om vad som hänt har framkommit.

Jag tycker inte att det är en så stor grej, huvudsaken är att läraren gör ett bra och ordentligt lärarjobb och inte favoriserar och skiter i andra elever, det är huvudsyftet med hans jobb.. men samtidigt så skulle det inte vara så bra om detta kom ut i skolan, då jag tror läraren skulle eventuellt bli sparkad.

Man kan inte rå för vem man faller för, men man borde vara lite försiktig med sånt här..
Citera
2013-03-18, 22:45
Medlem
Kan förstå att manliga lärare speciellt runt 25-35 som jobbar på en gymnasium skola blir lite småkåt eller kär i sina kvinnliga elever.

Jag menar har ni sett dagens tjejer på gymnasium skolor!?? Aj aj aj... Inte å leka med! Dem fyller ut och är inte skygga om det
Citera
2013-03-18, 23:10
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Jag hörde om en väldigt liknande historia från en nära bekant, allt inklusive åldern stämmer bra. I det fallet visade det sig efter lång tid - mer än ett år - att hela förhållandet bara existerade i tjejens fantasi. Hon hade varit jävligt ambitiös och förfalskat både mail och SMS för att stötta sin egen story, men var i slutänden bara något slags psykopat. Säger inte att det måste vara så i det här fallet, bara att det är en möjlighet.

Psykopater kan vara väldigt övertygande... Vilka bevis har du på att detta verkligen äger rum i verkligheten?
Citera
2013-03-19, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Du är bara avundsjuk på "Rut", upp med röven eller "fittan" så få du samma behandling, sluta gnälla!

Öhh, nej, det var inte alls kortfattat!

Och sist men inte minst, sluta använda "hen", det är ett icke-ord! Jävla kommunistjävel!

Var tog "rant" vägen?
Citera
2013-03-19, 03:52
Medlem
MrsPresleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thickskin
Egentligen vill jag inte starta en tråd på flashback om detta ämne, då läraren i fråga är en aktiv flashbackanvändare och antagligen söker på trådar med just denna titel. Men jag behöver åsikter utifrån.

Kortfattat så går jag andra året på gymnasiet och är 18 år. Ända sedan hösten i ettan så har en viss lärare(favoriserad av många elever) visat "extra" intresse för en tjej i min klass, vi kan kalla henne "Rut". Han är väldigt smart och passerat 30 års åldern, han ser helt ok ut.
I början uppfattade Rut läraren, som många av oss andra gjorde, som väldigt bra och kunnig inom sitt ämne. En intressant lärare som är nytänkande och fortfarande har en viss "ungdom" inom sig. Rut tyckte dock att det var väldigt skevt hur han visade extra intresse för henne, även om hon på något sätt gillade att kunna "luta sig" mot en vuxen. På deras ämnessamtal kunde han lätt sväva iväg från ämnet och berätta privata saker om sig själv, vilket i sin tur gjorde att hon också öppnade sig.

Sen började Rut må lite dåligt under en period och en viss mailkontakt mellan henne och läraren tog vid. Strax där efter kunde man märka en viss särbehandling bland oss elever i skolan. Rut behövde t.ex aldrig redovisa något muntligt då hon inte "gillar" det / behöver inte göra det nu heller. Men endå får Rut toppbetyg och varje mål uppfylls. Det finns dock ingen avundsjuka från min sida, utan jag vill bara ge exempel.

Sen dess har det gått ett års tid och jag bara sett det som att läraren favoriserat eleven lite extra och inget mer, Tills nyligen. Under alkoholens berusning berättade Rut en rad saker som fick mig att bli ganska förvånad och känna en viss oro.

Mailkontakten mellan Rut och läraren är tydligen fortfarande väldigt aktiv, hur ofta det skrivs framgår dock inte. Läraren har berättat att han är kär i Rut och det har gått så pass långt att hen till och med har gjort slut med sin sambo(som hen varit tillsammans med i 7-8års tid) på grund av sina känslor för Rut.
Rut blir rörd av all text läraren skriver och har därmed också blivit kär, det här är Ruts första riktiga kärlek. Rut tycker själv att allt är väldigt konstigt, han är lärare och hon elev, men hon kan inte rå för hennes känslor. Rut vet inte hur hon ska hantera situationen. Någon fysik kontakt mellan dem har troligtvis inte ägt rum, det vet jag dock ingenting om.

Enligt mig har kärlek ingen ålder och läraren är även en av de bästa på skolan, en av mina favoriter. Men det känns som han har tagit vatten över huvudet. Jag förstår inte riktigt hur han kan ha satt sig i den här situationen och att han kan ha låta det hända. Någonstans är jag också orolig för Rut och hennes framtid, hur det här kommer att sluta och vad det kommer resultera i. Kommer det här förstöra henne och är skadan redan skedd?

Rut är 17 år, fyller 18. Läraren är runt 32-34.
Jag försöker intala mig själv att jag inte har ett skit med detta att göra och att jag bara borde låta det vara, men det är oron för Rut som får mig att fundera. Ge gärna era åsikter
Edit: Jag vill också tillägga att det här är väldigt kortfattat och jag har inte sett vad som skrivs i deras mail.
han ser henne som ett lätt byte och vet hur han ska få henne att se upp till honom för att han försöker visa allt vad han kan och visa henne att han är en sån som hon kan se upp till och vara öppen och han kanske ändå känner en viss attraktion för henne. Men om dom har känslor för varandra så vad ska man göra då? det är sjukt med att han ska ställa krav på övriga i klassen och inte henne, det är ju för att han vill va snäll och vill försöka se hur långt han kan gå för att få henne, om det är kärlek eller bara för att få ut sin lust och utnyttja henne genom att visa att hon kan lita på honom och kanske lura henne genom att han kan va öppen,överdrivet trevlig osv för att få henne att känna att honkan lita på honom och känner sig speciell i hans ögon och då börjar visa intresse, och att han kanske spelar så och kanske försöker få henne se upp till honom och att han är en trygghet som visar tillit och gör så det ska bli känslor inblandat hos henne. för att han sen vet hur bra han kunnat få henne att dras till honom genom expert med psykologi inbladnat. Jag vet inte vad jag ska tro, antingen vill han få en sårbar tjej i säng eller så har dom känslor för varandra..men om hon sagt saker som hänt hos dom så kanske han försöker utnyttja henne utan att hon ska fatta något?..jag vet inte..men hoppas bara inte hon blir sårad och utnyttjad.
Citera
2013-03-19, 09:05
Medlem
muskelstals avatar
Utpressa han. få toppbetyg! Utpressa rut o raffa åt dig ett skjut. Sen anmäler du han i alla fall. för han har makt över henne
Citera
2013-03-19, 11:11
Medlem
Draichs avatar
Informera rektorn. Eller skit i att göra någonting. Kör på magkänslan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in