2013-03-16, 22:49
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Jaså? Vilket annat land har detta hänt med då, förutom Israel, som profetian handlade om, som den också gick i uppfyllelse för... ?

Nej, jag vet inte, jag bara gissade. Därav frågetecknet.
Citera
2013-03-16, 22:54
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Så hur vanligt är det med profetior som för 3000 år sedan förutspår att ett visst folk skall spridas över hela jorden, sedan få tillbaka sitt land och återvända till landet....?
Och att exakt detta slår in precis enligt profetian?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvuppfyllande_profetia
Citera
2013-03-16, 22:54
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jaså? Vilket annat land har detta hänt med då, förutom Israel, som profetian handlade om, som den också gick i uppfyllelse för... ?

Vilken profetia hänvisar du nu till? Den om hur judarna återvände från Babylonien efter Kyros II (messias)?
Citera
2013-03-16, 22:56
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Så hur vanligt är det med profetior som för 3000 år sedan förutspår att ett visst folk skall spridas över hela jorden, sedan få tillbaka sitt land och återvända till landet....?
Och att exakt detta slår in precis enligt profetian?

Du missar det faktum att i princip alla folkslag på jorden (som inte dött ut fullständigt) faktiskt har spritts över hela jorden vid det här laget, och också det faktum att länder hela tiden blir invaderade av främmande makter, återerövrade, upptagna i allianser och förstörda av krig hela tiden i en i det närmaste oändlig cykel. Du kan alltså rent historiskt nästan säga det där om vilket land som helst och hitta någon tidpunkt då det inträffat - eller åtminstone kommer att inträffa - för just det landet och folkslaget.

Grejen är ju återigen att profetian sade inte att "om 3000 år inträffar det här", DÅ hade det kanske varit imponerande, utan bara att det någon gång ska inträffa. Återigen, de flesta tänker inte på att i princip alla sådana typer av profetior är självuppfyllande om man bara ger dem lite tid. Särskilt om det börjar handla om så långa tidsrymder som tusentals år och hundratals generationer.

Jag kan t.ex säga idag att "det kommer att inträffa i en tid då eld regnar från himlen och Danmarks fästningar intages av män med sneda ögon". Ge det tillräckligt med tid så kan du ge dig tusan på att om sisådär 4,000 år så får någon från Nordkorea för sig att invadera just Danmark, och när man börja luska lite mer så upptäcker man att det minsann skedde ett stort vulkanutbrott också bara 20 år tidigare. Vissa människor kommer då att tro att jag faktiskt såg det hända och att min profetia gick i uppfyllelse, men den är för löst formulerad för att det (rationellt sett) ska vara sant.

Horoskop författas ju i tidningar enligt precis samma principer - man gör dem så vaga och generella att de snart sagt stämmer för precis varenda människa som läser dem, och det är ju också anledningen till att vissa människor tror på dem. De "verkar ju stämma" och man glömmer att granska hur många andra möjliga scenarion/människor/etc de OCKSÅ stämmer för samtidigt. Samma sak med Nostradamus m.fl för övrigt.

Som sagt, det är inget speciellt med såna här händelser, men människor har en anmärkningsvärd förmåga att hela tiden tro att det är något särskilt och viktigt med just deras egen tidsålder. Kanske är det för att man inte står ut med tanken på att den skulle vara betydelselös eller så är man bara uttråkad, vad vet jag

EDIT: Arepo har ju också en stor poäng med att särskilt om ett folkslag vet att det profeterats om att något särskilt och stort ska hända med dem, så tenderar de i regel att jobba i den riktningen.
Senast redigerad av VenomX 2013-03-16 kl. 23:00.
Citera
2013-03-16, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Vilken profetia hänvisar du nu till? Den om hur judarna återvände från Babylonien efter Kyros II (messias)?

Läs det här.
http://www.israelinbibleprophecy.com/

Sen handlar ämnet om vad ateister vet om kristendomens syn på den sista tiden.

Jag konstaterar att du, Varangian har en någolunda koll på ämnet. Tack för ditt bidrag till diskussionen.
Citera
2013-03-16, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Du missar det faktum att i princip alla folkslag på jorden (som inte dött ut fullständigt) faktiskt har spritts över hela jorden

Knappast! Eller kan du ge ETT enda exempel på något annat folk som har haft en liknande erfarenhet? Och har någon dessutom försökt utrota dessa folk, vilket också förutspås?

Om du inte vill erkänna en profetia som är så unik och så klart uppfylld som i princip är möjligt, så är det naturligtvis din rättighet.

Dessutom handlar ämnet om vad ateister vet om den sista tiden.

Jag konstaterar att du verkar ha viss koll men att du föredrar att snacka off-topic och tjafsa i stället för att svara på frågan. Många ateister läser på om sånt här just för att kunna tjafsa med kristna och jag gissar att du faller i den kategorin.
Citera
2013-03-16, 23:05
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Läs det här.
http://www.israelinbibleprophecy.com/

Sen handlar ämnet om vad ateister vet om kristendomens syn på den sista tiden.

Jag konstaterar att du, Varangian har en någolunda koll på ämnet. Tack för ditt bidrag till diskussionen.

Ja, men man refererar som sagt främst till GT-verser som handlar om tiden efter den babyloniska fångenskapen. Alltså om Israels återupprättande som ett persiskt lydrike.
Citera
2013-03-16, 23:26
Medlem
VenomXs avatar
Jaha, så du var bara ute efter en staplad listtråd med andra ord och ämnet får inte diskuteras ingående.

Nog för att jag läst Bibeln från pärm till pärm ett antal gånger i mitt liv och även diskuterat ämnet om den sista tiden/uppenbarelseboken/etc mycket med djupt troende kristna i min närhet som är intresserade av frågan, men jag har faktiskt varken tid eller lust att bara sitta och rabbla upp exakt hur mycket jag vet om detta här, om det bara var den informationen som efterfrågades. Många detaljer känner jag till men jag har säkert också glömt några, så det får bli mitt svar då.

Och om du anser att jag bara "tjafsar off-topic" när jag faktiskt bidrar med en ateists syn på kristendomens profetior om den sista tiden, så står det ju klart att du inte såg skogen för alla träd i det jag skrev. Lite tråkigt men som sagt, du kommer ju alltid att se falska tecken för att det du tror på är sant eftersom det är den kategorin av "blinda troende" du själv tydligt placerar dig i, så jag har förstås inga förhoppningar (eller ens önskemål, egentligen) om att kunna bidra med någon upplysning där.

Jag tycker dock fortfarande att du borde ta dig både en och två funderare på hur väl investerad din tid är om du sitter och försöker tolka en profetia som den allsmäktige guden du tror på tydligt har informerat dig om att du aldrig KAN tolka så att du kan se tiden komma innan den är här.

Om du tror att Guds ord i bibeln är sant, så kan du ju alltså vara säker på att du har helt fel varje gång du gör en kvalificerad gissning om hur nära den sista tiden är, och om du går genom livet och hela tiden tänker att "nästa vecka händer det säkert", så kommer du ju bara på den grunden att kunna vara 100% säker på att det aldrig inträffar inom din egen livstid så länge Guds ord är sant. Känns det inte ganska fruktlöst att sitta och överanalysera saken då när du ändå per definition aldrig kommer att kunna resonera dig fram till ett ens någorlunda korrekt svar?

Men men, nu har jag lämnat det enda svar på Den Enda Frågan (tm) jag orkar ge, så tack för mig då och lycka till med informationsinsamlingen.
Citera
2013-03-16, 23:36
Bannlyst
Jag noterar att VenomX är kunnigare än majoriteten ateister när det gäller ämnet Slut tiden.

Noterar även att han inte kunde ge något exempel på något annat folk som haft samma erfarenhet som Israel i enlighet med en 3000 år gammal profetia. Alltså hans försök att debattera det här var inte vidare lyckat. Det var lika bra att han drog sig ur debatten.
Citera
2013-03-16, 23:50
Medlem
bestammer-senares avatar
Vänta nu... om jorden går under enligt Stjärnfalls föreställning skulle detta bara visa att Bibeln har fel?
Citera
2013-03-17, 00:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag noterar att VenomX är kunnigare än majoriteten ateister när det gäller ämnet Slut tiden.

Noterar även att han inte kunde ge något exempel på något annat folk som haft samma erfarenhet som Israel i enlighet med en 3000 år gammal profetia. Alltså hans försök att debattera det här var inte vidare lyckat. Det var lika bra att han drog sig ur debatten.

Handlar det ändå inte om en självuppfyllande profetia, då det står i boken som man håller helig?
Citera
2013-03-17, 02:01
Bannlyst
Profetian dokumenterades i bibeln för 2600 år sedan och har bevisligen inte ändrats de senaste 2000 åren, förmodligen aldrig.

Profetian löd i kort: Judarna skall skingras över hela världen. De skall lida förföljelse, tidvis extrem. I den sista tiden så skall Israel återuppstå som land och judar från världens alla hörn skall flytta dit. Landet skall återuppbyggas, det skall bli rikt på frukt och bli rikt ekonomiskt. Det skall besegra sina fiender.

Verklighetens utfall: Judarna skingrades över hela världen (Australien, Sydamerika, Europa, Asien och Afrika). De har lidigt förföljelse, tidvis extrem för att uttrycka saken milt. Israel återuppstod 1948 i och med FN resolutionen och judarna har flyttat tillbaka dit. Landet har återuppbyggts, det har en stor fruktindustri och är ett rikt och avancerat i-land. Det har besegrat sina fiender flera gånger på i det närmsta mirakulösa sätt.

Följaktligen kan vi konstatera att 2600 år efter profetian dokumenterats, så har den slagit in. Intressant, eller hur? Under 2000+ ¨år som det tog för profetian att uppfyllas så såg det extremt osannolikt ut att detta skulle hända. I princip inga judar bodde i Palestina på 1900 år medan profetian höll på att uppfyllas.

Dessutom skulle Israels återuppståndelse ske i den sista tiden. FYI...
Tro vad ni vill. Men detta är vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in