2017-10-18, 15:54
Medlem
Pinkuss avatar
The usual suspects - överskattad?

Såg nyligen om denna film som ofta hyllas av fanns och kritiker som en av 90-talets bästa. Har själv aldrig förstått dess storhet. För mig känns det mer som en ovanligt bra B-action thriller. Visst den är lite finurlig och klurig men samtidigt ganska mediokert spel, överdrivna karaktärer, fult foto etc. Inte i närheten av tex Pulp fiction. Nån mer som känner likadant?
Senast redigerad av Pinkus 2017-10-18 kl. 15:58.
Citera
2017-10-18, 16:07
Medlem
Oldberrys avatar
Pulp ficiton är ju däremot rejält överskattad.

Jag tycker det är en mycket bra film, men långt ifrån en av 90-talets bästa. Mycket att poängen får den ju i slutklämmen. Utan en så bra twist hade den kanske inte varit något speciellt
Citera
2017-10-18, 16:09
Medlem
Webbianas avatar
Tycker varken Pulp Fiction eller The Usual Suspects utmärker sig särskilt. Visst det är bra filmer, men definitivt överhypade. Minns att jag faktiskt blev lite deprimerad efter Pulp Fiction, hade förväntat mig mer.
Citera
2017-10-18, 16:10
Medlem
Pinkuss avatar
OK, kanske jag som inte fattat sluttwisten... berätta gärna med spoiler. Och finns det egentligen nån lösning på vem Kayser Sose är?
Citera
2017-10-18, 16:24
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
OK, kanske jag som inte fattat sluttwisten... berätta gärna med spoiler. Och finns det egentligen nån lösning på vem Kayser Sose är?

Hur kan du säga att en film är överskattad när du inte fattar den?

Citera
2017-10-18, 16:37
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Hela filmen bygger ju upp till finalen i slutscenen och avslöjandet om vem kayser är...!
Citera
2017-10-18, 17:18
Medlem
arakas avatar
Citat:
Såg nyligen om denna film som ofta hyllas av fanns och kritiker som en av 90-talets bästa. Har själv aldrig förstått dess storhet. För mig känns det mer som en ovanligt bra B-action thriller. Visst den är lite finurlig och klurig men samtidigt ganska mediokert spel, överdrivna karaktärer, fult foto etc. Inte i närheten av tex Pulp fiction. Nån mer som känner likadant?
Båda filmerna som du nämner är riktiga klassiker, skulle ge 9.0 på IMDB till bägge.
Citera
2017-10-18, 17:32
Medlem
Den är grym ju, en Annan bra film är goodfellas
Citera
2017-10-18, 18:08
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag hade inte sett den tills för några år sen och tyckte också det överdrivits hur bra den var... Filmen är ganska medioker ärligt.

Dock är Benicio del Toro störtskön i den och jag är typ kär i Gabriel Byrne så... Helt kass är den väl inte men överskattad? Helt klart.

Edit:
Citat:

Haha skojar du nu?

En anledning jag kanske inte älskade rullen är att jag såg den för några år sen och redan var rätt medveten om twisten i slutet pga alla popkulturella-referenser och parodier.

Är väl lite som att en person som aldrig sett fight club känner till "twisten" redan oavsett. Så upplevelsen kommer inte vara den samma som när jag såg filmen första gången, helt ovetandes om denna twist.
Senast redigerad av Drinkycrow 2017-10-18 kl. 18:12.
Citera
2017-10-18, 18:14
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag hade inte sett den tills för några år sen och tyckte också det överdrivits hur bra den var... Filmen är ganska medioker ärligt.

Dock är Benicio del Toro störtskön i den och jag är typ kär i Gabriel Byrne så... Helt kass är den väl inte men överskattad? Helt klart.

En bra film är inte överskattad, denna film talas ofta om att den är bra, aldrig hört eller sett någon som Skulle säga att den är en av tidernas bästa filmer.

För många som TS som tar en bra film och säger att den är överskattad pga av vad de tycker.
Citera
2017-10-18, 18:18
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
En bra film är inte överskattad, denna film talas ofta om att den är bra, aldrig hört eller sett någon som Skulle säga att den är en av tidernas bästa filmer.

För många som TS som tar en bra film och säger att den är överskattad pga av vad de tycker.

Klart en bra film kan vara överskattad? Jag tycker dessutom den är rätt medioker så från mitt perspektiv är den överskattad. Det är klart vi har åsikter om filmer "på grund av av(ditt misstag inte mitt) vad de(vi) tycker", eller menar du att det inte är subjektivt? Du är den objektiva domaren som säger denna film är bra?
Citera
2017-10-18, 18:32
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Hela filmen bygger ju upp till finalen i slutscenen och avslöjandet om vem kayser är...!

Ja fast det är lite av mitt problem med filmen. Ett fyndigt slut med twist gör filmen inte resten av filmen bättre, det gör bara slutet bättre. Fight club är em favoritfilm och jag hade gillat den lika mycket, kanske nästan mer utan twisten i slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in