2002-11-27, 18:08
Medlem
En fråga om en gammal men bra film. Finns det någon här som hängde med i denna filmen? Är det så att hela filmen bara är en historia, emedan slutet är det enda som är "sant"? Mina två hjärnceller får inte riktigt ihop det hela.

Passar på och tipsar om några bra filmer:

K-Pax
I am Sam
A beautiful mind
Gökboet
Gudfadern I, II
Jalla Jalla
The Big Lebowski
Citera
2002-11-27, 18:11
äldre konto (old)
Ej medlem
nu är det iofs ett tag sen jag såg den här filmen. Men han har baserat sin historia på händelserna som dom egentligen var. fast självklart förvrängt en hel del.
Citera
2002-11-27, 21:25
äldre konto (old)
Ej medlem
det var länge sen jag dåg den också, och kan inte säga att jag orkade engagera mig särskilt mycket... men som jag minns det fabulerade han i stort ihop berättelsen efter tidningsklipp och liknande som satt på väggen i förhörsrummet eller var fan det var de satt och ugglade..
Citera
2002-11-28, 17:43
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag förstod det som att han berättade en version av sanningen som fick honom att verka oskyldig, men med små hintar om att han egentligen låg bakom själv...
Citera
2010-11-30, 03:02
Medlem
hgfdsas avatar
Faila han inte grovt egentligen?

Han hade planerat att döda den enda som visste hur han såg ut i det minsta detalj, det verkar även som han visste att han skulle hamna hos polisen senare med personligheten "the krypling". Keyzer som är så smart måste ju veta att inte storyn håller från början med ändå börjar han improvisera och failar så nu vet hela världen hur Keyzer Soze ser ut istället för 1 person.

Alltså han har planerat allt i det minsta detalj och väljer att improvisera i det allra viktigaste.
Citera
2010-11-30, 11:15
Medlem
KapitalKamelens avatar
Jag tror nog att det utspelade sig som han berättade, men vissa detaljer var förvrängda så att snuten skulle förutsätta att Keaton var hjärnan bakom allt och således Keyser Soze.

Jag förstår det som att han bytte ut namn osv i historian från tavlan han tittar på.

Angående att han failar för att snuten nu vet hur han ser ut, så ja, det gör han väl lite. Men det var heller inte meningen att polisen skulle räkna ut att det var han, han förutsatte att polisen skulle anta att det var Keaton som var Keyser och således inte gräva vidare i saken.
Citera
2010-11-30, 14:27
Medlem
hgfdsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Jag tror nog att det utspelade sig som han berättade, men vissa detaljer var förvrängda så att snuten skulle förutsätta att Keaton var hjärnan bakom allt och således Keyser Soze.

Jag förstår det som att han bytte ut namn osv i historian från tavlan han tittar på.

Angående att han failar för att snuten nu vet hur han ser ut, så ja, det gör han väl lite. Men det var heller inte meningen att polisen skulle räkna ut att det var han, han förutsatte att polisen skulle anta att det var Keaton som var Keyser och således inte gräva vidare i saken.

Du säger att han failar "lite"... Han har gjort upp en plan i flera år för att döda 1 som vet hur han ser ut och det slutar med att alla kommer veta hur han ser ut. Jag skulle mer säga "total fail".
Citera
2010-11-30, 14:38
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgfdsa
Du säger att han failar "lite"... Han har gjort upp en plan i flera år för att döda 1 som vet hur han ser ut och det slutar med att alla kommer veta hur han ser ut. Jag skulle mer säga "total fail".

Jo det har du rätt i, trodde du menade att det var fel på själva historian. I stand corrected.
Citera
2012-07-11, 05:53
Bannlyst
Såg nyss denna film, är inte den mäkta överskattad? Nr 28 på IMDB liksom? Filmen är ju ett sömnpiller tills slutet då den inte direkt är häpnadsväckande heller.
Citera
2012-07-11, 08:48
Medlem
Godtycklighets avatar
Tycker det är en ganska värdelös film. Filmen bygger upp handlingen kring slutet, och det stora mysteriet som löses på slutet löser inte så mycket alls. Mysteriet var inte intressant för det första.
Citera
2012-07-11, 09:18
Medlem
skrudiss avatar
Att se filmen nu tar nog bort behållningen (singular) i filmen, då dess rykte om sig är twisten. Visst är den okej, men med ett tråkigt tempo i sann 90-talsanda (dock inte lika bra som ex Reservoir Dogs gör det). Filmen tappar på att frågeställningen om Sötze (eller vad han heter) inte är så värst intressant. Och varför är Kevin Spacey tvungen att improvisera fram helt onödig fakta bara för att framstå som "knäpp", dvs prata om kaffeplantage, eller när han var i bla-bla-bla, utifrån tavlan och andra faktorer. Det ökar ju bara risken att polisen ska upptäcka mönstret.

Frågan är bara om inte polisen fruktar för sitt liv nu?
Citera
2012-11-24, 18:30
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Nu tycker jag att ni är lite negativa angående den här filmen. Det viktiga är väl inte bara den konstige Keizer Soze eller vad han nu heter?

Jag slötittade på filmen efter tips från en sk vän en sömnig fredagkväll, och sen blev jag tvungen att kolla på den igen eftersom jag inte fattade vad den handlade om, riktigt fundersam blev jag på slutet.....ok jag är iofs OTROLIGT ointelligent, men ändå: från detta perspektiv, en skum film med bra manus, tycker jag, och några sköna figurer och kommentarer finns i filmen trots allt. Den berättar mycket om hur vårt samhälle fungerar? Jag kan till och med tycka att det är en av de bästa långfilmerna som gjorts, hittills.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in