2013-03-16, 13:59
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det tycker jag, samhällen och världen blev starkt påverkade av Darwins syn på verkligheten att den starkaste överlever.

Darwin har mycket skuld till den råa, djuriska, själviska synen på verkligheten som vi har upplevt efter hans teorier om att människan är ett djur bland många som kämpar för överlevnad, och att den starkaste (bäst anpassade enligt andra) överlever.
Darwin beskrev evolutionen. Hur livet utvecklas. Det är liksom allt. Finns inga värderingar i det öht.
Citera
2013-03-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ja det tycker jag, samhällen och världen blev starkt påverkade av Darwins syn på verkligheten att den starkaste överlever.

Darwin har mycket skuld till den råa, djuriska, själviska synen på verkligheten som vi har upplevt efter hans teorier om att människan är ett djur bland många som kämpar för överlevnad, och att den starkaste (bäst anpassade enligt andra) överlever.
Jaha.

Nu har vi kommit fram till att naturen kan vara hemsk. So?

Jag kan ta och berätta för dig att jag även tror att sjukdomar finns, trots att de är hemska. Galet va?
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-16 kl. 14:05.
Citera
2013-03-16, 14:08
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ok, vad vill du kalla det för istället för ateism, Darwinism?
Nej ateism = ateism = avsaknad av gudstro

DET "BETYDER" INGENTING MER ÄN VAD SOM STÅR.

ENBART, avsaknad av gudstron, så fyll vänligen inte den beteckningen med egenhändigt felaktiga betydelser, det går icke att omtolka.

Teism/Deism = tron att gud finns
Ateism = avsaknad av teistisk tro (dvs man tror inte på gud, som teist gör, det går dessutom INTE att ersätta eller fylla i ngt annat för denna avsaknad att tro, det är det felet du gjort)
Senast redigerad av BlackJewel 2013-03-16 kl. 14:11.
Citera
2013-03-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Jo, men Darwin och människan är två olika saker. Darwin påstod aldrig att människan är ett djur.

Jasså? Men det är väl kontentan av det hela, att även människan ingår i systemet av att den starkaste överlever? Darwin pratade om "mellanformer som gorillor och vildar", dvs. människor:

http://www.youtube.com/watch?v=hxL6CLQ0iGY

Det är tydligt att Darwin menade att infödingar/vildar var ett mellanting mellan gorillor och "civiliserade människoraser", och att infödingar skulle "säkerligen bli utrotade och ersatta".
Citera
2013-03-16, 14:22
Bannlyst
Citat:
Jag har tidigare påstått att Hitler hade en darwinistisk synsätt, och därför kunde med ett kallt hjärta avrätta och förfölja miljoner människor. Men detta opponerade sig ateister emot, jag kommer inte ihåg deras argument, men nu finns det en dokumentär som påstår samma sak, den säger:

"Nu innebar hans (Hitlers) darwinistiska synsätt att soldaternas död inte bekom honom.
Hade Hitler förresten inte alltid sagt att de svaga inte förtjänade att leva?
"
http://www.svtplay.se/video/1087917/del-3-av-3

Ungefär 13:30 in i dokumentären. Och detta togs upp även i första delen om jag inte missminner mig.

Vad har ateister för ursäkter nuförtiden?

Låt oss inte glömma att även Pol Pot, Mao och de värsta fanatikerna efter ryska revolutionen hade exakt denna inställning
Citera
2013-03-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej ateism = ateism = avsaknad av gudstro

DET "BETYDER" INGENTING MER ÄN VAD SOM STÅR.

ENBART, avsaknad av gudstron, så fyll vänligen inte den beteckningen med egenhändigt felaktiga betydelser, det går icke att omtolka.

Teism/Deism = tron att gud finns
Ateism = avsaknad av teistisk tro (dvs man tror inte på gud, som teist gör, det går dessutom INTE att ersätta eller fylla i ngt annat för denna avsaknad att tro, det är det felet du gjort)

Jo men förnekar du att dom flesta (om inte alla) ateister har Darwin som sin förebild?

Menar du verkligen att det finns ateister som förkastar Darwins teorier? Ge exempel i så fall.
Citera
2013-03-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jaha.

Nu har vi kommit fram till att naturen kan vara hemsk. So?

Jag kan ta och berätta för dig att jag även tror att sjukdomar finns, trots att de är hemska. Galet va?

Nej jag vet att naturen är hemsk, just på grund av djungelns lag, d.v.s. Darwins lag, eller med andra ord en verklighet utan lag och ordning från skaparen. Skaparen som inte har haft för avsikt av en värld av sjukdomar, död och att den starkaste överlever. Dessa "uppfinningar" är människans, tillsammans med Guds motståndare.
Citera
2013-03-16, 14:33
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jasså? Men det är väl kontentan av det hela, att även människan ingår i systemet av att den starkaste överlever? Darwin pratade om "mellanformer som gorillor och vildar", dvs. människor:

http://www.youtube.com/watch?v=hxL6CLQ0iGY

Det är tydligt att Darwin menade att infödingar/vildar var ett mellanting mellan gorillor och "civiliserade människoraser", och att infödingar skulle "säkerligen bli utrotade och ersatta".

Jo, det är korrekt. Tyvärr hade han väl rätt också. Framför allt religiösa "människor" har varit duktiga på att utrota infödingar. Hitler hade troligen låtit infödingarna fått leva i fred.
Citera
2013-03-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Darwin beskrev evolutionen. Hur livet utvecklas. Det är liksom allt. Finns inga värderingar i det öht.

Nej Darwin hade även värderingar när han pratade om: "mellanformer som gorillor och vildar" som var ett mellanting till "civiliserade människoraser".

Vilka var dom "civiliserade människoraserna" enligt Darwin? Självklart vita, den ras som han tillhörde.
Citera
2013-03-16, 14:37
Medlem
Citat:
Nej jag vet att naturen är hemsk, just på grund av djungelns lag, d.v.s. Darwins lag, eller med andra ord en verklighet utan lag och ordning från skaparen. Skaparen som inte har haft för avsikt av en värld av sjukdomar, död och att den starkaste överlever. Dessa "uppfinningar" är människans, tillsammans med Guds motståndare.
Ditt argument blir då i princip "Evolutionen finns inte för att gud finns" eller "Evolutionen är påhittad för att den är hemsk".

Det är inget argument som jag köper, och det vet du nog.

Det roliga är att dina argument kräver att gud finns. Det börjar kännas som ett cirkelargument om så är fallet.
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-16 kl. 14:54.
Citera
2013-03-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Jo, det är korrekt. Tyvärr hade han väl rätt också. Framför allt religiösa "människor" har varit duktiga på att utrota infödingar. Hitler hade troligen låtit infödingarna fått leva i fred.

Nu börjar du glida undan kärnfrågan.
Citera
2013-03-16, 14:45
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Nu börjar du glida undan kärnfrågan.

På vilket sätt: för att jag visar att religiösa är/har varit, barbarer, precis som Hitler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in