Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-18, 06:29
  #1
Medlem
Jag tankte pa det att, uppsatser, inlamningar och liknande maste ju skivas och och lamnas in via dator nu. Ett handskrivet dokument ar inte godtagbart.

Men hur var det forr nar det var inlamningasdags? pa -60, -70 och -80talet te.x? Gjorde man inlamingarna pa skrivmaskin da, och/eller var handskrivet okej? Har vi nagan gammal rav som sitter inne pa lite information?

hej
Citera
2005-05-18, 06:32
  #2
Banned
uph-mans avatar
Skrivmaskin var det som godtogs, det är jag rätt säker på. Vi kan idag inte föreställa oss de våndor detta måste ha orsakat gårdagens studenter. Fy fan, tänk om man som perfektionist råkar slinta med fingret när man ska renskriva! Hej och hå, ner med det arket i papperskorgen. Fy 17!
Citera
2005-05-18, 06:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Skrivmaskin var det som godtogs, det är jag rätt säker på. Vi kan idag inte föreställa oss de våndor detta måste ha orsakat gårdagens studenter. Fy fan, tänk om man som perfektionist råkar slinta med fingret när man ska renskriva! Hej och hå, ner med det arket i papperskorgen. Fy 17!

Ja precis, och word har ju en liten fiffig finess att den rattar till stavfel, och det ar ju inte sa manga skrivmaskiner som gor. Vilket maste betyda att om man skriver sista ordet fel pa pappret sa maste man skriva om hela skiten. Det kan inte vara kul.
Citera
2005-05-18, 07:27
  #4
Medlem
Tror sällan jag lämnat i något som inte haft ett enda typ av skriv-/stavfel, så det kan knappast varit så dödligt viktigt på skrivmaskinens dagar heller. Dessutom fanns ju tippex och de moderna skrivmaskinerna på 80-talet gick det bra att sudda med om man skrev någon bokstav/mening fel. Åtminstone den vi hade hemma.
Citera
2005-05-18, 07:56
  #5
Banned
Cure110s avatar
För 10+ år sedan så fanns det sällan krav på datorskrivet/maskinskrivet. Då kunde man lika gärna skriva för hand - så länge man gjorde det prydligt. Idag görs allt på dator, vilket kanske förklarar varför dagens ungdomar har samma handstil som Stephen Hawking när han försöker skriva med en penna i mungipan.

http://www.nmhschool.org/photo2/imag...om/hawking.jpg
Citera
2005-05-18, 07:58
  #6
Banned
Cure110s avatar
<En timeout ger lätt ett dubbelinlägg>
Citera
2005-05-18, 08:00
  #7
Medlem
Hispers avatar
Det var skrivmaskin som gällde, I've been there. Krävde viss planering i sitt arbete. Vid skrivfel så fanns tippex att tillgå och tippex finns/fanns i två "format". Dels som vätska som man penslade på den felskrivna bokstaven, väntade någon minut så att det fick torka och skrev man in de(t) rätta tecknet/tecknen. Alternativet var tippex i pappersformat. Vid felskrivning backade men till den felskrivna tecknet, höll tippexpappret precis framför papperet vid det felskrivna tecknet och sedan skrev man den felaktiga bokstaven en gång till. Den tidigare svarta bokstaven var skriven igen men nu med vit färg.

Men det var inte felskrivna tecken som var det stora problemet. Problemet var om man av någon anledning tvingades ta ur ett ej färdigskrivet papper ur maskinen och sedan skulle fortsätta skriva senare. Det var svårt att få det tillbaka helt rätt igen så att man fick samma radavstånd mellan den senast skrivna raden och den första nya. Det blev liksom ett "hack" i texten.

Jag tog min examen 1986 och då hade olika former av ordbehandlare börjat bli allmänt tillgängliga. Och det fördes diskussioner om att man inte skulle tillåta uppsatser/inlämningsuppgifter skrivna mha av datorer. Skälet var att kvaliteten på innehållet i "datorgenererade" var sämre än i de maskinskrivna. Studenterna lade ned alldeles för mycket tid på design av uppsatsen än innehåll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback