2013-07-26, 09:57
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aulus
I hur stor skala tror du att detta fungerar innan någon typ av styrning och standardisering måste till?
Vilken typ av "styrning och standardisering" syftar du på? Statliga byråkrater och administratörer som tror att dom vet mer om Bosse Karlssons företag än Bosse vet själv? Standardiserade betalningsmedel kan fria svenskar själva komma överens om, det vill säga att man använder det som folk har högst förtroende för. På det sättet kan inga politiker tvinga svenskar att använda judiska ockerräntepengar.
Citera
2013-07-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Vilken typ av "styrning och standardisering" syftar du på? Statliga byråkrater och administratörer som tror att dom vet mer om Bosse Karlssons företag än Bosse vet själv? Standardiserade betalningsmedel kan fria svenskar själva komma överens om, det vill säga att man använder det som folk har högst förtroende för. På det sättet kan inga politiker tvinga svenskar att använda judiska ockerräntepengar.

Ponera att Janne köper fem liter mjölk och ett kilo ost av Bengt för tre medelstora snäckor, men Conny tycker inte att snäckor är ett vettigt betalningsmedel utan han vill ha tolv trocaderokapsyler för tio liter diesel. Då får Bengt får försöka växla snäckor mot kapsyler med Johanna, som får försöka hitta på en växelkurs baserat på hur många hon tror kan acceptera snäckor som betalningsmedel.

Om nästan alla till slut kommer överens om att silver är en bra valuta, ska man då väga silvret själv eller blir det kanske bäst om någon börjar tillverka silvermynt enligt en standard, märkt efter valör? Hur hanterar man falskmyntare och fusk, och går systemet att appliceras på elektronisk pengahantering?
Citera
2013-07-26, 12:06
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aulus
Ponera att Janne köper fem liter mjölk och ett kilo ost av Bengt för tre medelstora snäckor, men Conny tycker inte att snäckor är ett vettigt betalningsmedel utan han vill ha tolv trocaderokapsyler för tio liter diesel. Då får Bengt får försöka växla snäckor mot kapsyler med Johanna, som får försöka hitta på en växelkurs baserat på hur många hon tror kan acceptera snäckor som betalningsmedel.

Om nästan alla till slut kommer överens om att silver är en bra valuta, ska man då väga silvret själv eller blir det kanske bäst om någon börjar tillverka silvermynt enligt en standard, märkt efter valör? Hur hanterar man falskmyntare och fusk, och går systemet att appliceras på elektronisk pengahantering?
Snäckor och kapsyler kommer sannolikt ha låga värden som betalningsmedel varför få människor kommer använda dom. Det "problemet" kommer aldrig uppstå, enligt min mening.

Silver och guld är väl det som använts mest och längst i historien och kommer förmodligen fortsatt att vara accepterade betalningsmedel. Banker som vill överleva på en konkurrensutsatt marknad kommer tvingas att anpassa sig till svenskarnas krav på att sedlar och elektroniska pengar är knutna till reella värden. Om jag har exempelvis guld i en box på banken så förväntar jag mig att jag kan hämta ut min egendom när jag vill. Banker som börjar stjäla och förfalska kommer förlora sina kunder och gå i konkurs. Personerna som stulit och förfalskat ska givetvis åtalas. Anledningen till att banker stjäl och förfalskar idag beror på att dom vet att centralbanker och stater bailar ut dom med ännu mer låtsaspengar när det börjar knaka i fogarna.

Exakt hur allt ska se ut praktiskt in i minsta detalj har jag inte funderat så mycket på, men man skulle ju kunna tänka sig att jag sätter in x silver på Degerfors Bank och får x märkta sedlar som jag sedan kan handla för och investera med. Eventuell extern sedelförfalskning är inte ett problem som är specifikt för just detta hypotetiska ekonomiska system. Hur mynt ska se ut har jag inte heller grubblat så mycket över men det hade varit rätt coolt med helpräglade guld- och silvermynt.

Om svenskar och nationalister vill fortsätta med dagens luft- och låtsaspengar så får man gärna förespråka ett sådant system, så länge man ger fan i min egendom och låter mig sköta mina transaktioner med vad jag bedömer vara bäst för mig och min ekonomi. Och nej, jag är ingen jävla judelibertariansk bögindividualist. Jag vill bara inte sätta in x pengar till mitt pensionssparande för att komma som pensionär till banken och få höra att jag har mindre på kontot än vad jag satt in under ett helt liv eller att nån politiker, globalistbankir eller Wall Street-hora sålde, förskingrade eller spekulerade bort mina pengar i nåt derivatbedrägeri på Cypern.

En riks- eller centralbank som sitter och trycker upp låtsaspengar, enväldigt sätter räntesatser och gissar hur marknader kommer utveckla sig kommer oundvikligt att sabotera marknader, företag och leda oss fram till samma situation som Weimar och idag. En centralmyndighet kan aldrig veta vad folk planerar och måste därför anta och således kommer människor tvingas att anpassa sig till myndighetens diktat och därifrån går kapital, uppfinningar, investeringar etc. åt helvete.

Varför är folk så kåta på att styra ekonomin och vem är det egentligen som ska sitta på det där statliga kontoret och hitta på, höfta och bestämma? Hur bra fungerar det idag när Riksbanken sätter räntor till höger och vänster och manipulerar människors investerings- och låneincitament?

Sen vill jag påpeka att jag definitivt inte är någon expert när det gäller ekonomi. Jag diskuterar mer än gärna olika förslag. Riksbanken är väl en angelägen punkt som många verkar vilja behålla. Frågan är då varför? Ska man fortsätta med samma ekonomiska system, något modifierat, och bara byta ut Stefan Ingves mot någon av SvP utsedd ekonom?
Citera
2013-07-26, 12:49
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Silver och guld är väl det som använts mest och längst i historien och kommer förmodligen fortsatt att vara accepterade betalningsmede

Två korta frågor:

Hur ställer du dig till det faktum att silver och guld är värdekonserverande, och att det därmed leder till att människor hamstrar dessa, så betalningsmedel i cirkulation minskar -> deflation.

Två, hur ställer du dig till det faktum att det mesta av världens silver och guld ägs av judiska bankirer och deras internationella företagskonglomerat?

Vi befinner oss alltså i en situation där vi för att bryta judarnas makt över oss måste bryta med deras ekonomiska system och ersätta det med ett eget system som inte sätter makten i judarnas händer. Det var ju precis detta som Hitler, fascistiska Italien och imperialistiska Japan försökte med, och det var precis därför som judarnas mobiliserade allt de hade för att krossa dessa konkurrenter. Varför tror du judarna ser det som så viktigt att peka ut dessa regimer som den allra största ondskan som någonsin existerat? Därför att judarnas makt kommer ifrån deras ekonomiska system, och dessa regimer skapade ekonomiska system som fråntog judarna deras makt, därför var de tvugna att krossas.

Vi befinner oss alltså inte i en situation där vi kan tillåta oss att agera efter utopiska principer i stil med "låt alla välja betalningsmedel", "staten skall inte blanda sig i". Ja, det låter bra, men vi måste förhålla oss till realiteten. Läs gärna länkarna i första inlägget, speciellt om vikten av att bryta med det räntebaserade systemet.
Senast redigerad av Vindhler 2013-07-26 kl. 12:55.
Citera
2013-07-26, 13:51
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Två korta frågor:

Hur ställer du dig till det faktum att silver och guld är värdekonserverande, och att det därmed leder till att människor hamstrar dessa, så betalningsmedel i cirkulation minskar -> deflation.

Hamstrande, eller sparande, är inte negativt. Det leder till kapitalackumulation som kan användas till investeringar. Det är en av dom mest grundläggande och viktigaste orsakerna till ökat välstånd genom ökad produktion och konsumtion. Problemet idag är att stater, banker, företag och privatpersoner i huvudsak lånar låtsaspengar med ockerräntor till investeringar och konsumtion. Lån och ränta i sig är dock inget problem om det handlar om "riktiga" pengar där utlånare och låntagare kommer överens om ett lån och en ränta som låntagaren bekostar. Räntan utgör då ytterligare inkomst och kapitalackumulation som kan användas till nya investeringar. Låntagaren kanske kunde starta ett företag, betala av lån och ränta och börja anställa folk.

Om tillgången på guld och silver skulle minska kommer sannolikt priser på varor och tjänster att sjunka för att matcha konsumenternas köpkraft. Deflation är bara ett problem på en statligt reglerad marknad med rigida skatter, avgifter och löner. Om företagarna inte tillåts anpassa sig till nya förutsättningar leder det till konkurs och arbetslöshet.

Låga priser och kostnader är inte "farligt" för ekonomin. Idag kan vem som helst gå och köpa en 42-tums platt-tv för 2000 spänn, det inträffar ingen depression för det.
Citat:
Två, hur ställer du dig till det faktum att det mesta av världens silver och guld ägs av judiska bankirer och deras internationella företagskonglomerat?

Vi befinner oss alltså i en situation där vi för att bryta judarnas makt över oss måste bryta med deras ekonomiska system och ersätta det med ett eget system som inte sätter makten i judarnas händer. Det var ju precis detta som Hitler och fascistiska Italien försökte med, och det var precis därför som judarnas mobiliserade allt de hade för att krossa dessa konkurrenter.

Vi befinner oss alltså inte i en situation där vi kan tillåta oss att agera efter utopiska principer i stil med "låt alla välja betalningsmedel", "staten skall inte blanda sig i". Läs gärna länkarna i första inlägget, speciellt om vikten av att bryta med det räntebaserade systemet.
Det är ingen ekonomisk fråga. Om Sverige byter ekonomiskt system och blir militärt angripna så talar vi om något annat: makt, politik, etc. Det spelar ju i första hand ingen som helst roll vilket system vi byter till eftersom det oavsett högst sannolikt kommer leda till angrepp.

Det är inte "utopiskt" att förespråka att svenskar själva får bestämma över sin egendom. Du får gärna komma hem till mig och försöka stjäla mitt guld. Med såna nationalister behöver vi inte ens "byta" system... Jag har inte heller något problem med att tänka "realistiskt", vi skulle förslagsvis kunna återgå till 1930 års skattetryck på 10 procent av BNP per år vilket möjliggjorde att Sverige blev ett av världens rikaste länder: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/

Men även med tio procent skattetryck och andra avgifter, regleringar, förbud och statliga monopolmarknader så kommer kapital och företag att förstöras med fattigdom och arbetslöshet som följd.
Citera
2013-07-26, 14:06
Medlem
-Wasteland-s avatar
Ett litet tillägg angående betalningsmedel, såsom guld och silver. Det måste inte nödvändigtvis vara enbart guld och silver. Man kan även tänka sig att exempelvis Bitcoins används i ekonomin, eller något annat som människor har förtroende för. Just Bitcoins går inte att förfalska eller beskatta och är idag förmodligen det största hotet mot det judiska internationella bankirockrarväsendet.
Citera
2013-07-26, 14:10
Medlem
Elashbacks avatar
Citat:
Var uppmärksam på dessa anarkokapitalistiska semiter. Wastehead vill inte ens ha en nationalistisk stat då hans hjärna är rättad efter judarna von Mises, Rothbard, Friedman och Rand's inställningar.
Citera
2013-07-26, 14:44
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elashback
Var uppmärksam på dessa anarkokapitalistiska semiter. Wastehead vill inte ens ha en nationalistisk stat då hans hjärna är rättad efter judarna von Mises, Rothbard, Friedman och Rand's inställningar.
Diskutera och bemöt gärna i sak istället för att sitta som en debil papegoja och rapa invektiv. Jag är inte motståndare till att med kollektivt organiserat våld försvara Sverige och svenskarna mot vare sig yttre eller inre angrepp. Men även i ett svenskt Sverige så är det väl rimligt att ha en fungerande ekonomi eller ska vi fortsätta "öka penningmängden" genom Riksbanken och skapa inflation, förhindra sparande, tvinga folk att låna sig fram genom livet och ha artificiella höga dårpriser på bostäder osv.? Jag är inte rättad efter någon, vem som helst som är någorlunda normalbegåvad klarar av att själv resonera sig fram till enkla slutsatser om man betraktar sin omvärld en stund.

Är det dig vi ska ha som riksbankschef? Du kanske kan tala om hur mycket nya pengar vi behöver ha i omlopp, vilken inflationsnivå och vilken räntor som är bäst för den nationalistiska ekonomin då?

Sveriges Riksbank (först Stockholm Banco) grundades för övrigt av juden Johan Palmstruch som var först i Europa med att tillsammans med judiska ockrare låna ut värdelösa låtsaspengar. Banken gick naturligtvis i konkurs och staten köpte upp skiten.

Angående Mises och dom andra så lär dom betraktas som självhatande judar av och stora hot mot Rothschild-koncernen. Men det begriper väl inte du med din jävla myrhjärna.
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-07-26 kl. 15:10.
Citera
2013-07-26, 15:20
Medlem
Citat:
Vaknat på fel sida idag eller?

Hur hade du tänkt att man ska kunna skapa nya pengar utan att det uppstår inflation?

Och det system vi tvingas leva i är inte privat; det är ett globalt konglomerat av statliga centralbanker, EU, IMF, etc. och mestadels judiskägda storbanker. Det usurokratiska systemet existerar till följd av inrättandet av statliga centralbanker. Utan fiat-valutor hade en vanlig privat bank nere i Gnosjö aldrig kunnat ägna sig åt fractional reserve banking.

Du får ta och läsa på lite istället för att sitta och yra om "privat pengaskapande". Du och jag är privatpersoner som skulle kunna köpa och sälja saker och tjänster till varandra och själva komma överens om vilka betalningsmedel ("pengar") vi vill använda; vi behöver inga politiker som tvingar oss att använda värdelösa elektroniska låtsaspengar och sedan beskattar och avgiftsbelägger våra transaktioner och sen urholkar värdet på våra besparingar.
Det gamla "men du då"-argumentet en klassiker...

Hahahahahahaha! "Låtsaspengar" säger allt. Jag drar mig ur vidare debatt med dig.
Citera
2013-07-26, 15:33
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
Hahahahahahaha! "Låtsaspengar" säger allt. Jag drar mig ur vidare debatt med dig.
Neger snälla. Om du inte ens är medveten om vad pengar överhuvudtaget är för något kanske du ska hålla käften stängd istället för att göra dig själv till ett åtlöje.

Jag trodde den här tråden handlade om att återföra ekonomin till folket. Det hade varit kul om nån var kapabel till att diskutera lite rationellt och kritiskt undersökande kring saker som centralbanker, företagande, Bitcoins etc. men det verkar mest vara en massa pinsamt okunniga noobs som sitter och gastar om att vi ska behålla i princip samma system fast med Xipsor et al som ledande ekonomiska ministrar.
Citera
2013-07-26, 15:40
Medlem
Citat:
Neger snälla. Om du inte ens är medveten om vad pengar överhuvudtaget är för något kanske du ska hålla käften stängd istället för att göra dig själv till ett åtlöje.

Jag trodde den här tråden handlade om att återföra ekonomin till folket. Det hade varit kul om nån var kapabel till att diskutera lite rationellt och kritiskt undersökande kring saker som centralbanker, företagande, Bitcoins etc. men det verkar mest vara en massa pinsamt okunniga noobs som sitter och gastar om att vi ska behålla i princip samma system fast med Xipsor et al som ledande ekonomiska ministrar.

Här är en bra sida som behandlar lite mer i detalj hur ett system med statligt tryckta och utgivna pengar kunde fungera.

http://www.ekonomiskreform.se/index.php

Här är en annan bra sida med många bra poänger om hur pengar fungerar och kan fungera. Eftersom dina "låtsaspengar" är väldigt flexibla och kan fungera på olika sätt.

http://www.perfecteconomy.com/

Vad tycker du om dessa sidor som skriver om "låtsaspengar" ?

Har inte lusläst dessa sidor exakt, men mig veterligen förespråker ingen av dem inflation, snarare tvärtom.
Citera
2013-07-26, 16:23
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
Här är en bra sida som behandlar lite mer i detalj hur ett system med statligt tryckta och utgivna pengar kunde fungera.

http://www.ekonomiskreform.se/index.php

Här är en annan bra sida med många bra poänger om hur pengar fungerar och kan fungera. Eftersom dina "låtsaspengar" är väldigt flexibla och kan fungera på olika sätt.

http://www.perfecteconomy.com/

Vad tycker du om dessa sidor som skriver om "låtsaspengar" ?

Har inte lusläst dessa sidor exakt, men mig veterligen förespråker ingen av dem inflation, snarare tvärtom.
Herregud. Läs gärna i tråden så slipper vi upprepa allt. Jag ska försöka vara pedagogisk så att till och med du förstår. Sedlar som är knutna till ett reellt värde är något annat än elektroniska FRB-"pengar" i en dator hos Swedbank.

Det här är för övrigt ett diskussionsforum där man framför sina ståndpunkter, du kan inte begära att jag ska läsa länkar som du inte ens själv läst I den ena länken citeras dessutom Ayn Rand din lilla anarkokapitalistiska sabbatgoj.

Jag förstår dock att du inte orkar läsa skiten. Den där omständige matematiskt-perfekt-ekonomi-snubben verkar vara autistisk eller nåt.

Du får formulera kärnpunkten i vad du vill ha sagt från länkarna, jag får nämligen inte ut så mycket konkret information från dom. Filmen som länkas på ekonomiskreform.se handlar ungefär om det jag skrivit om i den här tråden:
Citat:
The world economy is doomed to spiral downwards until we do 2 things: outlaw government borrowing; 2. outlaw fractional reserve lending. Banks should only be allowed to lend out money they actually have and nations do not have to run up a "National Debt". Remember: It's not what backs the money, it's who controls its quantity.
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-07-26 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in