Citat:
Ursprungligen postat av
Aulus
Ponera att Janne köper fem liter mjölk och ett kilo ost av Bengt för tre medelstora snäckor, men Conny tycker inte att snäckor är ett vettigt betalningsmedel utan han vill ha tolv trocaderokapsyler för tio liter diesel. Då får Bengt får försöka växla snäckor mot kapsyler med Johanna, som får försöka hitta på en växelkurs baserat på hur många hon tror kan acceptera snäckor som betalningsmedel.
Om nästan alla till slut kommer överens om att silver är en bra valuta, ska man då väga silvret själv eller blir det kanske bäst om någon börjar tillverka silvermynt enligt en standard, märkt efter valör? Hur hanterar man falskmyntare och fusk, och går systemet att appliceras på elektronisk pengahantering?
Snäckor och kapsyler kommer sannolikt ha låga värden som betalningsmedel varför få människor kommer använda dom. Det "problemet" kommer aldrig uppstå, enligt min mening.
Silver och guld är väl det som använts mest och längst i historien och kommer förmodligen fortsatt att vara accepterade betalningsmedel. Banker som vill överleva på en konkurrensutsatt marknad kommer tvingas att anpassa sig till svenskarnas krav på att sedlar och elektroniska pengar är knutna till reella värden. Om jag har exempelvis guld i en box på banken så förväntar jag mig att jag kan hämta ut min egendom när jag vill. Banker som börjar stjäla och förfalska kommer förlora sina kunder och gå i konkurs. Personerna som stulit och förfalskat ska givetvis åtalas. Anledningen till att banker stjäl och förfalskar idag beror på att dom vet att centralbanker och stater bailar ut dom med ännu mer låtsaspengar när det börjar knaka i fogarna.
Exakt hur allt ska se ut praktiskt in i minsta detalj har jag inte funderat så mycket på, men man skulle ju kunna tänka sig att jag sätter in x silver på Degerfors Bank och får x märkta sedlar som jag sedan kan handla för och investera med. Eventuell extern sedelförfalskning är inte ett problem som är specifikt för just detta hypotetiska ekonomiska system. Hur mynt ska se ut har jag inte heller grubblat så mycket över men det hade varit rätt coolt med helpräglade guld- och silvermynt.
Om svenskar och nationalister vill fortsätta med dagens luft- och låtsaspengar så får man gärna förespråka ett sådant system, så länge man ger fan i min egendom och låter mig sköta mina transaktioner med vad jag bedömer vara bäst för mig och min ekonomi. Och nej, jag är ingen jävla judelibertariansk bögindividualist. Jag vill bara inte sätta in x pengar till mitt pensionssparande för att komma som pensionär till banken och få höra att jag har mindre på kontot än vad jag satt in under ett helt liv eller att nån politiker, globalistbankir eller Wall Street-hora sålde, förskingrade eller spekulerade bort mina pengar i nåt derivatbedrägeri på Cypern.
En riks- eller centralbank som sitter och trycker upp låtsaspengar, enväldigt sätter räntesatser och gissar hur marknader kommer utveckla sig kommer oundvikligt att sabotera marknader, företag och leda oss fram till samma situation som Weimar och idag. En centralmyndighet kan aldrig veta vad folk planerar och måste därför anta och således kommer människor tvingas att anpassa sig till myndighetens diktat och därifrån går kapital, uppfinningar, investeringar etc. åt helvete.
Varför är folk så kåta på att styra ekonomin och vem är det egentligen som ska sitta på det där statliga kontoret och hitta på, höfta och bestämma? Hur bra fungerar det idag när Riksbanken sätter räntor till höger och vänster och manipulerar människors investerings- och låneincitament?
Sen vill jag påpeka att jag definitivt inte är någon expert när det gäller ekonomi. Jag diskuterar mer än gärna olika förslag. Riksbanken är väl en angelägen punkt som många verkar vilja behålla. Frågan är då varför? Ska man fortsätta med samma ekonomiska system, något modifierat, och bara byta ut Stefan Ingves mot någon av SvP utsedd ekonom?