Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 19:21
  #913
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Berätta mer, ja, flexibelt håller jag med om.


Utgångspunkten är kvantitetsteorin som säger att det nominella värdet på ett lands produktion är lika med mängden pengar multiplicerat med omloppshastigheten på pengar. Den senare variabeln är tämligen konstant eller oscillerar i ett snävt intervall. Därav följer att mer pengar kan skapas och ge ökad produktion och sysselsättning utan inflation. Givet då att det finns lediga resurser i ekonomin, som t.ex vid en lågkonjunktur. Så det är logiskt att koppla penningmängden till produktion/arbete om man har en statlig skuld-och räntefri valuta.
Citera
2016-01-12, 20:24
  #914
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Utgångspunkten är kvantitetsteorin som säger att det nominella värdet på ett lands produktion är lika med mängden pengar multiplicerat med omloppshastigheten på pengar. Den senare variabeln är tämligen konstant eller oscillerar i ett snävt intervall. Därav följer att mer pengar kan skapas och ge ökad produktion och sysselsättning utan inflation. Givet då att det finns lediga resurser i ekonomin, som t.ex vid en lågkonjunktur. Så det är logiskt att koppla penningmängden till produktion/arbete om man har en statlig skuld-och räntefri valuta.
Min snömosvarnare går igång.

Precis som nu då, bara att öka penningmängden. Så får vi naturligtvis mer pengar.
Citera
2016-01-12, 22:08
  #915
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Min snömosvarnare går igång.

Precis som nu då, bara att öka penningmängden. Så får vi naturligtvis mer pengar.


Du begrep alltså inget. Inte oväntat. Nej, det blir inte som nu eftersom det nuvarande penningsystemet bygger på skuldpengar. Som jag skrev fungerar dessutom mer skuldfria pengar som tillförs ekonomin endast då lediga resurser finns. Annars blir resultatet bara inflation. Över tiden så kommer penningmängden att öka i trend med nominell BNP. Ett vedertaget ekonomiskt samband.
Citera
2018-03-01, 15:49
  #916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Förr i tiden hade de flesta företag en ägare som definitivt tog det fulla ansvaret. Gick det åt helskotta så var det bara för ägaren att plocka fram revolvern och sätta ett skott i tinningen. Aktiva ägare och långsiktig ägaransvar behöver dock inte vara en ägare som äger 100% av företaget. Aktiemarknaderna innebär att en stark och långsiktig ägare ofta inte ens behöver ha absolut majoritet. En av de stora fördelarna med aktiemarknader är riskspridning. Det innebär att ekonomin kan operera med en högre risknivå vilket gynnar alla i slutändan.

Självklart förstår jag att riskspridning kan vara bra i en skuldbaserad ekonomi, men varför rusa fram istället för att växa organiskt.

Citat:
Den stora bulken av passiva ägare idag är faktiskt sådana som du och jag. Vill man komma till rätta med alltför fragmentiserat ägande så finns det effektivare och bättre lösningar. Internationaliseringen av kapitalet är ett problem. Förr fanns bundna och fria aktier i Sverige. Länder som Kina och Indien har fortfarande sådana system. Tyvärr gapade sig vanvettsliberalerna hesa här i Sverige för 25-30 år sen.

Det är möjligt med nuvarande system, men är oförenligt om man vill förändra det ekonomiska systemet till att mer passa en framstegsideologi.

Citat:
Sen bör du nog läsa på lite om hur marknader fungerar för du låter som en fullblodskommunist. Med fungerande konkurrens så kan det aldrig bli systematisk överavkastning.

Kommunismanklagelserna börjar bli tröttsamma, har ni inget annat.
Citera
2018-05-26, 18:38
  #917
Medlem
Vireks avatar
(FB) Nationalistisk ekonomi

intressant att för 5 år sen pratade folk om bitcoin och kryptovalutor här. nu har ju marknaden exploderat senaste året, någon som faktiskt köpte då ? Har ni förändrat er uppfattning?
Citera
2018-09-21, 11:17
  #918
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
(FB) Nationalistisk ekonomi

intressant att för 5 år sen pratade folk om bitcoin och kryptovalutor här. nu har ju marknaden exploderat senaste året, någon som faktiskt köpte då ? Har ni förändrat er uppfattning?

Fick köpa saker för några år sedan i Bitcoin och gud vad jag ångrar att jag inte handla. Hela script i php för små slantar. Nu går det inte. Kryptovalutor kommer att öka ännu mer med visa kort och så vidare.
Citera
2021-03-11, 13:21
  #919
Medlem
Hur ser man på internationell handel? Visst, man utgår från folkets bästa och sånt som t.ex. Nafta, TTIP etc. är oacceptabelt, men hur bör man optimalt organisera internationell handel utifrån ett nationalistiskt perspektiv? Ska det finnas specifika regleringar och tullar eller hur tänker man?
Citera
2021-03-11, 15:27
  #920
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alertio
Hur ser man på internationell handel? Visst, man utgår från folkets bästa och sånt som t.ex. Nafta, TTIP etc. är oacceptabelt, men hur bör man optimalt organisera internationell handel utifrån ett nationalistiskt perspektiv? Ska det finnas specifika regleringar och tullar eller hur tänker man?


Personligen anser jag att autarki vad gäller livsmedel och energi är viktigast. Tulltariffer är det effektivaste sättet att skydda den egna livsmedelsnäringen. På andra områden bör man vara mer restriktiv med tullskydd. Annars kan man få problem med att det dyker upp diverse lobbygrupper för olika näringar. Samtidigt måste man vara vaksam på att vissa länder ägnar sig åt valutadumping och på så sätt skaffar sig osunda konkurrensfördelar. Man ska alltså inte vara rädd för att använda tulltariffer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback