Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-18, 14:10
  #49
Medlem
PS3an kommer nog äga upp nintendo och Xbox 360, tror att förloraren blir Xbox 360, nintendo har sin styrka i zelda mario metroid osv. Sony har square med sina final fantasy osv. Microsoft har inga direkt exklusiva spelserier och PS3an sparkar ju Xboxen prestandamässigt så varför väljer man en Xbox360 framför en PS3 när båda väl finns att köpa?
2005-05-18, 15:03
  #50
Medlem
P3tters avatar
Xbox360 har styrka i att den kommer släppas ca ett år tidigare i usa/europa.
Sen så har x360 fler intressanta spel än PS3.
2005-05-18, 15:37
  #51
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nej
Våren 2006.

Vilket är bra, då kan man köpa en Xbox360 i julklapp i år, en PS3 i jag-längtar-till-sommaren-present till sig själv nästa vår, och en Nintendo Revolution bara för att man måste kunna spela Zelda.

Okej. Bara till att börja spara då. Jag tyckte för övrigt att det var väldigt fin grafik på den demo jag såg på Motor-va-fan-det-nu-hette. (Observera att jag inte är så jätteinsatt i branschen. )
Annars känns det som att mitt favoritspel Fifa inte kommer att bli så mycket hetare. Det förändras inte riktigt i samma takt som andra spel känns det som.
2005-05-18, 15:37
  #52
Avstängd
nejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroenen
I Japan möjligtvis

Jo, antagligen blir det väl tyvärr så. Fast om Microsoft kan lansera i tre världsdelar samtidigt så borde ju Sony kunna det också.
2005-05-18, 15:41
  #53
Medlem
baker1s avatar
[quote=Carradine]
Citat:
Ursprungligen postat av baker1
Du verkar inte riktigt ha förstått, men aja...

Vad är det jag inte förstått! Du kanske kan förklara för mig!
2005-05-18, 17:15
  #54
Avstängd
Kroenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nej
Jo, antagligen blir det väl tyvärr så. Fast om Microsoft kan lansera i tre världsdelar samtidigt så borde ju Sony kunna det också.

Låt oss hoppas på det
2005-05-18, 18:24
  #55
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baker1
Vad är det jag inte förstått! Du kanske kan förklara för mig!
Först och främst kan vi börja med att säga att alla processorer har (minst) en kärna, en kärna är inte allt som finns i en processor men det är iaf. en av de om inte den viktigaste delen såklart.

Cell-processorn som PS3 använder sig av har en lite speciell uppbyggnad är uppbyggd runt ett "Processing Element" (PE) som agerar som styrenhet åt de åtta "Synergistic Processing Units" (SPU), fråga mig inte vad deras namn betyder, det du trodde var processorer är alltså de 8 SPU:na varav en av de används för redundans och därfår återstår då 7 SPU för användning av whatever.

Att använda fler än en kärna i en processor kallas vanligt vis för "parallel processing" eller parallellbearbetning som Svenska datatermgruppen så fint har översatt det, det kan kort beskrivas som att man delar upp en komplex instruktion i mindre delar och ger varje SPU en del att bearbeta för att sedan slå ihop resultaten och på så sätt få en snabbare bearbetning av data.

Så, för att sammanställa, PS3:n och X-Box 360 har bara en CPU som innehåller fler än en kärna och dessa räknas inte och ger inte samma resultat som fler separata CPU:s, simpelt.
2005-05-18, 19:27
  #56
Medlem
baker1s avatar
Här kan du läsa om PS3's Cell processor och vad SPE är för nåt!

http://episteme.arstechnica.com/eve/...m/398003679631
http://arstechnica.com/articles/paed...aystation3.ars
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-2.ars
http://mutazilite.arstechnica.com/cg...sor+&x=17&y=12
http://news.com.com/2100-1001-948493.html?tag=fd_top

Tycker detta lätt ganska fett!
It will have the ability to do north of 1 trillion mathematical calculations per second, roughly 100 times more than a single Pentium 4 chip running at 2.5GHz.
2005-05-18, 19:35
  #57
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baker1
Tycker detta lätt ganska fett!
It will have the ability to do north of 1 trillion mathematical calculations per second, roughly 100 times more than a single Pentium 4 chip running at 2.5GHz.
Det må låta grymt men du får gärna betänka att dessa är gjorda för att bara kruncha siffror och inget annat, att jämföra det med en vanlig P4 är bara löjligt imho, anledningen till jämförelsen är väl för att sätta det i vanligt tal och inte i "svåra" ord.
2005-05-18, 19:44
  #58
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelurker
Jag läste det någonstans, och att det skulle vara endast för ps3.
Döda mig inte om jag har fel bara..

/lurk

Det snackades om att GTA skulle släppas som launch title för att punktera Microsofts planer att släppa Halo 3 vid PS3-släppet. Nu verkar det inte bli så. Faktum är att det ännu inte ens finns planer på en uppföljare till GTA. Rockstar håller i alla fall på med ett Westernspel för PS3. Men det är väl knappast någon vild gissning att ett nytt GTA-spel kommer inom sinom tid. Frågan är ju bara om det kommer vara exklusivt för PS3. Microsoft har ju redan kommit med på ett hörn i och med San Andreas.
2005-05-18, 19:53
  #59
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Det snackades om att GTA skulle släppas som launch title för att punktera Microsofts planer att släppa Halo 3 vid PS3-släppet. Nu verkar det inte bli så. Faktum är att det ännu inte ens finns planer på en uppföljare till GTA. Rockstar håller i alla fall på med ett Westernspel för PS3. Men det är väl knappast någon vild gissning att ett nytt GTA-spel kommer inom sinom tid. Frågan är ju bara om det kommer vara exklusivt för PS3. Microsoft har ju redan kommit med på ett hörn i och med San Andreas.
Dessutom har det så gott som alltid sagt att just det eller det GTA-spelet bara ska komma till Playstation men sanningen ligger nog i att PC-folket som spelar GTA är en ganska stor del av deras inkomster för det har alltid släppts en PC-version av samtliga GTA-spel.
2005-05-19, 09:27
  #60
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Dessutom har det så gott som alltid sagt att just det eller det GTA-spelet bara ska komma till Playstation men sanningen ligger nog i att PC-folket som spelar GTA är en ganska stor del av deras inkomster för det har alltid släppts en PC-version av samtliga GTA-spel.

Precis. Det finns nog ingen spelutvecklare som är så dumlojal att den offrar en chans att släppa sina spel till så många system som möjligt. Om Sony vill ha GTA exklusivt så skulle de behöva skriva ett kontrakt med Rockstar som är värt mer än hela PC- och Xbox-försäljningen. Jag antar att det är en ganska överflödig kommentar att Sony inte tycker att det är värt de pengarna. De är nog nöjda så länge GTA-titlarna släpps först på PS3.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback